Peltier køling hvor mange watt?

Køling d.  04. juni. 2013, skrevet af freak_master
Vist: 4283 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2013 20:25:11
Svar/Indlæg:
6367/477
Jeg har bestilt et peltier element til min CPU, blot for at prøve det. Jeg vil køle den varme siden med mit vandkøling, og vende den kolde side mod min CPU.

Jeg er bare lidt i tvivl om hvorvidt sådan et Peltier element på 60Watt kan køle 140Watt's varme? Jeg tror min er oppe og udvikle op til 200Watt da jeg køre med så høj en volt, men mit vand kan fint holde den kold.

Og hvad temperatur kan man forvente med en clocket 8350? Nu render jeg 5.4GHz ved 1.62 volt, hvilket udvikler en voldsomt masse varme, vil et peltier element overhovedet kunne følge med her? Også et på 60Watt strømforbrug?

Og vil der dannes kondens uanset hvad, når den køler? Her tænker jeg på isolering, det vil nemlig være meget nemmere hvis ikke det er nødvendigt. Jeg tænker hvis Peltier elementet ikke kan klare under 20 grader (eller rumtemp), vil der så blive udviklet kodens?

Nogle med lidt erfaring?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 04-06-2013 20:26:34.
0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2013 21:38:28
Svar/Indlæg:
301/10
Har haft leget lidt med at køle vand med en flok peltier elementer... Efter flere forsøg med flere forskellige effekter gav jeg personligt op... I teorien virker det okay, pånær effekten generelt tit er så høj på cpu'en, at der virkelig skal hidsige Peltier elementer til for at gøre en forskel... Vand med blæser/radiator er mest optimalt... Og med en 8350 der render 5,4 ved så høj volt skal du nok ikke regne med den store forskel ved brug af peltier...


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2013 21:44:31
Svar/Indlæg:
6367/477
Hvad kunne du ramme af temp, og på hvilken CPU på hvilke hastigheder?

Og ved du hvor jeg kan få små men vilde peltier i så fald? På ebay ser jeg kun 60Watt. Et 200Watt ville være yderst fedt, og så lave en volt regulator så det kan reguleres, hvis det skulle blive for varmt på den varme side.

Men det skal jo være så lille at det kan sidde mellem CPU og vandblok.


0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2013 21:51:07
Svar/Indlæg:
301/10
Helt standard P4 3,0 GHz vi legede med... Jamen det var faktisk ikke sønderlig temp ændring... Husker ikke den eksakte temp, men det var 1,5-2 grader ved at ha peltier elementer med kobberprofiler liggende i det vand som blev pumpet rundt, men stille og roligt blev vandet varmet op... Var faktisk kun ved idle den havde nogle fordele frem for vandet;)


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2013 21:55:03
Svar/Indlæg:
6367/477

Helt standard P4 3,0 GHz vi legede med... Jamen det var faktisk ikke sønderlig temp ændring... Husker ikke den eksakte temp, men det var 1,5-2 grader ved at ha peltier elementer med kobberprofiler liggende i det vand som blev pumpet rundt, men stille og roligt blev vandet varmet op... Var faktisk kun ved idle den havde nogle fordele frem for vandet;)

0raxter skrev d. 04-06-2013 21:51:07


Jeg har ellers kigget på en del film på youtube, hvor det er lykkedes flere at få core 2 quad ned på -18 med sådan et 60Watt peltier element, mens den varme side blev kølet med vandkøling. Det så ret så attraktivt ud 😛

Men der er vel ikke andet for end at prøve det, og så håbe det ikke bringer kondens med sig. Bundkortet har fået lak allerede, så kommer der lidt går det nok.

Der går nok en måneds tid inden jeg modtager skidtet, men jeg vil komme med update når jeg får kigget på det..

F.eks.
https://www.youtube.com/watch?...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 04-06-2013 21:56:00.


