Lydkort eller dac?

Diverse d.  25. april. 2013, skrevet af gasolin
Vist: 3256 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2013 23:16:09
Svar/Indlæg:
5506/640
Jeg har en lille denon reciver som har indbygget dac som lyden fra mit bundkort er forbundet med.

Jeg kom til at tænke på hvad gir bedst lyd, et lydkort eller en dac, jeg regner med at som udgangspunkt så kører lyden analogt fra dac,en såvel som lydkortet ind i reciveren.

Hvad vil gi den bedste lyd og hvorfor?

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 08:06:42
Svar/Indlæg:
121/11
Den indbyggede DAC i din receiver giver langt bedre lyd end et almindeligt lydkort. Sæt receiveren til med optisk eller coax, og lad den gøre det hårde arbejde.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 13:35:04
Svar/Indlæg:
786/83
De fleste af de "billigere" recievere med digitale indgange kan ikke lade et digital signal passere ubehandlet igennem.

Det betyder, at selv om du har et godt lydkort i din computer, bliver signalet stadig behandlet af DAC'en i recieveren. Signalbehandlingen bliver således ikke bedre end, hvad din DAC i recieveren formår.

Så lad du blot din reciever om at behandle signalet fra computeren.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 13:51:45
Svar/Indlæg:
5506/640

De fleste af de "billigere" recievere med digitale indgange kan ikke lade et digital signal passere ubehandlet igennem.

Det betyder, at selv om du har et godt lydkort i din computer, bliver signalet stadig behandlet af DAC'en i recieveren. Signalbehandlingen bliver således ikke bedre end, hvad din DAC i recieveren formår.

Så lad du blot din reciever om at behandle signalet fra computeren.

speed six skrev d. 26-04-2013 13:35:04

Det kommer and på hvordan signalet kommer ind i reciveren, kommer signalet digitalt ind så er det reciverens dac der ændre lyden fra digital til analogt, kommer signalet analogt ind i reciveren så kommer det ikke igennem den dac der er i reciveren

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 14:40:01
Svar/Indlæg:
2470/41

Det indlæg gav slet ikke mening.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 14:40:38
Svar/Indlæg:
2470/41

Hvilken receiver og hvilket lydkort? 🙂

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 15:29:42
Svar/Indlæg:
5506/640

Hvilken receiver og hvilket lydkort? 🙂

McCleod skrev d. 26-04-2013 14:40:38

Bruger ikke noget lydkort

Det er bare den lille denon dra-f109 fra klubben(den samme som 109'eren bare mere enkel,minimalistisk med hensyn til tilslutningerne og ekstra funkionerne)

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 16:32:49
Svar/Indlæg:
2470/41

Du må da have en idé om hvilket lydkort du skulle anvende i så fald.
Selvfølgelig kan du få lydkort der banker receiveren langt ned ad vejen, men det er ikke sikkert at budgettet rækker til dem.

Så det er svært at holde de to situationer op mod hinanden, når man kun har den ene part i sammenligningen. 🙂

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 16:40:28
Svar/Indlæg:
5506/640

Du må da have en idé om hvilket lydkort du skulle anvende i så fald.
Selvfølgelig kan du få lydkort der banker receiveren langt ned ad vejen, men det er ikke sikkert at budgettet rækker til dem.

Så det er svært at holde de to situationer op mod hinanden, når man kun har den ene part i sammenligningen. 🙂

McCleod skrev d. 26-04-2013 16:32:49

Jeg spørger fordi jeg gerne vil købe denne dac http://epiphany-acoustics.co.u... husk at læse testene http://epiphany-acoustics.co.u...

Det er jo så moderne med en dac istedet for et lydkort,men så var det jeg kom til at tænke på hvorfor en dac, hvorfor ikke et lydkort?

Lige som hvad der er bedst en dac eller et lydkort (samme pris under 1000kr incl fragt).

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2013 17:21:20
Svar/Indlæg:
2470/41

DAC er udelukkende stereo ud. Lydkort har også en audioindgang. Desuden kan visse lydkort (med hjælp fra driverne) understøtte funktioner som Dolby Headphones (surroundlyd med et stereoheadset/hovedtelefon). Mit lydkort understøtter Dolby Headphone og funktionen er fantastisk (det er muligt at flytte en lydkilde fra at befinde sig foran ansigtet til at befinde sig bag nakken - selv på en god stereohovedtelefon).

Det er ikke alle lydkort der er lige gode og det er ikke alle DAC-løsninger der er lige gode heller. Det er ikke kun et spørgsmål om D/A-converter anvendt, men også det øvrige design og komponentvalg.

