Random reboots i både spil og windows

Bundkort / CPU d.  28. april. 2013, skrevet af sneakybassen
Vist: 2235 gange.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
28-04-2013 14:06:32
Svar/Indlæg:
141/13
Hej,

Jeg har nogle problemer med at min godt to år gamle maskine crasher, nogle gange sker det i windows, men primært når jeg spiller spil som Duels of the planeswalker 2013, SW The old republic, Civilization 5 og andre. Det sker dog ekstremt sjældent i WoW. Jeg har de nyeste drivers til gfx, har bedt windows om at søge på opdatering til væsentlige komponenter, men intet hjælper. Har endda downclocket fra 4Ghz til 2.8 (standard for min I5 760), og kigget på temperaturer i bios. Har ladet motherboard styre vcore osv. Der ser ikke umiddelbart ud til at være et problem med varme. Har trods alt køling for en mindre formue (i mine øjne).

Nogle forslag? Det er lidt træls at jeg ikke kan spille swtor fx, fordi den crasher efter mindre end 5 minutters spil.

Mvh
Sneaky
klonen

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 14:53:40
Svar/Indlæg:
599/14
Det kan være ram det er galt med, du kan kontrollere om det er dine ram som forårsager problemerne ved at lade MemTest86+ køre minimum en test cyklus.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 15:20:22
Svar/Indlæg:
4107/224
1. Gå ind i din Event Log på computeren, og kig hvad den siger ved det tidspunkt den crashede sidst. Der skulle gerne være en forklaring på problemet der.

2. Opdater/Geninstaller drivere (eller prøv med nogle ældre).

3. Prøv med andet hardware (Andre RAM/Drev/CPU)

4. Send den til en computer-reperatør 🤡

Prøv disse i nævnte rækkefølge, og håber ikke det kommer så vidt at du får brug for punkt 4. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. Anderson d. 28-04-2013 15:21:02.

D00den

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 20:37:18
Svar/Indlæg:
90/3
prøv en anden PSU, har haft samme problem hvor det hjalp at skifte den.

las

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2013 21:01:24
Svar/Indlæg:
2151/51
Prøv og hente Memtest. Start det 4 gange og test med 1024mb i hver. Lad det køre til min. 250% men helst 1000% (den hurtigste)

Lyder mest som et ram problem.. Er det blå skærm? Alt kører uden OC nu?

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2013 04:25:20
Svar/Indlæg:
4337/121
Ny kølepasta til GPU kort og CPU.

Prøv en anden PSU.

tjek evt bundkort GPU kort og PSU for trætte kondensatorer

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
02-05-2013 23:28:34
Svar/Indlæg:
141/13

Prøv og hente Memtest. Start det 4 gange og test med 1024mb i hver. Lad det køre til min. 250% men helst 1000% (den hurtigste)

Lyder mest som et ram problem.. Er det blå skærm? Alt kører uden OC nu?

las skrev d. 28-04-2013 21:01:24

Har kørt memtest, dog ikke af fire omgange med 1024 mb i hver, men den fandt ingen fejl på rammene.

Jeg var skeptisk i starten, men de begynder at blive mere frekvente, og jeg hælder mere og mere til problemer med PSU'en. Jeg tror ikke det er køling på CPU/GPU, da jeg har 7 lownoise fans og en Noctua NH-D14. Det flytter altså helt fint med luft, særligt hvis man lige sørger for at det værste støv kommer væk en gang i mellem.

Tak for jeres bud so far.
Mvh Sneaky

PS: Hvordan kan man se om kondensatorer er trætte? Jeg er ikke den store elektriker, og har ikke lyst til at begynde at skulle åbne PSU eller rode med GFX.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2013 02:21:53
Svar/Indlæg:
4337/121

Når de buler op i stedet for at være flade i toppen :yes:

klonen

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2013 10:58:38
Svar/Indlæg:
599/14
Jeg oplevede selv random bsod for et pænt stykke tid siden, det skyldtes dengang en konflikt mellem lydkort drivere - grafikkort havde en lydkort del og så havde jeg et dedikeret lydkort og når begge var aktive så gav det problemer. Jeg "løste" det ved at deaktivere lydkorts delen på grafikkort og lige siden har jeg ikke haft problemer med det.

Så det korte af det lange er at det sagtens også kan være noget software / driver som forårsager problemerne, og hvis du har to lydkorts resourcer, så prøv at deaktivere den ene.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
03-05-2013 11:48:15
Svar/Indlæg:
141/13

Jeg oplevede selv random bsod for et pænt stykke tid siden, det skyldtes dengang en konflikt mellem lydkort drivere - grafikkort havde en lydkort del og så havde jeg et dedikeret lydkort og når begge var aktive så gav det problemer. Jeg "løste" det ved at deaktivere lydkorts delen på grafikkort og lige siden har jeg ikke haft problemer med det.

Så det korte af det lange er at det sagtens også kan være noget software / driver som forårsager problemerne, og hvis du har to lydkorts resourcer, så prøv at deaktivere den ene.

klonen skrev d. 03-05-2013 10:58:38

Jeg vil prøve det, om ikke andet end for at udelukke det. Der er dog ikke tale om bluescreens, den lukker simpelthen bare ned, står i en slags standby i nogle sekunder, og booter så op igen. Det virker plausibelt at det er et problem med strømforsyningen. Må have den ud, og have den efterset.

Mvh
Sneaky

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
06-05-2013 19:47:08
Svar/Indlæg:
141/13
Har disablet lyd-delen på mit GFX i windows, men det har ikke ændret noget. Som jeg ser det må det være strømforsyningen, der er problemet. Så jeg skal have fat i en jeg kan teste med. Har støvsuget maskinen for at sikre at det ikke er grundet manglende luft, at den lukker ned. Det har heller ikke hjulpet.

Jeg må finde en PSU til test, minimum 650W, hvis der da er nogle herinde der har en liggende? 😉

Tak for jeres input so far.

Mvh
Sneaky