0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2013 21:58:05
Svar/Indlæg:
301/10
Vi oplevede problemer med is der bandt og lign... Satans svært at styre... Og du kommer ikke uden om kølervæsken skal være frostsikret ja ;) vi prøvede somsagt at overføre det til vandet som cikulerede, og tja det gik, men havde klart den største effektive køle effekt ved alm. Radiator...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2013 22:08:11
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis kølevæsken skal frostsikres har man da vendt peltier-elementet forkert.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2013 22:23:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis du kan køle ned til omkring stuetemperatur i forvejen (eksempelvis med vand), vil du nok kunne se noget interessant. Men hvis du benytter luft, der ganske vist kan være effektivt, tror jeg dog ikke du vil opleve de vilde resultater.

Pelter-køling er nærmest en videnskab, og jeg kan ikke se det praktiske i det - og slet ikke, hvis det bare er for sjov 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2013 22:29:16
Svar/Indlæg:
6367/477

Vi oplevede problemer med is der bandt og lign... Satans svært at styre... Og du kommer ikke uden om kølervæsken skal være frostsikret ja ;) vi prøvede somsagt at overføre det til vandet som cikulerede, og tja det gik, men havde klart den største effektive køle effekt ved alm. Radiator...

0raxter skrev d. 04-06-2013 21:58:05


Jeg er lidt med Tom her, hvis det er den varme siden vandet skal køle ned, er der vel ikke brug for en frostsikring.

-> #0

Hvis du kan køle ned til omkring stuetemperatur i forvejen (eksempelvis med vand), vil du nok kunne se noget interessant. Men hvis du benytter luft, der ganske vist kan være effektivt, tror jeg dog ikke du vil opleve de vilde resultater.

Pelter-køling er nærmest en videnskab, og jeg kan ikke se det praktiske i det - og slet ikke, hvis det bare er for sjov 🙂

NoNig skrev d. 04-06-2013 22:23:49


Jeg er nede på 28 grader i idle, og 50 ved fuld load.

Mener du at jo bedre jeg kan køle den varme side, jo koldere vil den kolde side blive?
Jeg bruger vand på det hele, og begge grafikkort, så jeg tror godt jeg kunne køle et voldsomt peltier element ned.

Jeg kan heller ikke se det praktiske i det, men jeg vil alligevel prøve det for at krydse det af min bucket list. Jeg kan forestille mig kondens er et problem med et system der står i idle længere tid ad gangen.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 07:37:28
Svar/Indlæg:
2516/381
tror i snakker lidt forbi hinanden. når#3 snakker om at frostsikrer vandet.
er der jo fordi, de prøvede at køle vandet med med deres peltier element, og ikke havde den direkte på cpu'en, men havde den liggende i deres resovoir.

eller sådan forstår jeg det i hvert fald.

og tror bestemt er element på 60 watt vil gerne en stor forskel. tror ikke du skal begynde med et på 200 watt.

uden at vide det sikkehed, vil jeg tro, at et 60watt element, vil give en forskel på 15-20 grader fra varm til kold side


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 08:10:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det jeg mente var, at jo mere du kan køle den varme side, jo koldere bliver den kolde side.

Peltier-elementet kan fjerne (eks.) 60 Watt fra CPU'en ud over det din køler kunne fjerne. Det gør sådan set ikke mere og andet end at tilføje et nyt elektrisk "nulpunkt" for din temp.

Dit vand behøver ikke frostsikring, så længe du køler dét vha. luft - men så snart noget er under stuetemp. (og dermed bliver den køligste overflade) skal du være ops på kondens - men det går jeg ud fra du allerede har tjek på.

Men glæd dig til det. Det er faktisk ret sjovt at lege med, og man kan risikerer at blive lidt hooked på det 😀


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 09:49:53
Svar/Indlæg:
599/14
Jeg tror ikke du får megen glæde af en 60W peltier til en så effekt hungrende cpu.
Tidligere havde man ihvertfald en tommelfinger regel om at et Peltier element (TEC) helst skulle være dobbelt så kraftigt i effekt som det den skulle køle.
Så hvis du vil køle 200W med Peltier så skal du have et Peltier element på 400W eller flere mindre som sammenlagt har en effekt på omkring de 400W.

Jeg har tidligere (meget lang tid siden) rodet noget med Peltier køling. Dengang havde jeg rigtig stor success med Peltier køling af Celeron 366MHz, med Peltier kunne den presses til 605MHz (550MHz var muligt på ren luft) - her blev den mellem 0 og 5 grader varm ved idle (så jeg havde altid SETI kørende på den, for at undgå kondens) og ved full load blev den 20-22 grader varm.

