Køb af domænenavn

Diverse d.  25. april. 2013, skrevet af Villads
Vist: 6286 gange.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 21:22:45
Svar/Indlæg:
1495/69
Hvordan fungerer det når jeg køber et domænenavn?
Jeg har ikke mit webhotel klart endnu, da jeg selv vil hoste det på en lille hjemmeserver.
Jeg vil imidlertid gerne købe domænet nu, så ikke en anden genial sjæl kommer mig i forkøbet.
Kan det bare stå og vente til jeg er klar, og hvordan får jeg det koblet på min server?
BEAR

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2013 21:40:55
Svar/Indlæg:
208/25

Hej, ja du kan sagtens købe det hos DK Hostmasters eller hvor du nu vil. Men det vil være aktivt altså du vil betale for det. Selvom du måske ikke har uploadet noget.

Jeg har et domæne lige nu hvor min ide er faldet til jorden for en tid - men da man betaler for et år ad gangen. Står det på stand-by.

Det bedste jeg kunne give ud fra egen erfaring. 🙂

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 21:46:18
Svar/Indlæg:
1495/69
Det er helt ok at det koster, bare det kan være stand by et sted, men hvordan funker det?
Man kan ikke købe direkte ved Dkhostmaster, så jeg vil købe det der hvor jeg har mine andre sider, men ligger det så bare og venter uden at være tilknyttet noget?
Eller skal jeg få det tilknyttet en af mine sider, og så flytte det når tid er?
Jeg famler lidt i mørke her. Forstår ikke hvordan det hænger sammen.

Hvor ligger dit henne BEAR?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Villads d. 25-04-2013 21:46:51.

BEAR

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2013 22:02:11
Svar/Indlæg:
208/25

I mit tilfælde har jeg købt et domæne gennem www.one.com hvilket jeg er yderst tilfreds med. Du behøves ikke uploade noget konkret til FTP'en selvom du har købt domænet - der vil bare være en standart forside. Du vil bare var ejeren af domænet "www.ditwebhotel.dk " f.eks indtil du har dit site færdig og er klar til at uploade.

Mht. host fra egen FTP/NAS har jeg ikke prøvet. 🙂

Ville evt. vente med at købe domæne indtil dit site var færdigt. Men hvis du er nervøs for at en anden napper domænet, ville jeg personligt købe det.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 22:03:43
Svar/Indlæg:
1495/69
Læg mærke til at jeg ikke vil købe et hotel, kun et domænenavn.
Det er kun domænenavnet jeg vil købe/registrere.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 22:05:15
Svar/Indlæg:
1495/69
Det er derfor jeg er i tvivl, for alle de udbydere jeg har set på indtil nu sælger kun domænenavne sammen med hotel.
Nå ja, jeg har ikke nået så mange endnu. 😳

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 22:09:18
Svar/Indlæg:
1495/69
Hovsa, jeg fandt vist muligheden ved web10. 🙂

Prøver lige om den går igennem.

BEAR

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2013 22:17:11
Svar/Indlæg:
208/25

Ahh havde læst forkert, eller misforstået. My bad 🙂

Ok, cool. Håber det virker for dig. 🙂

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 22:20:17
Svar/Indlæg:
1495/69
Jeps, den er lige gået igennem, og tak for din åndelige støtte. 😀 😛

BEAR

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2013 22:22:15
Svar/Indlæg:
208/25
Herligt 🤣

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
25-04-2013 22:52:25
Svar/Indlæg:
6368/477
Du skal bare søge efter om domænet er ledigt hos DK hostmaster:
https://www.dk-hostmaster.dk/

Derefter har du domænet men det er ikke tilknyttet nogen server, det kan du så selv gøre når du har sat din server op ved hjælp af en kontrol panel dk hostmaster tilbyder.

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2013 23:40:30
Svar/Indlæg:
112/0
Gratisdns.dk, det er her jeg har mine domæner.

Man "køber" ikke et domæne, man låner det indtil et eller andet stort firma synes de har mere ret til det end dig.
Det er gør at du måske kan beholde det er hvis domænet bliver brugt til noget. Derfor sørg for at der kommer indhold på 'navnet'. Mail aktivitet er ikke nok.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
25-04-2013 23:44:40
Svar/Indlæg:
6368/477

Man "køber" ikke et domæne, man låner det indtil et eller andet stort firma synes de har mere ret til det end dig.
Det er gør at du måske kan beholde det er hvis domænet bliver brugt til noget. Derfor sørg for at der kommer indhold på 'navnet'. Mail aktivitet er ikke nok.

sdjensen skrev d. 25-04-2013 23:40:30

Når du først har købt retten til et domæne kan et firma ikke komme og opkræve domænet, om der er server tilkoblet domænet eller ej giver ikke et firma mere ret til det hvis du har købt det.

