Problemet er bare at en måler mellem psu og stikkontakten, ikke fortæller hvor meget der trækkes på "indersiden" af psu'en. Det kommer jo an på hvor effektiv psu'en er. Trækkes der f. eks 500w fra komponenterne, kan psu'en sagtens trække 550w fra kontakten.
Bevares, det kan bruges til at give en omtrent indikation om forbruget, men heller ikke mere.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 29-05-2013 10:28:21.
Dertil, opgiver de fleste producenter faktisk effektiviteten af deres strømforsyning, ved givne belastninger. Så den udregning kan man relativt nemt selv lave 🙂
#10 De 500w er ikke mængden den kan trække fra vægen, men mængden den kan levere indadtil. Men ja, ser du en 500w trække 550w fra vægen, er det nok en god idé at skifte 😀
#8/9: Jeg vil normalt kikke på hvad de enkelte dele max kan trække, ligge ca 10% til og så vælge en kvalitets PSU ud fra det.
Min pointe var, at man ikke får et præcist tal for hvor meget ens psu skal kunne levere, ved at måle hvor meget den trækker fra vægen, da kvalitet, temp ect, har betydning for hvor meget af den strøm som bliver spildt, før det "bliver leveret" til komponenterne.
Vi har sådan en her på jobbet jeg lige prøvet at tage med hjem, kender intet til den, men den må give et lille billede af hvor mange watt svinet bruger.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hr. Soegaard d. 29-05-2013 13:44:26.