Senere skiftede jeg bundkort og cpu (Celeron 566MHz) og her fik jeg det resultat (ved OC. til 900+ MHz) at cpu blev varmere under load når Peltier blev benyttet end når det var ren luft der kølede. Ganske enkelt fordi at den nye cpu producerede mere varme under OC (effekt) og den var kommet for tæt på Peltier elementets effekt (det var et 68W Peltier jeg benyttede dengang).

Fandt lige denne side som forklarer om Peltier:
http://www.tecpeltier.com/view...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af klonen d. 05-06-2013 09:53:38.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2013 12:47:05
Svar/Indlæg:
6367/477

tror i snakker lidt forbi hinanden. når#3 snakker om at frostsikrer vandet.
er der jo fordi, de prøvede at køle vandet med med deres peltier element, og ikke havde den direkte på cpu'en, men havde den liggende i deres resovoir.

eller sådan forstår jeg det i hvert fald.

og tror bestemt er element på 60 watt vil gerne en stor forskel. tror ikke du skal begynde med et på 200 watt.

uden at vide det sikkehed, vil jeg tro, at et 60watt element, vil give en forskel på 15-20 grader fra varm til kold side

sesam skrev d. 05-06-2013 07:37:28


Jeg ville ikke køle mit vand, men ligge blokken på selve CPU'en og så køle den varme side med mit vand, det kan være det ikke blev gjort klart nok.

Hvis jeg så kan køle den varme side ned til bare 60 grader, kan jeg få 40 grader i fuld load. 10 grader mindre end nu. Om det så er det værd kan jeg ikke finde ud af.

-> #8

Det jeg mente var, at jo mere du kan køle den varme side, jo koldere bliver den kolde side.

Peltier-elementet kan fjerne (eks.) 60 Watt fra CPU'en ud over det din køler kunne fjerne. Det gør sådan set ikke mere og andet end at tilføje et nyt elektrisk "nulpunkt" for din temp.

Dit vand behøver ikke frostsikring, så længe du køler dét vha. luft - men så snart noget er under stuetemp. (og dermed bliver den køligste overflade) skal du være ops på kondens - men det går jeg ud fra du allerede har tjek på.

Men glæd dig til det. Det er faktisk ret sjovt at lege med, og man kan risikerer at blive lidt hooked på det 😀

NoNig skrev d. 05-06-2013 08:10:29


Så vidt jeg forstår, så vil peltier elementet hjælpe en del fordi jeg kan køle den varme side ret godt ned. Det var også min egen hypotese.

Jeg har skam styr på kondensen, jeg vil bare helst undgå isolering hvis jeg kan. Mit bundkort har i forvejen fået lak omkring CPU soklen, det har også lidt vaseline på sig stadigvæk.
Så jeg tror jeg monterer elementet og holder lidt øje med det, evt. lader den stå i idle i en times tid og se hvad der sker.
Og så fik jeg lige mail fra ebay om at elementet er sendt, bare som øko pakke, og fra Hong Kong. Jeg har nok dage at glæde mig i ihvertfald...

Jeg tror ikke du får megen glæde af en 60W peltier til en så effekt hungrende cpu.
Tidligere havde man ihvertfald en tommelfinger regel om at et Peltier element (TEC) helst skulle være dobbelt så kraftigt i effekt som det den skulle køle.
Så hvis du vil køle 200W med Peltier så skal du have et Peltier element på 400W eller flere mindre som sammenlagt har en effekt på omkring de 400W.

Jeg har tidligere (meget lang tid siden) rodet noget med Peltier køling. Dengang havde jeg rigtig stor success med Peltier køling af Celeron 366MHz, med Peltier kunne den presses til 605MHz (550MHz var muligt på ren luft) - her blev den mellem 0 og 5 grader varm ved idle (så jeg havde altid SETI kørende på den, for at undgå kondens) og ved full load blev den 20-22 grader varm.