Det er muligt at ejeren af et domæne har modtaget en sum penge for domænet.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2013 00:14:34
Svar/Indlæg:
2826/100
Som skrevet i #11, plejer at købe mine domæner via gratisdns, derfra laver jeg så de dns records på subdomæner som skal gå til forskellige IP adresser.

Og så som #11 siger, gør dig selv den tjeneste at ligge noget ud på forsiden af siden, noget der viser du rent faktisk bruger domænet for at sikre dig at folk ikke bagefter kommer og tager domænet fra dig.

Ikke korrekt. Hvis en virksomhed eks. vælger at kalde sig "freak_master" og du har domænet freak_master.dk (forudsætter at det er .dk), så har de faktisk gode chancer for at vriste domænet fra dig ved at klage med argumnetet at de er mere berretiget til det end dig (tag evt. orango.dk sagen som eksempel: http://www.version2.dk/artikel... )

Der er naturligvis en del "men'er" i hvad du bruger siden til mm.

Hvis du derimod bruger et navn som du har tilknytning til (eks. efternavn) er dine chancer væsentligt bedre for at beholde domænet

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 00:14:36
Svar/Indlæg:
112/0

sdjensen skrev d. 25-04-2013 23:40:30

Når du først har købt retten til et domæne kan et firma ikke komme og opkræve domænet, om der er server tilkoblet domænet eller ej giver ikke et firma mere ret til det hvis du har købt det.

Det er muligt at ejeren af et domæne har modtaget en sum penge for domænet.

freak_master skrev d. 25-04-2013 23:44:40

Siger orango.dk og eof.dk dig noget?

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 16:38:31
Svar/Indlæg:
2470/41

Registrer domænet via gratisdns.dk. Så kan du hoste sitet hvor du har lyst og med de tjenester du ønsker.

Jeg har 5 domæner registreret igennem dem (og hoster domænerne selv). Works like a charm.

Hvis du skal hoste selv så sørg for, at din IP-adresse ikke skifter efter forgodtbefindende.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 16:52:29
Svar/Indlæg:
1495/69
Tak skal i ha' venner, I ER sgu søde, men BEAR og jeg løste problemet i går. 😀
Se #6,7,8 og 9.

Mit problem var at jeg ikke kunne finde ud af at købe et domæne uden tilhørende hotel.
Den mulighed fandt jeg hos web10.dk.
Jeg forsøgte også på gratisdns, men de ville så gerne sælge plads også, og jeg kunne ikke finde mulighed for alene at købe domænenavn.
McCleod skrev:
Hvis du skal hoste selv så sørg for, at din IP-adresse ikke skifter efter forgodtbefindende.
Det var faktisk mit næste spørgsmål.
Skal man have fast IP på en server?
Mit første gæt var ja, og det giver i mig så ret i - ikke sandt?

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 17:01:20
Svar/Indlæg:
2470/41

Der findes 2 udgaver af brugbare IP-adresser til formålet - den ene er billig og den anden er dyr.

Den billige er "Fast IP" - en DHCP-tildelt IP-adresse der ikke skifter.

Den dyre er "Statisk IP" - der følger 4 IP-adresser til manuel indtastning i routeren (netværksadresse, GW, IP og broadcast), samt en subnet mask.
Den dyre løsning findes kun til visse erhvervsløsninger (nogle erhvervsløsninger kræver ikke CVR - TDC's f.eks).

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 17:35:48
Svar/Indlæg:
112/0
#16 gå ind på whatipmyip.com og den ip du får er den adresse du skal angive i din domæne opsætning.
Så skal du åbne for port 80 på din router og forwarde port 80 og evt 443 (hvis du skal bruge https) til din nas.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 17:38:45
Svar/Indlæg:
1495/69
Jeg skal også have en navneserver.
At redelegere et domænenavn betyder at flytte domænenavnet fra nuværende navneservere til nye navneservere.

Er det den samme som min IP eller noget andet?

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 18:04:00
Svar/Indlæg:
112/0

Jeg skal også have en navneserver.
At redelegere et domænenavn betyder at flytte domænenavnet fra nuværende navneservere til nye navneservere.

Er det den samme som min IP eller noget andet?

Villads skrev d. 26-04-2013 17:38:45

Du skal ikke have din egen navneserver! Eller rettere du kan godt lave din egne lokale dns, men en public dns er ikke nødvendig.
Jeg kender ikke dem du har købt dit domæne ved, så jeg ved ikke helt hvordan de gør det,.
Ved redelegering flytter du fra en dns til en anden og det har du heller ikke brug for.
Du kan ind i kontolpanelet og fortælle hvor dit domæne skal pege hen.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2013 22:27:10
Svar/Indlæg:
2826/100

For at tage det fra en ende af.

