Windows vil ikke starte

Diverse d.  23. april. 2013, skrevet af cRANBERRIES
Vist: 4748 gange.

cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
23-04-2013 16:34:03
Svar/Indlæg:
65/12
Jeg har et problem med min nye computer, der ikke vil starte windows optimalt. Da jeg købte den synes jeg ikke at der var nogle problemer, men efter at jeg begyndte at rode med lidt blæserhastighed og ram clock samt volt er den begyndt at brokke sig. Jeg ved ikke om det er årsagen dertil eller at det bare er tilfældigt.
Jeg kører Windows 8. Når jeg laver cold-boot kommer MSI logoet for bundkortet op (hvor man kan trykke F# og vælge boot og bios settings), hvorefter skærmen går i sort, og der sker ikke mere, samt tastaturet er dødt(der er dog lys i). Ved nogle forsøg med re-boot (antallet nødvendigt varierer) sker der én ud af to ting, 1: I første skærmbillede kommer der op "automatisk reperation" hvilket ender ud ved et windowsskærmbillede hvor der står "windows blev ikke indlæst korrekt" jeg har nu muligheden for at trykke annuler eller systemgendannelse. Lige meget hjælper, da jeg bare ender ude på første skærmbillede igen uden mulighed for at kunne gøre noget som helst (heller ikke trykke "del" og kome ind i bios-settings, tasteturet registrerer dog at jeg trykker på det(num-lock on/off LED)). Ved endnu et forsøg med re-boot går den direkte til windows start-billede uden problemer, og computeren virker upåklageligt igen. 2: computeren går direkte til start uden automatisk reperation.

Jeg har prøvet at google problemet, men er ikke kommer problemet nærmere. Jeg har også lavet systemgendannelse til før jeg synes at det blev et problem og jeg har også nulstillet bios-settings til "optimal default". Intet har hjulpet.

Håber, der er nogle, der kan hjælpe.

/cRANBERRIES
Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2013 21:37:32
Svar/Indlæg:
306/54
Måske du har givet den flere volt end den har kunnet tåle og har brændt noget af?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zero_x d. 23-04-2013 21:37:46.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
23-04-2013 23:21:44
Svar/Indlæg:
65/12
Det skulle jeg ikke mene, de stod på 1333 MHz og 1,5V og så justerede jeg dem til 1600 MHz og 1,6 volt, så der skulle vel ikke umiddelbart være fare for at brænde noget af eller hvad?
Synes heller ikke at jeg har kunnet se nogen betydelig forskel på den procentvise udnyttelse af rammene både idle og under spil, og det burde man vel hvis nogle var brændt af?
Og ville det desuden kunne forklare hvorfor den kun starter nogle gange?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cRANBERRIES d. 23-04-2013 23:23:46.


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2013 00:18:24
Svar/Indlæg:
279/10
er det de her ram du har ? http://www.komplett.dk/k/ki.as...
hvis ja, så tro jeg måske de har fået forlidt volt. (1.65v) der må være et sted hvor du kan vælge ram profil, vælge XMP og den skulle gerne klare det hele selv (volt/mhz)


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2013 08:38:12
Svar/Indlæg:
2470/41
Start lige med at fjerne det MSI bootlogo, så man kan følge med i POST. Det ville være rart at se om noget fejler inden Windows.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
24-04-2013 16:22:08
Svar/Indlæg:
65/12
#3 Ja det er dem, jeg har ellers haft XMP slået til, men kan godt være at jeg samtidig har ændret manuelt på Hz og V, nu har jeg i hvert fald prøvet kun at sætte XMP til uden at røre ved andet... Det spiller! :) Dvs, da jeg ændrede det og trykkede gem og reset, gik den efter reboot'et direkte til automatisk reperation, med samme meddelelse, og jeg måtte atter lave tvangs-reboot. Herefter ingen problemer, den gik upåklageligt igang. Jeg prøvede så lige at slukke den igen og tage strømmen helt i 2 minutter og starte den op igen (det plejer at være en sikker vej til fejl), men nu igen starter den uden problemer. Derfor:
#4 Jeg har fjernet logoet, men har så ikke set noget endnu, da jeg ikke kan fremprovokere fejlen umiddelbart (den hopper så smukt videre efter 0,5-1 sekund til load af windows). Efter forsøg på automatisk reperation som beskrevet i #1, hvor den ikke responderer på noget, kan jeg se, at der bare er et windowslogo på skærmen...

Anyways, det ser umiddelbart ud som om problemet kunne være løst, hvilket jo ville være fantastisk, hvis det bare var det, men nu vil jeg se hvordan den reagerer i morgen, når den har fået lov til at stå natten over uden strøm. Jeg vil poste med nyt i morgen :)


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
25-04-2013 22:27:23
Svar/Indlæg:
65/12
Øv øv... Det har ikke hjulpet. Da jeg koldstartede den her til aften skete det igen. jeg prøvede igen at gå i bios og kigge lidt. Det undrer mig, at der både en en setting til aktivering af XMP og en til manuelt at ændre ram Hz. Nedenunder den manuelle ram indstilling ar der et gråt felt med "adjustet ram frequency". Her står der 1333 mHz som i den manuelle boks ovenover, og dette er på trods af, at XMP er slået til, og der i denne linie bl.a. står 1600 mHz.
Kan dette have noget med problemet at gøre? skal jeg både aktivere XMP og indstille mannuelt, eller hvordan?
Eller er der andre forslag til hvad problemet kan skyldes.