Senere skiftede jeg bundkort og cpu (Celeron 566MHz) og her fik jeg det resultat (ved OC. til 900+ MHz) at cpu blev varmere under load når Peltier blev benyttet end når det var ren luft der kølede. Ganske enkelt fordi at den nye cpu producerede mere varme under OC (effekt) og den var kommet for tæt på Peltier elementets effekt (det var et 68W Peltier jeg benyttede dengang).

Fandt lige denne side som forklarer om Peltier:
http://www.tecpeltier.com/view...

klonen skrev d. 05-06-2013 09:49:53


Det lyder ret vildt. Jeg kan huske et firma lavere et LGA2011 system kølet af peltier på CPU'en, de kom ned på 0 - -3 grader under fuld load. Peltier elemented kørte via PSU'en, som næppe var en 5000Watt 😛

Men jeg tør godt tro på at der nok skal lidt mere til end de 60Watt det jeg har købt kan klare.

Jeg takker for linket, rigtig god læsning!


0raxter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 13:02:19
Svar/Indlæg:
301/10
Var nemlig vandet vi kølede på ;)


#14
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 14:49:50
Svar/Indlæg:
4689/105
Swiftech lavede engang et kølehoved med indbygget TEC-element: http://www.overclockersclub.co...

Det var på 226w og det kunne give nogle ret lave temperature, men det krævede også nogle seriøse radiatorer for at komme under stuetemperatur på en oc'et cpu. Bare se på testen, og de CPU'er deri bruger mindre strøm end en oc'et FX-8

Man skal også helst kører det på et loop for sig selv. Vandet bliver MEGET varmt, så graffikkort og andet bør køres på et loop for sig selv.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 05-06-2013 14:55:24.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2013 15:52:49
Svar/Indlæg:
6367/477
Så kunne det være jeg bare skulle smide en SS på 24/7.

Nu må vi se hvad jeg kan med peltier, men det ser da ud til at være flere problemer og meget lidt "gain".

Men som skrevet tidligere vil jeg alligevel prøve...


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 20:12:58
Svar/Indlæg:
8762/174
Peltier køling er simpelthen ikke besværet værd.

Legede selv med peltier køling dengang jeg kørte med min QX9650 ES på et Gigabyte P45 bundkort.

Det var et 250 watt element som krævede en enorm mængde køling for hele tiden at fjerne varmen de 250 watt afgav.

Endte ud med at have en waterchiller til at stå for at køle vandet ned til 0 grader for at kunne fjerne varmen effektivt nok og det resulterede kun i at jeg på en god dag havde -11 på den kolde side af elementet.

Men det trak en hulens masse strøm og var slet ikke effektivt nok, hvilket også var derfor jeg besluttede at bytte det ud med en single stage kompressor.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2013 20:22:32
Svar/Indlæg:
6367/477

Peltier køling er simpelthen ikke besværet værd.

Legede selv med peltier køling dengang jeg kørte med min QX9650 ES på et Gigabyte P45 bundkort.

Det var et 250 watt element som krævede en enorm mængde køling for hele tiden at fjerne varmen de 250 watt afgav.

Endte ud med at have en waterchiller til at stå for at køle vandet ned til 0 grader for at kunne fjerne varmen effektivt nok og det resulterede kun i at jeg på en god dag havde -11 på den kolde side af elementet.

Men det trak en hulens masse strøm og var slet ikke effektivt nok, hvilket også var derfor jeg besluttede at bytte det ud med en single stage kompressor.

Rasmus66 skrev d. 05-06-2013 20:12:58


Meningen er nu ikke at jeg ville ned på minus grader, kan jeg, så fedt.

Men at kunne finde 10 eller 20 grader ville være rigtig godt. Meningen er ikke at kunne oc chippen længere men bare at kunne køle den mere, bare for at prøve det.

Men 250Watt og kun -11 grader lyder ikke ligefrem lovende for det 60Watt jeg har bestilt.

Men nu koster det kun 21kr. og så smider jeg det bare ind mellem mit vand og CPU'en. Bundkort er lakeret så skulle der komme en smule kondens går det nok.


