Slap lovgivning og EA Games og SimCity 2013

Diverse d.  22. maj. 2013, skrevet af kajen13
Vist: 5322 gange.

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2013 09:55:27
Svar/Indlæg:
202/92
Er der nogen der ved hvordan reglerne er omkring software ? Så vidt jeg ved er der ikke returret, men jeg synes at der er lidt vildt at man som forbruger ingen rettigheder har. Eller har man ?

Eks. så har jeg brugt ca. 300 kr. på det nye SimCity for man må jo ikke downloade piratkopier da det er synd for kunsterne osv. Men det nye SimCity er så fyldt med fejl at det ikke er spilbart i længden og EA er fuldstændig ligeglade. De har solgt deres 1,5 mio kopier af spillet. Spiller har være fremme i et par måneder og fejlene bliver ikke rettet og EA ignorerer klagerne.

Det er lidt som om at EA opkøber alt hvad der er og smider spillene på markedet længe før at spillene er færdigudviklede med henblik på at tjene mest muligt. Og EA kan jo nærmest ikke tabe da de bare opkøber de fleste konkurrenter.

Kan der virkelig være lovligt at køre denne form for markedsføring ? Og det er da noget hykleri når bla EA brokker sig over piratkopiering og så laver firmaet den ene svinestreg efter den anden.

Jeg har sagt det før, men denne gang mener jeg virkelig at jeg aldrig vil købe noget fra EA igen. Men jeg forstår bare ikke at det kan være lovligt. Hvis en bilforhandler solgte en bil med sprængt topstykke under påskud af at bilen var uden fejl, så ville det være bedrageri.

Men hvad siger I andre ? Er reglerne omkring software og forbrugerrettigheder ikke lidt slappe ?
Minava

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2013 10:03:20
Svar/Indlæg:
143/25
Ikke at jeg har nogen kendskab til lovgiving eller lignende men det ville da være spændende at se hvad en retslig enhed ville sige til fejlbefængt software. Det kunne være at man så i større grad ville gå efter kvalitet frem for kvantitet.

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2013 10:15:53
Svar/Indlæg:
202/92
Det kunne da være sjovt at skrive til forbrugerklagenævnet og klage instansen ved EU. Mere kan man jo ikke gøre. Jeg ville grine min røv i laser hvis EA fik en kæmpe bøde af EU.

The

Chefredaktør
Tilføjet:
22-05-2013 10:20:53
Svar/Indlæg:
4741/1690

Du kan jo prøve og lade os andre vide hvad der så sker i den sag...

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2013 10:23:01
Svar/Indlæg:
202/92
Ja jeg sender klage i dag. Men jeg forventer nu ikke at der sker noget som helst, men det skader vel ikke at gøre dem opmærksomme på problemet.

Volo

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2013 10:49:06
Svar/Indlæg:
109/0
#0 du har en pointe, men jeg synes samtidig at du gør en myg til en elefant lige i dit tilfælde med Sim City.

Alt software har bugs, selv det Nasa smider ud er fyldt med fejl - det hører bare til faget.

Sim City bliver da også bedre og bedre - det er ihvertfald mit indtryk fra release dag til og med idag :)

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 10:53:27
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Gør det! Det kan være en vigtig principel sag.

Jeg har også fuldstændig droppet EA efter de lavede Origin, og skrev i betingelserne at de havde ret til at scanne computeren og indsamle oplysninger om alle installerede og tidligere installerede programmer og brugen af disse.

Det var sgu grænsen for mig.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 11:10:14
Svar/Indlæg:
2246/14
Hvis ikke spillet virker tilfredsstillende så er dit spil jo defekt. I EU har du 2 års reklamations-ret, så du burde kunne få pengene tilbage.