(da jeg havde dis- og gen-enabled XMP trykkede jeg gem og reset, og den startede uden problemer. Ved ikke om det var et tilfælde, eller om det har noget med sagen at gøre?)


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 00:26:33
Svar/Indlæg:
5750/124
har du prøvet at "tvinge" dem til at køre med 1.65v? Eller lader du den automatisk finde ud af det? For hvis du kører auto med det, så tving den til at køre efter specs, altså: 1.65v og CL9-9-9-27 🙂


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2013 19:31:39
Svar/Indlæg:
65/12
Ram'ene står til at være autojusteret til 1.67 nu. Nu har jeg også sat manuel-indstillingen til 1600 mHz uden held :(

Andre forslag?


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 20:55:26
Svar/Indlæg:
279/10
jeg tro du skal prøve at reset din bios også starte forfra. evt. opdatere din bios. det burde virke med XMP profil, der kan godt være forskel på xmp profiler, en profil kan køre med 1333mhz en anden med 1600mhz osv. men du må ikke ændre på andet vedr. ram.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2013 22:36:19
Svar/Indlæg:
65/12
CL CMOS eller bare sætte defaults?


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 00:31:20
Svar/Indlæg:
279/10
start med default, virker det ikke så prøv med clear cmos, viker det heller ikke, opdate bios. er det ingen af de dele der virker. så tror jeg at dine ram/en ram block eller bundkort har en fejl.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2013 13:14:56
Svar/Indlæg:
65/12
Har læst, at clear cmos ikke ændrer versionen af bios, er der en nem måde at downgrade bios på? Jeg udatede den selv med liveupdate tool et par uger efter jeg havde købt den. Det kunne måske også være herefter den er begyndt at brokke sig.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
01-05-2013 19:30:36
Svar/Indlæg:
65/12
Nu har jeg prøvet clear cmos med efterfølgende load optimized defaults, hvilket ikke afhjalp problemet.
Skulle jeg have undladt at loade defaults? (læste bare på msi's guide, at det var så'n man sulle gøre)
Der er stadig ikke nogen der har en idé om man kan downgrade bios på en nem måde (uden at skulle flashe eller lignende)?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
01-05-2013 20:32:40
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Du kan ikke downgrade bios uden at flashe den, om det så er gennem bios menu, dos eller Windows man vælger at gøre det 🙂

Det virker til at du har rodet med divs ramhastigheder, uden held overhovedet, så det må næsten forventes at være noget helt andet som driller dig her, særligt hvis balladen primært sker ved cold boot som ofte forbindes med fejl på PSU eller mobo.

Der ændre dog ikke på at det stadig er det første du bør teste, altså ram´ne 😛

Hent Memtest86+ og lad den kører 3 omgang/pass så at sige, blot for at udelukke dem for fejl engang (kræver en Usbkey og 2-3timers tid til tests)


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
02-05-2013 09:38:30
Svar/Indlæg:
65/12
Windows har vist også et program til test af ram installeret, det kan ikke bruges?


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2013 13:08:58
Svar/Indlæg:
2470/41
#15

Hvis Windows er ustabilt, så er det måske ikke den bedste løsning til test af RAM?

Besides, så er Memtest86+ en anerkendt løsning til test af RAM.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
03-05-2013 19:49:12
Svar/Indlæg:
65/12
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg sq måske at det er skærm-driveren den er galt med. Nu er den begyndt at crashe for vildt, og kunne ikke engang hverken afinstallere eller geninstallere driveren uden at computeren crashede :( er amd's drivere ikke helt compatible med win 8?


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
03-05-2013 20:11:20
Svar/Indlæg:
65/12
Nu har jeg fået afinstalleret driveren via enhedshåndtering ved at fjerne kortet. Men nu siger den, at den nyeste er installeret... vers. 9.12.00 fra december '12, men driveren, der ligger på amd's hjemmeside hedder 13.4 og er fra april.. wtf? er der noget jeg misforstår ???


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2013 14:57:08
Svar/Indlæg:
65/12
Nu er jeg kommer i gang med at ville teste med memtest86, men jeg har et problem, når jeg prøver at lave mun usb-key til boot-able device siger den adgang nægtet.. nogen hjælp?


Log output:
14:49:12:174 - PassMark Software - imageUSB v1.1.1011
14:49:12:176 - Getting list of available removable USB drives...
14:49:12:176 - Inspecting Drive C:\...
14:49:12:176 - Inspecting Drive D:\...
14:49:12:176 - Inspecting Drive E:\...
14:49:12:179 - Ready...
14:50:16:444 - Drive E:\ added to queue.
14:50:16:462 - Drive E:\ verification will be skipped, image file does not contain a valid imageUSB header.
14:50:26:511 - Imaging for E:\ - Failed with error 5: Adgang nægtet.



cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2013 15:02:06
Svar/Indlæg:
65/12
Nvm, jeg fik det til at lykkes


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2013 17:22:11
Svar/Indlæg:
65/12
4 pass uden fejl.

