Hjælp til fil server

Diverse d.  05. maj. 2013, skrevet af Nexan
Vist: 1591 gange.

Nexan

Overclocker
Tilføjet:
05-05-2013 20:04:41
Svar/Indlæg:
68/10
Hej.

Jeg står og skal bruge en fil server, men er lidt i tvivl om jeg skal i gang med noget selvbyg (Hvilket jeg ikke har noget i mod) eller om der findes noget "færdigbygget"?

Den skal bruges til at lagre samtlige af mine Blu-Ray film i fuld kvalitet (300-400 styk.), samt lave komplet image af 3-4 forskellige maskiner og herefter almindelig backup.

Jeg forventer der skal en del diske til for at kunne klare overstående, derfor skal der køres RAID.

Det skal desuden være muligt at tilgå serveren og de forskellige maskiner ude fra. Samtidig skal nogle shares med små filer være tilgængelige udefra.

Filmene skal ikke streames uden for hjemmenetværket.

Den skal være så lille som muligt med minimal støj.

Jeg har ikke noget egentlig budget, men det skal gøres så billigt som muligt.

Hvis der mangler noget info, må i endelig sige til.
McCleod

Superbruger
Tilføjet:
05-05-2013 20:10:30
Svar/Indlæg:
2470/41
Kig på Synology's NAS'er i 400-serien.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2013 20:42:37
Svar/Indlæg:
2246/14
Et selvbyg med selv den langsommeste cpu kan også klare opgaven.
Det er som regel lidt sværere at bygge og administrere, men til gængæld lærer man lidt af det, og så sparer man en lille smugle penge.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-05-2013 20:45:51
Svar/Indlæg:
5258/240
Problemet med selvbyg er at man skal have en raid controller. Og de er dyre.

Har du en ide om hvor meget plads du skal bruge

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
05-05-2013 20:49:43
Svar/Indlæg:
2470/41

Der er nu ikke meget at spare når det kommer til stykket. CPU, bundkort, PSU, RAM og kabinet kommer hurtigt op på de 2200,- en Synology NAS i 400-serien kan fås til. Dertil kommer arbejdet med at få noget software til at spille.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2013 20:53:39
Svar/Indlæg:
538/20
Det er seriøs meget data du har tænkt dig at smide på din filserver. Best case skal du minimum bruge 300*25gb=7.5TB diskplads for at det hele kan være der (worst case er så 400*50gb=20TB). Hvis der samtidig skal en smule redundans (raid5 måske), så kommer det til at kræve en del diske - gerne 4TB diske.

Hvis det var mig der skulle igang med sådan et projekt (har været der 🙂 ), så ville jeg selv bygge serveren. Herved er det nemmere at finde et kabinet hvori der kan være en masse harddiske, for alt andet lige, så får du brug for en del diske.

jeg ville købe en lille i3 CPU med dertilhørende bundkort, et kabinet som kan huse minimum 6 diske (Fractal R4 kan eksempelvis have 8 diske eller et Lian Li-Q08A med plads til 6 diske), samt en ordenlig raid-controller såsom denne http://hwt.dk/Marked/328324/Sa... .

Om du så vil køre windows, linux eller freeNAS, det er så op til hvad du er frisk på.

Alternativt kunne man også lave noget software raid, hvor en raid controller ikke skal bruges.

Men det er et spændende projekt du skal igang med - ligegyldigt om du vælger en færdig løsning, eller selv bygger den. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 05-05-2013 20:55:06.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
05-05-2013 20:55:33
Svar/Indlæg:
2470/41

Mange bundkort i dag har RAID-support i en eller anden grad i chipset'et. Mit nye bundkort til serveren har RAID 10.

Nexan

Overclocker
Tilføjet:
05-05-2013 20:57:12
Svar/Indlæg:
68/10
Jeg havde regnet med der som minimum skal 6 diske til på 4 TB stykket.

Jeg har allerede Windows Home Server 2011 liggende, som jeg regner med at smide på til at starte med, de anbefalinger jeg har fået er at gå hardware raid vejen (Hvis bundkortet ikke understøtter RAID 5 som minimum), Men dertil kommer så problemet med SATA forbindelser.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Nexan d. 05-05-2013 20:58:34.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2013 21:01:01
Svar/Indlæg:
538/20

Så er vi jo næsten på samme side allerede. 6 diske á 4TB vil være fint. Hvis du så vælger at køre det som raid5, vil det give dig lidt under 20TB plads at lege med.

Hvis du allerede har WHS 2011 så er det jo oplagt at bruge den. Jeg vil også bruge en hardware raid controller (som den jeg linkede til før), så er du efterhånden rigtig godt kørende.

jpsb

Bruger
Tilføjet:
05-05-2013 21:46:20
Svar/Indlæg:
1/0
Hej

Jeg har selv et behov som ligner det du har ridset op.

