Det kommer helt an på dine behov og lyster.
Jeg stod selv i samme situation som dig, og jeg valgte selvbyg, men det er også fordi at jeg godt kan lide de muligheder der er ved hjemmebyg. Og udfordringer 😉
Der er det èn selv der sætter begrænsningen.
Mit valg blev windows server 2011, med drivepooling fra Drivebender. Er der en disk der ryger skifter jeg den, tilføjer den til poolen og så spiller det igen. Den tager backup af alle klienter i huset, og af alle de vigtige ting på Nas´en, billeder m.v.
Bruger den selvfølgelig også til streaming af musik og film som er rippet og lagt på server.
Jeg får mail på pc og mobil hvis der er fejl på serveren. Vil jeg, som jeg overvejer, skifte til Linux eller Amahi, som er en linux baseret OS ala WHS 2011, eller noget helt tredje, kan jeg det.
Grunden til mit valg var at jeg godt kan lide alle muligheder med hjemmebyg, hvor en Synology eller Qnap er mere låst. Ikke at de fejler noget overhovedet. Men jeg vil også rode med virtuelle maskiner, webserver, Linux osv osv, da det er interesser jeg har.
Kort sagt, hvis du vil lege med alle mulige muligheder hvor kun du sætter grænsen, og nogle gange er ved at blive gråhåret af udfordringer, 😉 byg en selv. Vil du have en færdigpakke med relativt lidt opsætning, men dog er noget mere låst, køb en Synology, Qnap eller lignene.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tristan d. 06-05-2013 01:28:29.