Slasher_x

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 12:35:44
Svar/Indlæg:
103/13
#7 -> Men hvem skal vurdere om spillet er defekt eller ej?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 12:53:10
Svar/Indlæg:
2246/14
#8 Kunden ? Hvis ikke kunde og butik kan blive enige så er der forbrugerklagenævnet.
Hvis de har lavet noget de ikke holder har de enten overtrådt markedsføringsloven eller brudt den aftale der er mellem forbruger og producent/butik.
(de eneste der må love noget der ikke holder er ISP'erne, af åndssvage årsager)
(EDIT: før stod der forbrugerrådet)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 22-05-2013 12:53:46.

Slasher_x

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 13:18:31
Svar/Indlæg:
103/13
#8 jeg kan godt følge dig, men hvis spillet starter og fungerer, uanset bugs, så har kunden vel fået hvad han har betalt for..... et spil der kan spilles. Så længe spiludvikleren ikke reklamerer med 100% "bug free", kan de vel næppe klandres hvis softwaren ikke fungerer optimalt sammen med hver enkelt brugers hardware/software konf.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 13:24:49
Svar/Indlæg:
2246/14
#10 specifikt har EA lovet at hver sim er individuel agent. Dét er ihvertfald løgn. Det er en kæmpe del af spillet. Hvis jeg havde smidt penge efter EA ville jeg føle mig snydt, og at jeg ikke havde fået det jeg bestilte, ergo ville jeg klage. Hvis ikke forhandleren giver mig pengene tilbage ville jeg klage til ankenævnet (hvis jeg gad - og havde 150 kr i overskud).

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2013 13:53:07
Svar/Indlæg:
202/92
Jeg har været lidt inde og læse på EA's hjemmeside omkring rettigheder. I første omgang vil jeg sende en skriftelig eller elektronisk(mail) klage til firmaet. Hvis de refundere beløbet, så gør jeg ikke mere.

Men jeg kunne forestille mig at de ikke reagere overhovedet. Så vil jeg bruge 1 time + 150 kr. og klage til forbrugerklagenævnet. Det er rigtig at det er en lille sag det har, men også meget principiel.

Men som der bliver sagt, så har EA jo solgt et spil som fint kan starte osv. Men det er også fyldt med fejl og alle fejlede gøre bare at spillet dør efter nogle timer. Nu kender jeg ikke ret meget til markedsføringsloven og hvad de så ellers hedder men EA må da have en forpligtigelse til at rette op på fejl, også selvom at det koster dem penge.

Men som en skrev inde på EA's eget forum, så tjener EA flere penge ved at udgive 10 fejlfyldte spil-titler om året end 5 gennemprøvede. Men jeg synes bare ikke at det er rimeligt at man kan køre sin virksomhed på denne måde. Og ingen kan udkonkurrer EA da de bare opkøber konkurrenterne.

Men selvfølgelig vil der altid være fejl i et spil, men hvor går grænsen ? Andre mærker som eks. Blizzard udgiver jo ikke spil med så mange fejl. Det er altid EA som udgiver noget sjask og det er jo nærmest ødelæggende for spilindustrien når EA opkøber alt og udgiver det, før det er færdigt.

Volo

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2013 15:51:35
Svar/Indlæg:
109/0
Altså de mest graverende fejl i Sim City var at den ikke kunne håndtere belastningen, og det er da en fejl vi har set flere gange hos Blizzard.

Og nej, du tjener ikke ekstra penge ved at udgive noget crap, for så stopper folk jo bare med at købe spillene, og så er det vel ligemeget om de udgiver 1000 ekstra spil, hvis alle er pissed på dem og ikke rører deres udgivelser.

#11 Så kunderne skulle kunne kræve deres penge tilbage efter de har prøvet/gennemført spillet ved at henvise til en feature som eventuelt ikke kom med, eller lign? - Det bliver billigt at være nørd fremover.

#11 Har du en kilde på det med at hver Sim ikke er en individuel agent?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
22-05-2013 16:12:08
Svar/Indlæg:
6368/477
https://www.youtube.com/watch?...

Ganske interessant video...

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 16:47:21
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg må indrømme, jeg gider ikke læse alle kommentar igennem.

