En nørd til at hjælpe med Dos programmering?

Software d.  30. maj. 2013, skrevet af Pierre3400
Vist: 2541 gange.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 10:01:36
Svar/Indlæg:
1599/100
Hej derude.

Jeg har ikke den vilde forstand på dos programmering, men på mit job har vi et database system, som køre i dos.

Firma'et som udviklede programmet i sin tid, er nu til dags for fine til at hjælpe os, selvom vi har presset på i over et år.

Hele problemet ligger i, at programmet er begrænset til 10 bruger, men vi har brug for flere. Efter som Dos programmering nok er ret basalt efterhånden, så ville jeg høre om der findes folk herinde som kan hjælpe med at lave dette program om til at have flere bruger?

Jeg går ud fra de ikke kan være mere end et sted i programmering står der, at max antal bruger loggede på er 10, og det tal skal ændres til 20 eller noget?

Evt. en som kan smide lidt lys på sådan en situation?

Systemet hedder DSI

Volo

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2013 10:23:11
Svar/Indlæg:
109/0
Du må endelig ikke antage at dos programmering er mere simpelt, tværtimod nok.

Nevertheless - Hvis indstillingerne ikke er hardcoded i prorgammerne må der ligger en config fil eller lign et sted.

Se om du kan finde den og knap den op i texteditor, så må der være en variabel som hedder lidt ala det du søger.

Ovenstående er selvfølgelig best case, der findes jo meget slamkode rundt omkring :)

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 12:50:21
Svar/Indlæg:
2246/14
Det lyder ikke lovligt (eller nemt).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 13:00:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

+1

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 14:22:24
Svar/Indlæg:
765/28
#0 det er desværre prisen for at benytte et system, der er 10 år efter EOL.

Hvad vil firmaet gøre, hvis der sker en database fejl, som ikke umiddelbart kan rettes op fra en backup?

Der findes INGEN i DK der gå ind og redde de data da den know how er væk.

Mit råd er at din arbejdsplads forsøger at få konverteret de data over til et andet system, der kan supporteres.

Det kan godt være det koster 100.000 kr eller mere plus udgifter til andre licenser, men hvad koster det hvis virksomheden er nede i 14 dage?

EDIT: Jeg prøvede lige at finde noget om det på nettet og bogen om DSI-System 2 database er fra 1992... Time to move forward 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Springer d. 30-05-2013 14:31:17.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 14:45:27
Svar/Indlæg:
1599/100
Tak for alle råd.

Som sagt, vi har punked udvikleren af programmet i over 2 år nu, og der sker MINUS!

Der findes ikke et system i dag som kan alle de ting som dette dos system kan, vi har prøvet at finde anden løsningen, men ingen af dem er så komplette som dette dos system.

Lovligt, er det nok ikke, men så kunne udvikleren pille hoved ud a røven og gøre som han er blevet bedt om i 2 år nu.

Det ville i første omgang køre som en prøve på en uafhængig pc, som har en kopi af systemet før en redigeret version ville bliver lagt på serveren til firma brug.

Direktøren har godkendt jeg prøver denne metode da vi er blevet trætte af at spilde tid på folk som ikke holder hvad de lover.

I bund og grund forstår jeg godt i siger det måske ikke er lige til, men bliver nød til at finde en løsning, hvis det tag mig 1 år, så det stadig hurtigere end at vente på udvikleren.

Jeg har snakket med ham tonsvis af gange og hvergang er svaret, jeg ringer i slutningen af ugen, vi har haft en server fejl, vi er ved at sætte virtuel system op til at teste, min programmør har løsningen klar om et par dage, OSV OSV... Firmaet arbejder slet ikke med databaser mere. De har flyttet alt fokus over til en helt anden industri.

I må forstå at når man har med så uprofessionelle folk at gøre, så mister man alt respekt efter 2år.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 14:54:38
Svar/Indlæg:
765/28
#5 - Jeg håber ikke I betaler for vedligehold af programmet 😢

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2013 15:39:49
Svar/Indlæg:
1599/100
Gør vi ikke, men vi ville klart betale for den service at få udvidet bruger til.

slate_dk

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2013 17:23:02
Svar/Indlæg:
651/11
DSI.. som andre er inde på kom dog væk fra den museums genstand... Der skal ikke det store til og det kan koste firmaet livet.

Er det DSI selv eller Gramsoft I har til at lave arbejdet?
Går ud fra at I har adgang til kildekoden?

Selv har jeg ikke kodet DOS siden 95 og har ingen ambitioner om at gøre det igen.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2013 07:34:57
Svar/Indlæg:
2246/14
Er det kun en database i skal have erstattet ?
Så ville jeg bruge lidt tid på at migrere til sql-server, det er sansynligvis både nemmere og billigere...
http://www.eksperten.dk/spm/91...