Domæne navne fungere ved at der findes enkelte TLD (Top level Domain) udbydere, DK-hostmaster er TLD for .dk.

Når du forsøger at tilgå eks. www.hwt.dk vil din pc spørge DK-hostmaster hvem den skal spørge for at få din IP adresse.

hvis du så bruger eks. gratisdns som "DNS udbyder" peger DK-hostmaster forespørgsler videre dertil. hos GratisDNS vil der så være forskellige records i forbindelse med dit domæne, normalt er der et for hvert subdomæne ligesom der er mx records til mail forespørgsler mm.

That being said, du skal have en DNS udbyder som gratisDNS som DK-hostmaster kan referere til, derefter laver du en A-record som peger på din public IP for at dirigere det ned på din NAS.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 11:22:45
Svar/Indlæg:
2470/41

PC'en vil spørge den DNS-server der er sat op i netværksindstillingerne. Derefter findes den korrekte IP-adresse frem (sammen med det anspurgte domæne) og det hele sendes til den IP-adresse der hoster domænet. DK-Hostmaster har intet med DNS-opslaget at gøre.

Inde i DNS-opsætningen findes et punkt der hedder TTL (Time To Live). Dette punkt angiver hvor ofte DNS-records skal refresh'es for dette domæne. Standard er 3600 sekunder (en time). Jeg har sat mine til 360 sekunder (6 minutter); på den måde kommer mine ændringer hurtigere rundt til alle DNS'er i hele verden.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af McCleod d. 27-04-2013 11:24:03.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-04-2013 11:47:25
Svar/Indlæg:
2826/100

Fuldstændig forkert.

Den DNS server du spørger til holder ikke en kopi af samtlige domæner i verden, du har ret i den cacher ip addressen på et domæne efter du har besøgt det første gang så længe som TTL er sat, men derefter vil den spørge DK-hostmaster om hvem den skal spørge for at finde ip adressen på domænet.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 20:25:04
Svar/Indlæg:
2470/41

Nej, den spørger netop IKKE DK-Hostmaster. Det er jo det der er hele ideen i DNS-servere - man belaster ikke TLD'erne. Ellers går ideen af DNS'erne jo fløjten.

Hvis jeg ændrer i DNS-indstillingerne med standard TTL, så risikerer jeg, at trafik ikke når igennem. Hvis det var DK-Hostmaster der styrede trafikken til mit domænes DNS ville en ændring ikke give problemer, før en evt. redelegering.

Nu har jeg i midlertid sat TTL ned til 360 sekunder, så alle mine DNS-ændringer propageres hurtigst muligt. Det har DK-Hostmaster absolut intet at gøre med. Det eneste DK-Hostmaster foretager sig, er at aktivere domænet, når korrekt DNS er sat op. Og deaktivere det igen. Men i den daglige drift er DK-Hostmaster ikke inde over.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-04-2013 23:13:51
Svar/Indlæg:
2826/100

Du mangler et link i kæden for at din forklaring vil gå op.

Det du skriver er at lad os nu sige at jeg har et domæne som www.hwt.dk , der siger vi at domænet bruger gratisDNS som DNS server. Så det du påstår er at når jeg så sidder hjemme ved min pc og tilgår siden så finder den på magisk vis ud af at det er ved gratisDNS at den skal finde de IP adresser som er forbundet med domænet? Eller mener du den bare prøver samtlige DNS servere der nu findes til den er heldig?

Det giver ingen mening, som jeg allerede har sagt så fungerer det på den måde at når du forsøger at tilgå www.hwt.dk vil din pc spørge din lokale DNS (normalt din router), kender den ikke en IP til hvor siden ligger spørger den DK-hostmaster hvem der er navneserver for domænet, den peger så videre til eks. gratisDNS som derefter peger videre på den IP hvor det enkelte domæne eller subdomæne ligger.

se evt. nedenstående eksempler hvor du kan se 3 domæner der peger på hver sin navneserver som jeg skriver i ovenstående.

Beklager vi har stjålet din tråd 😉

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 23:19:53
Svar/Indlæg:
1495/69
Helt ok.
Jeg tror faktisk at det skema var det jeg ville bede dig om at vise. Uden helt at vide hvordan jeg skulle spørge, så bare klø på, jeg skal nok spørge når det bliver nødvendigt for mig. 🙂

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-04-2013 23:23:59
Svar/Indlæg:
2826/100

Tror nærmere det er dette billede du skal bruge 🙂

Det viser en liste af A records jeg har på mit lege domæne, hver A record er i princippet et DNS navn (kunne være mail.hwt.dk) samt hvilken IP den skal stille videre til når noget slår det domæne op.