Nogen, der har andre forslag?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
19-05-2013 14:54:50
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg ville prøve med en anden PSU om muligt ?

Optimalt et andet mobo ligefrem, men om ikke andet kan du lige sikrer dig at der ikke er blevet bøjet pins i Cpu socket´et.

Men hvis problemet kun opstår ved cold boot og ellers ikke kan fremprovokeres, så er chancerne desværre ret gode for at det er PSU eller mobo som har en defekt.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2013 23:13:03
Svar/Indlæg:
65/12
Men jeg forstår bare ikke hvorfor det har fungeret... Det kan jo derfor ikke være nogen fabriksdefekt.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-05-2013 14:25:21
Svar/Indlæg:
4981/47
#23

En defekt kan jo godt være så svag/lille, at den først viser sig senere, det er for eks ganske normalt med coilwhine på PSU´er at der går et stykke tid før det kommer frem, de skal ofte lige belastes lidt først.

Man kan også sige det på en anden måde...

Et dårlig komponent, bliver self kun dårligere med tiden, nogen defekte komponenter holder længe før de rent faktisk går helt i stykker og skaber fejlspænding/udsving.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
18-11-2013 11:22:12
Svar/Indlæg:
65/12
Jeg har stadig ikke løst problemet :(
Jeg har dog fundet ud af, at når jeg ændrer bios-setting til IGD i stedet for PEG, så er der ingen problemer.
For at teste grafikkortet, lavede jeg en benchmark test, hvor det kom igennem uden problemer, bortset fra at den brokkede sig over en 'ATI OpenCL driver bug'. http://www.3dmark.com/3dm/1654...
Mit spørgsmål er så om den ikke ville stå af, hvis det enten var grafikkortet den var gal med, eller hvis det er PSU'en, der er problemet?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
18-11-2013 11:58:48
Svar/Indlæg:
4981/47
Men hvad har du så fået afprøve siden da ?

Jeg tænker stadig noget instabilitet, men ellers tyder det nu på problemer med Pci-E porten evt...

Hvilken Gen Pci-E har du valgt i bios ? Prøv dig lidt frem evt med Gen2/3 hvis muligt.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
18-11-2013 18:52:12
Svar/Indlæg:
65/12
Jeg tænkte bare at hvis noget var ustabilt, ville det komme til syne ved stressning i en benchmark (hvis det var for at gpu'en ikke fik strøm nok)?

Ellers har jeg i min tro håbet på, at det var et software-problem, så jeg har prøvet at af- og geninstallere en masse grafikdrivere, self. uden held, laste et sted, at der kunne være problemer med catalyst control center, så har kigget lidt på det også. Og så har jeg bare tjekket, at alle stikkene sad som de skulle. Jeg har ikke været ude og investere i ny psu for at se om det hjalp, da jeg først vil gennemgå alle andre muligheder (det ville jo være synd at bruge penge på noget, der ikke er nødvendigt)

Mht. Pci-e generation har jeg egentlig ikke prøvet noget af, men har nu set, at der kun er mulighed for instillingen: PCIE GEN3 -> auto/disabled --- hvor den har stået på auto. Nu har jeg så prøvet at sætte den på disabled, og det har muligvis hjulpet, har nu startet den 3 gange, hvor det ikke har været noget problem, men jeg venter til i morgen på en cold-boot. Dog er den begyndt ikke at gide at slukke af sig selv, nogen idé til hvad det kan skyldes?


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2013 10:09:10
Svar/Indlæg:
65/12
Det har desværre ikke hjulpet med PCI-E indstillingen :(

Desuden har jeg fundet ud af, at forudsat at computeren har været slukket normalt, så kan man, ved at lade den stå tændt i 5+ minutter ved sort skærm, af og til med succes genstarte den, hvor den så starter op normalt. Hvorvidt om det har relevans ved jeg ikke.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
19-11-2013 15:47:59
Svar/Indlæg:
4981/47
Havde du prøvet med et andet bios batteri endnu ? (kom jeg lige på ifh til det med at den gerne vil starte uden problemer efter 5mins "opvarmning")


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2013 19:38:17
Svar/Indlæg:
65/12
Nej, det har jeg ikke. Men giver det mening ifh. til, at der ikke er nogle problemer når jeg kører med intern grafik? Bios-batteriet driver vil ikke grafikkortet?

Men det skader vel ikke at prøve. Er det nogle forhold man skal være opmærksom på, når man skifter det? (er lidt noob hvad det angår - cmos bliver vel clearet?)


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-11-2013 15:35:30
Svar/Indlæg:
4981/47
Nej men manglende spænding kan godt give problemer.

Der sker kun det at cmos/bios settings ryddes.


cRANBERRIES
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2013 18:59:37
Svar/Indlæg:
65/12
Jeg har skiftet det jeg tror er bios batteriet, men intet er sket. Problemet er ikke løst, og bios blev ikke re-set (ikke for at det umiddelbart er et problem tror jeg?).