EA er år på år blevet stemt til USA's dårligste firma, wonder why.

Jeg havde købt SimCity så jeg kunne spille på dagen det udkom, det skete ikke helt.

Spillet er FYLDT med fejl, men de bliver rettet lidt efter lidt. Jeg vil tro at når vi opnår patch 321321.00121, så den ved at være der.

Fejl er forskellige for folk. Alt efter hvordan de laver deres byer. Trafik er ikke et af mine problemer mere, jeg har lært at bygge byer så trafikken køre bedre, og opdateringer har hjulet.

Recycling Plants stopper fuldt ud hvis de rammer 100%, de bliver ikke tømt og fungere bare ikke. Vejen rundt om det, er at have mange, så de aldrig kommer i nærheden af 100%.

Syntes det er latterligt at alm. trafik regler ikke gælder, ambulancer og brandbiler og politi kan sidde fast i trafik, og biler kan ikke udnytte alle vej bane ordenligt.

Så kan vi gå igang med problemet med Sims søger efter nærmeste arbejdsplads og hjem! Som er et alvorligt problem.

Men i bund og grund, så er det en fiasko. dog fik jeg BF3 uf af det, og har spillet det meget, så personligt så går det nok. De var i det mindste hurtige til at fikse server problemer, som de burde have forudset!

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2013 18:13:03
Svar/Indlæg:
4536/104
Efter stort set samme erfaringer som dig #0 i de fleste nyere EA titler.
Jeg har besluttet mig, og køber generalt ikke spil fra EA mere, BF3 var sidste flop fra dem jeg gad.

Spiller stort set kun gunmaster, og der går det mig konstant på at spillet har så mange bugs der ikke bliver fixed alligevel.

Jeg er færdig med EA det er helt sikkert. No more of my money goes to EA.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 22-05-2013 18:13:34.

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2013 20:15:08
Svar/Indlæg:
202/92
14 Rigtig god video 🙂

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
22-05-2013 22:03:32
Svar/Indlæg:
2826/100

De er en individuel agent, men en agent som ikke har et fast "holdepunkt" hvis du vil kalde det det... Plus der ikke er en agent for hver indbygger mm. i byen, tallet af indbyggere er for højt i forhold til agenter.. tjek evt. følgende 2 links.

http://www.simcity.com/en_US/b...

http://answers.ea.com/t5/Misce...

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2013 01:09:43
Svar/Indlæg:
2246/14
#18 det sejeste er at der i deres javascript er en funktion der hedder:
simcity.GetFudgedPopulation()
http://www.reddit.com/r/SimCit...
De forskellige grafer i den tråd viser at der kan max være omkring 100k rigtige sims/agenter, istedet for de lovede millioner.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2013 01:59:07
Svar/Indlæg:
4222/223
#12 heldigvis er Blizzard så intelligente, at de lader brugerne teste(for billige penge eller gratis) så folk med forskellige systemer bl.a får reporteret diverse fejl og mangler, så der også mindre chance for at der er bugs ved næste patches

Volo

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2013 09:47:55
Svar/Indlæg:
109/0
#18 Men så er hver Sim jo stadig en agent som lovet, og det skal forståes som på den måde de har defineret agent - og ikke som en persistent person som lever indtil vedkommende kradser af.

At de fusker lidt med befolkningstallene er jo et fedt - hvem ville have en by hvor der kun boede 800 personer?

#20 Nu spillede jeg også Sim city beta gratis, og det havde til formål med det samme.

Blizzard sidder faktisk stadig og retter i Diablo 3 som udkom for over et år siden. Og der brokker folk sig ligeså meget på forummet som de gør her...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Volo d. 23-05-2013 09:48:15.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2013 11:01:12
Svar/Indlæg:
4222/223
#21 WoW udkom for 8 år siden, og folk brokker sig stadig 🤣

Volo

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2013 11:30:58
Svar/Indlæg:
109/0
#22 xD

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2013 12:09:12
Svar/Indlæg:
1118/24
Folk vil altid brokke sig

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2013 13:48:46
Svar/Indlæg:
112/0
Det er lidt som at købe en elbil. Når du får den så kræver det at du hele tiden har et strømstik i da der ikke er noget batteri. Det arbejder udviklerne på :D

Ja bilen kan køre men den virker ikke i praksis. Samme med simcity.

