-> #35
Ok. Så ville jeg nemlig bygge den mere op, som en "workstation" og ikke en gnaldet gamer - selvom de to ting sommetider kan minde lidt om hinanden.
At køre dual-socket, er hul i hovedet, med mindre man arbejder med seriøs videoredigering og 3D, men selv dá, er det andre faktorer der har en del at sige for oplevelsen - andet end hvad man kan benchmarke sig til.
Synes at #37 + #38 er inde på noget af det rigtige så.
32 GB RAM er rigeligt, selv et godt stykke frem i tiden. Jeg kører selv med 24 GB i min stationære, og det er kun Adobe After Effects der kan makse det ud. Når man spiller, ligger den begrænsning i højere grad på grafikkortene og subsystemet.
En god quad- eller hexa-core CPU, vil også sagtens kunne holde et par år frem. Hvis du har købt Q9450'eren, har du en idé om hvor længe en god CPU kan holde, og med mindre du sidder og bencher hver nat (hvilket jeg tvivler på du gør 😛), så tror jeg heller ikke du er interesseret i al den ligegyldige info der findes om det næstbedste.
Omvendt vil jeg så sige, at der er forskel på "det nyeste" og "det bedste" - det var derfor jeg ville anbefale dig, at gå til en professionel forhandler. Bare fordi noget er det nyeste, betyder langt fra, at det ikke har børnesygdomme og andre eventuelle problemer - den slags problemer (mission critical), har netop eksperterne erfaring med, og hvis man har råd til en high-end maskine, synes jeg at netop dét (og måske en on-site garanti) var en af tingene der var værd at bruge penge på 🙂
Som #38 også indikerer, så vil en stor mængde, og meget hurtig, lager være noget af det første man lærer at sætte pris på. Man kan alligevel ikke mærke forskel på sin CPU, om den udfører tingene i løbet af 7 minutter og 52 sekunder, eller 7 minutter og 53 sekunder (det tror mange nørder, desværre, man kan).
Hvad der til gengæld sparker røv, er en god controller (eksempelvis til PCIe), der hurtigt kan koste en formue - der er en grund til, at de er dyre, for det kan være en pissegod investering, og en der kan vise sig at være langt bedre end eks. et sindssygt dual-CPU setup.
Næste punkt, er støjsvage komponenter. Man behøver ikke vandkøling, for at noget kan være high-end og stille. Se eksempelvis på HPs Z-serie, eller Apples Mac Pro. Der sidder ofte to CPU'er og kværner derudad, et par harddiske og nogle ret seriøse grafikkort (af og til FireGL eller Quadro), og maskinen siger kikkert og kyse.
Sådan noget, er effing lækkert, når man skal sidde og nyde sin dyre computer ❤ 😎
Så derfor ville jeg fokusere på komfort som det første. Jeg vil 100-gange hellere have en maskine der yder 99 % (eller 80 %, for den sags skyld) af toppen, hvis den til gengæld er stille som graven.
Find et lækkert kabinet, stille strømforsyning, fornuftig kabelføring, airflow, etc.
Igen, alt dette, er noget en forhandler af high-end grej burde have forstand på og erfaring med. Du kan evt. kigge på div. fora, hvor de arbejder med NLEs (videoredigering), og så bare erstatte deres våde drømme om Quadro kort, med våde drømme om spil-grafikkort.
Der er også, ofte, gode anbefalinger til skærme der er gode at sidde ved, lang tid ad gangen, samt mus og tastatur - sidstnævnte er dog, i høj grad, et spørgsmål om smag.
God jagt 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 07-06-2013 09:22:41.