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2013 21:09:23
Svar/Indlæg:
599/14
Bare pas på at du ikke brænder cpu af (og peltier elementet). Når du sætter peltier elementet mellem cpu og kølehoved så skal peltieren jo altså håndtere al varmen fra cpu og kan den ikke det så brænder den muligvis af og selvom den ikke gør det, så tror jeg du vil få mega hurtig varmeopbygning på cpu siden idet den jo slet ikke kan håndtere de mange watt din cpu kan outputte.

Peltier køling er simpelthen ikke besværet værd.

Legede selv med peltier køling dengang jeg kørte med min QX9650 ES på et Gigabyte P45 bundkort.

Det var et 250 watt element som krævede en enorm mængde køling for hele tiden at fjerne varmen de 250 watt afgav.

Endte ud med at have en waterchiller til at stå for at køle vandet ned til 0 grader for at kunne fjerne varmen effektivt nok og det resulterede kun i at jeg på en god dag havde -11 på den kolde side af elementet.

Men det trak en hulens masse strøm og var slet ikke effektivt nok, hvilket også var derfor jeg besluttede at bytte det ud med en single stage kompressor.

Rasmus66 skrev d. 05-06-2013 20:12:58


Meningen er nu ikke at jeg ville ned på minus grader, kan jeg, så fedt.

Men at kunne finde 10 eller 20 grader ville være rigtig godt. Meningen er ikke at kunne oc chippen længere men bare at kunne køle den mere, bare for at prøve det.

Men 250Watt og kun -11 grader lyder ikke ligefrem lovende for det 60Watt jeg har bestilt.

Men nu koster det kun 21kr. og så smider jeg det bare ind mellem mit vand og CPU'en. Bundkort er lakeret så skulle der komme en smule kondens går det nok.

freak_master skrev d. 05-06-2013 20:22:32


Du kan ikke bare smide den direkte på din cpu, du er nød til at have en kobber eller alu plade imellem som har nogen mm tykkelse som kan agere varme/kulde buffer, denne skal være helt plan på siden der skal vende mod peltier, det samme gør sig gældende for den varme side hvis dit kølehoved ikke er 100% plant.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af klonen d. 05-06-2013 21:10:24.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2013 00:27:37
Svar/Indlæg:
184/11
Hej

Jeg ville lige høre om du havde gjord mere i dit projekt?

Jeg har læst den anmeldelse fra overclockersclub.com men jeg ved ik helt hvor den lander hos mig. Der er opgivet to forskellige tal med hensyn til størrelsen af elementet. I specifikationerne står der det er en 24A enhed, men lige under står der den trækker 18A ved 12v.

Nå men en 18A enhed er også meget stor. Det ville i dit tilfælde være over 450w varme afgivelse i alt. Det vil kræve en enorm mængde køling. Så er det lige man tænker "hvor lang tid er det nu min 1600w el-koger bruger på at koge vand?"....

Så lige som dig er min første antagelse også at mindre er bedre, men du bliver dog nød til at husk at de mindre ikke tillader særlig stor forskel på kold og varm side. Desuden daler effektiviteten meget hurtigere per grad. Det betyder i praksis at de små elementer SKAL holdes helt kolde hele tiden få de rent faktisk virker. Det kan blive et problem hvis dit vand kommer meget over 25C.

Jeg har selv tænk mig at prøv og købe en 8A enhed. Min plan er også at montere den direkte på CPU'en, dog med 0,5-1mm kobber plader. Til at køle har jeg en 360mm rad sæt, det håber jeg er nok 🙂

MVH


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 15-07-2013 00:34:49.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-07-2013 00:46:14
Svar/Indlæg:
6367/477
Jeg har modtaget elementet, og det er blevet afprøvet. Jeg må sige at det virker lovende, men jeg har lige været syg i 14 dage så der er meget der skal indhentes inden jeg får tid til at prøve det i. Jeg skal nok vende tilbage når jeg får det prøvet 🙂


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2013 14:36:15
Svar/Indlæg:
184/11
Det lyder dælme godt 😀


Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2013 19:51:06
Svar/Indlæg:
2518/53
Har lige læst med og har tænk på det samme mange gange men har aldrig fået arbejdet med det.
Glæder mig til at se hvordan det går og se nogle billeder.