Jeg valgte den nemme løsning Synology DS1512+ med 5x4Tb diske - det kan nemt udbygges når behovet kommer - Og det kommer snigende 😉 nye Blu-Ray film. Jeg har netop bestilt en DX513 udvidelse til den, så har jeg mulighed for 10 diske. Super let at gå til og er stabil.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2013 22:56:05
Svar/Indlæg:
2246/14
#2 jeg citerer mig selv (stavefejl and all): "lille smugle penge".

imho: hardware raid er noget hø. (case in point: synology osv bruger soft-raid)
<soap-box>
Du har vel ikke mere end gigabit ethernet ? i så fald skal du max bruge 125MB/s i seq. transfer, random i/o er ligemeget.
Hvis din H/W raidcontroller går i stykker skal du ofte have en der er IDENTISK (mærke, hw revision, firmware osv), det er dyrt og besværligt.
Selv hvis man bruger raidz1 kan en gammel amd athlon x2 levere omkring 125MB/s (raidz1 er meget mere krævende end alm raid).
Hvis du bruger et softraid 5 af en slags har du næsten kun fordele. Hvis du bare knalder det i en computer med et kompatibelt styresystem kører det bare.
Softraid kan også eksistere på tværs af raid controllere, du kan klare dig med 1-4 billige controllere istedet for 1 der koster 10x de billige.
</soap-box>

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2013 00:19:42
Svar/Indlæg:
3385/80
Køb dig en Synology NAS - jeg taler af erfaring. Efter at have leget med 4 hjemmebyggede NAS gennem nogle år, er der ingen tvivl om at min Synology DS1511+ er klart den bedste og mest stabile jeg har haft.

Oven i det får du lækker software der er super let at bruge.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2013 00:36:22
Svar/Indlæg:
4337/121
Find sådan en http://www.velocitytechsolutio... brugt til billige penge. Den passer fint i ikke Dell maskiner og napper 8stk SATA diske.

Jeg har selv en jeg fik uden SAS->SATA adaptere men de kan købes her til ca 30kr stk hvilket er super billigt http://www.reichelt.de/Interna...

Tristan

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2013 01:20:16
Svar/Indlæg:
38/4
Det kommer helt an på dine behov og lyster.
Jeg stod selv i samme situation som dig, og jeg valgte selvbyg, men det er også fordi at jeg godt kan lide de muligheder der er ved hjemmebyg. Og udfordringer 😉
Der er det èn selv der sætter begrænsningen.

Mit valg blev windows server 2011, med drivepooling fra Drivebender. Er der en disk der ryger skifter jeg den, tilføjer den til poolen og så spiller det igen. Den tager backup af alle klienter i huset, og af alle de vigtige ting på Nas´en, billeder m.v.
Bruger den selvfølgelig også til streaming af musik og film som er rippet og lagt på server.
Jeg får mail på pc og mobil hvis der er fejl på serveren. Vil jeg, som jeg overvejer, skifte til Linux eller Amahi, som er en linux baseret OS ala WHS 2011, eller noget helt tredje, kan jeg det.

Grunden til mit valg var at jeg godt kan lide alle muligheder med hjemmebyg, hvor en Synology eller Qnap er mere låst. Ikke at de fejler noget overhovedet. Men jeg vil også rode med virtuelle maskiner, webserver, Linux osv osv, da det er interesser jeg har.

Kort sagt, hvis du vil lege med alle mulige muligheder hvor kun du sætter grænsen, og nogle gange er ved at blive gråhåret af udfordringer, 😉 byg en selv. Vil du have en færdigpakke med relativt lidt opsætning, men dog er noget mere låst, køb en Synology, Qnap eller lignene.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tristan d. 06-05-2013 01:28:29.

SOS

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2013 15:44:03
Svar/Indlæg:
42/92
Prøv at kigge på UnRaid.

Nexan

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2013 16:25:45
Svar/Indlæg:
68/10
Så blev jeg da lidt klogere, jeg tror det ender med en selvbyg løsning, da jeg mener det vil give mig mere fleksibilitet i forhold til det jeg skal bruge det til.

Jeg har læst lidt rundt omkring, men er ikke rigtig blevet klogere mht. hvilket hardware der vil være passende at bruge.

Jeg kunne derfor godt bruge lidt råd til et setup, og gerne både med Hardware Raid og almindelig Sata controler (Med mindre der er nok porte på bundkortet) til "software raid".

Det må som sagt gerne være så småt som muligt og bruge så lidt strøm som muligt.