PS. tror i øvrig også det er denne #24 henviser til når han snakker om at han sætter TTL på domæner ned.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 23:26:43
Svar/Indlæg:
1495/69
Tak, jeg er lige midt i noget andet, så jeg læser senere og vender tilbage med spørgsmål, hvis det er nødvendigt.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-04-2013 23:34:18
Svar/Indlæg:
2826/100

Helt i orden 😉

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2013 11:34:14
Svar/Indlæg:
2470/41

Den spørger netop ikke DK-Hostmaster. Den spørger den næste DNS en tand oppe i træet. Hvis ingen DNS'er i hierakiet ikke kender noget til domænet får du en blank side. DK-Hostmaster har absolut intet med DNS-opslag at gøre (hvis DK-Hostmaster er nede vil opslag til danske domæner stadig fungere). DNS'er opdaterer data hos den DNS der ligger en tand længere oppe efter de tidspunkter der er angivet under TTL.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2013 11:54:45
Svar/Indlæg:
2826/100

Du går stadig ud fra at samtlig DNS udbydere gemmer en komplet database over ALLE! domæner, det gør de ikke, de cacher højst de sider som de har været på.

Anyway, tillod mig lige at søge lidt på google efter en visuel tegning af hvad der sker, synes du skal tage og kigge på denne oversigt fra verisign over hvordan det fungere.

http://www.verisigninc.com/en_...

Et hurtigere overblik med forklaring kan du se her:

The name server doesn't know the IP address for www.abc.com , so it will start the following chain of queries before it can report back the IP address to your computer (the numbers below correspond to the numbers in the image).

Query the Internet root servers to get the name servers for the .com TLD.

Query the .com TLD name servers to get the authoritative name servers for abc.com.

Query the authoritative name servers for abc.com to finally get the IP address for the host www.abc.com , then return that IP address to your computer.

Done! Now that your computer has the IP address for www.abc.com , it can access that host.

http://tinyurl.com/nxfelj

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 23:30:40
Svar/Indlæg:
1495/69
Da jeg prøvede at sætte en Ubuntu server op blev jeg bedt om 3 navneservere. Det forvirrede mig, for jeg har jo ingen og heller ikke en server endnu. Det er jo det jeg forsøger at lave.
De navneservere Ubuntu beder om, er det min internet udbyders navneservere, her Stofa?
Det er ikke nogen jeg selv skal sætte op vel?

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2013 23:32:49
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvis der er under installationen af din Ubuntu er det sandsynligvis de DNS servere som den skal spørge den vil have.

Så der kan du evt. angive din egen router eller din Udbyders, i princippet gør det ingen forskel 🙂

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 23:34:34
Svar/Indlæg:
1495/69
Hvordan finder jeg min routers DNS?
Og stofas? 😛

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 23:55:33
Svar/Indlæg:
1495/69
HA! Jeg fandt dem vist.
I Detajler om netværksforbindelse, finder jeg disse her:

IPv4-DNS-servere 212.10.10.5 212.10.239.244 og 212.10.10.4

Er det disse 3 ubuntu beder om som navneservere?

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
30-04-2013 02:56:00
Svar/Indlæg:
2826/100

mente ellers jeg havde svaret, men min hukommelse er vist blevet dårligt med alderen 😉

Hvis det er dem din router bruger kan du bare angive dem.

Alternativt så kig på en windows maskine på netværket.
Tryk på start --> skriv "cmd" og tryk enter --> skriv "ipconfig /all" og kig under hvilke DNS servere der er opgivet der og benyt IPen fra dem

frisor

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2013 11:33:16
Svar/Indlæg:
2/0
Du kan også ligge en gratis blog på dit domæne indtil din hjemmeside er færdig.
Det har jeg gjort på mine side.
Du kan se hvordan det ser ud her.
http://xn--ejendomsmgler-cgb.n...
Dette gør Google allerede kan finde min hjemmeside nu.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2013 12:03:31
Svar/Indlæg:
1495/69
Smart. 🙂

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2013 03:19:05
Svar/Indlæg:
1495/69
Hvad er Xming server? Kan den bruges som server for en hjemmeside?

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2013 03:40:11
Svar/Indlæg:
1495/69
Nej vel. 🙂

SteffenChefen

Ny Bruger
Tilføjet:
08-11-2015 17:58:04
Svar/Indlæg:
1/0
Det domæne du køber, kan vente til Juleaften og længere endnu. Det er blot registeret til dig som lejer i den periode, du har betalt for. Du kan gøre med det som du vil i denne periode. Læs mere omkring domænenavn og registrerings proces her: http://domaeneguide.dk/domaene...

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2015 19:35:55
Svar/Indlæg:
1495/69
Ahh tak skal du ha'. Jeg har jo ikke tænkt på andet de forløbne 2 år. 😉