Helt standard P4 3,0 GHz vi legede med... Jamen det var faktisk ikke sønderlig temp ændring... Husker ikke den eksakte temp, men det var 1,5-2 grader ved at ha peltier elementer med kobberprofiler liggende i det vand som blev pumpet rundt, men stille og roligt blev vandet varmet op... Var faktisk kun ved idle den havde nogle fordele frem for vandet;)
Vi oplevede problemer med is der bandt og lign... Satans svært at styre... Og du kommer ikke uden om kølervæsken skal være frostsikret ja ;) vi prøvede somsagt at overføre det til vandet som cikulerede, og tja det gik, men havde klart den største effektive køle effekt ved alm. Radiator...
-> #0
Hvis du kan køle ned til omkring stuetemperatur i forvejen (eksempelvis med vand), vil du nok kunne se noget interessant. Men hvis du benytter luft, der ganske vist kan være effektivt, tror jeg dog ikke du vil opleve de vilde resultater.
Pelter-køling er nærmest en videnskab, og jeg kan ikke se det praktiske i det - og slet ikke, hvis det bare er for sjov 🙂
tror i snakker lidt forbi hinanden. når#3 snakker om at frostsikrer vandet.
er der jo fordi, de prøvede at køle vandet med med deres peltier element, og ikke havde den direkte på cpu'en, men havde den liggende i deres resovoir.
eller sådan forstår jeg det i hvert fald.
og tror bestemt er element på 60 watt vil gerne en stor forskel. tror ikke du skal begynde med et på 200 watt.
uden at vide det sikkehed, vil jeg tro, at et 60watt element, vil give en forskel på 15-20 grader fra varm til kold side
-> #8
Det jeg mente var, at jo mere du kan køle den varme side, jo koldere bliver den kolde side.
Peltier-elementet kan fjerne (eks.) 60 Watt fra CPU'en ud over det din køler kunne fjerne. Det gør sådan set ikke mere og andet end at tilføje et nyt elektrisk "nulpunkt" for din temp.
Dit vand behøver ikke frostsikring, så længe du køler dét vha. luft - men så snart noget er under stuetemp. (og dermed bliver den køligste overflade) skal du være ops på kondens - men det går jeg ud fra du allerede har tjek på.
Men glæd dig til det. Det er faktisk ret sjovt at lege med, og man kan risikerer at blive lidt hooked på det 😀
Jeg tror ikke du får megen glæde af en 60W peltier til en så effekt hungrende cpu.
Tidligere havde man ihvertfald en tommelfinger regel om at et Peltier element (TEC) helst skulle være dobbelt så kraftigt i effekt som det den skulle køle.
Så hvis du vil køle 200W med Peltier så skal du have et Peltier element på 400W eller flere mindre som sammenlagt har en effekt på omkring de 400W.
Jeg har tidligere (meget lang tid siden) rodet noget med Peltier køling. Dengang havde jeg rigtig stor success med Peltier køling af Celeron 366MHz, med Peltier kunne den presses til 605MHz (550MHz var muligt på ren luft) - her blev den mellem 0 og 5 grader varm ved idle (så jeg havde altid SETI kørende på den, for at undgå kondens) og ved full load blev den 20-22 grader varm.
Senere skiftede jeg bundkort og cpu (Celeron 566MHz) og her fik jeg det resultat (ved OC. til 900+ MHz) at cpu blev varmere under load når Peltier blev benyttet end når det var ren luft der kølede. Ganske enkelt fordi at den nye cpu producerede mere varme under OC (effekt) og den var kommet for tæt på Peltier elementets effekt (det var et 68W Peltier jeg benyttede dengang).
Fandt lige denne side som forklarer om Peltier:
http://www.tecpeltier.com/view...
Peltier køling er simpelthen ikke besværet værd.
Legede selv med peltier køling dengang jeg kørte med min QX9650 ES på et Gigabyte P45 bundkort.
Det var et 250 watt element som krævede en enorm mængde køling for hele tiden at fjerne varmen de 250 watt afgav.
Endte ud med at have en waterchiller til at stå for at køle vandet ned til 0 grader for at kunne fjerne varmen effektivt nok og det resulterede kun i at jeg på en god dag havde -11 på den kolde side af elementet.
Men det trak en hulens masse strøm og var slet ikke effektivt nok, hvilket også var derfor jeg besluttede at bytte det ud med en single stage kompressor.
Peltier køling er simpelthen ikke besværet værd.
Legede selv med peltier køling dengang jeg kørte med min QX9650 ES på et Gigabyte P45 bundkort.
Det var et 250 watt element som krævede en enorm mængde køling for hele tiden at fjerne varmen de 250 watt afgav.
Endte ud med at have en waterchiller til at stå for at køle vandet ned til 0 grader for at kunne fjerne varmen effektivt nok og det resulterede kun i at jeg på en god dag havde -11 på den kolde side af elementet.
Men det trak en hulens masse strøm og var slet ikke effektivt nok, hvilket også var derfor jeg besluttede at bytte det ud med en single stage kompressor.
Meningen er nu ikke at jeg ville ned på minus grader, kan jeg, så fedt.
Men at kunne finde 10 eller 20 grader ville være rigtig godt. Meningen er ikke at kunne oc chippen længere men bare at kunne køle den mere, bare for at prøve det.
Men 250Watt og kun -11 grader lyder ikke ligefrem lovende for det 60Watt jeg har bestilt.
Men nu koster det kun 21kr. og så smider jeg det bare ind mellem mit vand og CPU'en. Bundkort er lakeret så skulle der komme en smule kondens går det nok.