Denne her er f.eks. en lækker løsning (som udgangspunkt):
http://www.hifiklubben.dk/prod...
- men den skal altså have et bedre rør før D/A-converterne kommer rigtigt til deres ret.

Hvis du poster det samme beløb i løsningen, så burde du i princippet få mest for pengene med en ekstern DAC. I princippet, for der gælder andre støjkrav for eksternt udstyr end for internt, samt kabinet og strømforsyning ikke er et økonomisk issue ved et lydkort.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2013 21:32:48
Svar/Indlæg:
2343/272
En dac og lydkort er principielt det samme - digital audio converter. Ofte vil en ekstern dedikeret dac give langt bedre lyd, især også ift den indbyggede i en billig receiver. Konventeringen er et af de mest kritiske punkter i signalvejen, hvorfor man også ofte ser at cd-afspilleren i et hifi system er dyrere end forstærkeren.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 04:12:34
Svar/Indlæg:
1129/113
Jeg kører selv med en ekstern DAC med indbygget hovedtelefonforstærker, og der er en tydelig forskel når jeg sammenligner mit interne lydkort, et Creative X-Fi XtremeMusic, med DAC'en. (Men som sagt er det en DAC med hovedtelefonforstærker, så både forstærkerdelen, men også DAC vil farve lyden.)

Hvis udstyret primært skal bruges til musik, så kan en ekstern DAC helt klart anbefales. Dog vil jeg anbefale dig, at lytte til nogle forskellige modeller - det kan ikke undgås, at lyden bliver farvet af udstyret, og måske i en retning, du ikke kan lide.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 09:36:56
Svar/Indlæg:
2470/41

Dit Creative-kort har heller ikke separate D/A convertere, men anvender de analoge porte der er i X-Fi-chippen (og de er ikke værd at skrive hjem om).

Et Asus Xonar i prisklassen fra 500 bobs og op har separate A/D og D/A convertere. Det kan i den grad høres.
Jeg udskiftede mit Audigy med et Xonar DX og fik en lydoplevelse der næsten kan sammenlignes med min Burr-Brown-baserede CD-afspiller.

Hvis man absolut gerne vil have X-Fi og samtidig have en acceptabel lydkvalitet er Auzentech en god løsning. Auzentech anvender Wolfson-convertere sammen med X-Fi. Ulempen ved Auzentech er driverne, der desværre lever op til Creatives ualmindelige dårlig standard.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 10:02:33
Svar/Indlæg:
786/83
Så prøver jeg lige igen 🙂

I de fleste billigere recievere kan du ikke undgå recieverens indbyggede DAC - uanset om du anvender de digitale eller analoge indgange.

Selv om du sender et digital signal til recieveren, kan du ikke indgå, at dens indbyggede DAC vil behandle signalet.

Sender du et analogt signal til recieveren vil dens indbyggede DAC også konvertere signalet til et ditto digital for behandling internt i recieveren.

Uanset om du har et godt lydkort, der kan sende et godt signal videre til recieveren, kan du ikke undgå, at dette signal vil blive konverteret frem og tilbage af recieverens indbyggede DAC.

Lyden bliver således ikke bedre end den behandling, som recieverens indbyggede DAC kan præstere.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 27-04-2013 10:09:25.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 11:05:53
Svar/Indlæg:
2470/41

Der er Burr-Brown-convertere i. Du skal op i et seriøst lydkort for at få noget bedre. Og mange DAC's kan slet ikke være med der.

Jeg vil anbefale dig en digital signalvej fra PC til receiver.

canny

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2013 11:20:11
Svar/Indlæg:
1500/79

Så prøver jeg lige igen 🙂

I de fleste billigere recievere kan du ikke undgå recieverens indbyggede DAC - uanset om du anvender de digitale eller analoge indgange.

Selv om du sender et digital signal til recieveren, kan du ikke indgå, at dens indbyggede DAC vil behandle signalet.

Sender du et analogt signal til recieveren vil dens indbyggede DAC også konvertere signalet til et ditto digital for behandling internt i recieveren.

Uanset om du har et godt lydkort, der kan sende et godt signal videre til recieveren, kan du ikke undgå, at dette signal vil blive konverteret frem og tilbage af recieverens indbyggede DAC.

Lyden bliver således ikke bedre end den behandling, som recieverens indbyggede DAC kan præstere.

speed six skrev d. 27-04-2013 10:02:33

Kan man så ikke bare vælge "straight" på sin reciever? 🙂

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 13:16:53
Svar/Indlæg:
5506/640
10 tegn

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 27-04-2013 13:33:05.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2013 14:42:01
Svar/Indlæg:
786/83

Det er i al fald ikke alle recievere, hvor det er muligt helt at gå uden om den indbyggede DAC.