Fonzi

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2013 17:36:41
Svar/Indlæg:
262/18
Det er et spændende synspunkt ang. Simcity, som udgangspunkt gælder reklamationsretten også for software. Blandt andet skriver Taenk: "...lige så meget ret til at reklamere over fejl og mangler ved software som ved hardware..."

http://taenk.dk/gode-raad/25-f... _mis11

Ang. videoen; syntes stadig ikke ME3 slutningen var sååå slem og taget i betragtning af dens Metacritic score virker det lidt som et 'opblæst' problem(-; Tror måske heller ikke vi er på vej ud i et nyt 'crash' - mere at producenter skifter retning til at lave spil til iOS (o.lign.), da man relativt billigt kan komme ind på markedet, der er virkelige gode penge at tjene og piratkopiering er et meget lille problem.

Hvis man tager produktionsomkostninger for et PC spil vs. et iOS spil og samtidig ser på indtjeningen så er de fleste producenter nok ikke i tvivl om hvor der skal satses (det er ikke på PCen!).

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-05-2013 19:13:30
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er et spændende synspunkt ang. Simcity, som udgangspunkt gælder reklamationsretten også for software. Blandt andet skriver Taenk: "...lige så meget ret til at reklamere over fejl og mangler ved software som ved hardware..."

http://taenk.dk/gode-raad/25-f... _mis11

Ang. videoen; syntes stadig ikke ME3 slutningen var sååå slem og taget i betragtning af dens Metacritic score virker det lidt som et 'opblæst' problem(-; Tror måske heller ikke vi er på vej ud i et nyt 'crash' - mere at producenter skifter retning til at lave spil til iOS (o.lign.), da man relativt billigt kan komme ind på markedet, der er virkelige gode penge at tjene og piratkopiering er et meget lille problem.

Hvis man tager produktionsomkostninger for et PC spil vs. et iOS spil og samtidig ser på indtjeningen så er de fleste producenter nok ikke i tvivl om hvor der skal satses (det er ikke på PCen!).

Fonzi skrev d. 23-05-2013 17:36:41

Jeg må indrømme at jeg blev lidt skuffet efter at have købt ALLE DLC pakker til skidtet, at det så bare ender på den måde. Og de vil ikke engang svare på hvad meningen med den der unge der er catalyst. Man ser jo præcis samme lille dreng lige i starten, og i drømmene, og i en af drømmene ser man også den lille dreng være ens søn.

Disse ting er for mig mest irriterende, at jeg ikke aner hvad betyder. Der er ganske vidst mange spekulationer, men ingen officiel udtalelse fra Bioware om det. Kunne jeg få et endeligt svar fra Bioware kunne det godt tænkes at jeg ville være tilfreds.

Om industrien kommer til et crash eller ej er egentlig lidt ligemeget for mig, jeg kan godt bruge tiden på noget andet end at spille, såsom at teste Z87 bundkort fra Asus 🤡

kajen13

Overclocker
Tilføjet:
23-05-2013 19:37:18
Svar/Indlæg:
202/92
21

Jeg synes nu ikke helt at man kan sammenligne Diablo 3 og simcity angående fejl og brok. Det kan godt være at der er fejl i Diablo 3, og at folk brokker sig, og at de stadig retter fejl, men der kommer jo også nyt hardware en gang i mellem, så spillet skal rettes til.

Jeg gennemførte Diablo 3 en gang og synes at det er et super vellykket spil og en fed historie. Jeg havde måske 2 crash i alt.

Simcity derimod er så smæk fyldt med fejl at det ikke er spilbart i længden og det er da en væsentlig forskel.