-> #27
Nu ved jeg, af gode grunde, ikke hvad dine erfaringer er med Apples Pro-produkter (MacBook Pro og Mac Pro), så undskyld på forhånd, hvis jeg siger/skriver nogle ting du måske allerede ved.
Først og fremmest, så har Apple i lang tid - og det undrer mig fortsat - været en af de få producenter af hardware (på godt og på ondt), som har lavet støjsvage produkter til det professionelle segment. Jeg sidder selv med en 5 år gammel laptop, der siger kikkert og kyse, hvor blæseren skal presses op over 3.500 rpms, før man kan høre dem. Her ligger en voldpresset CPU (en aldrende Core 2 Duo) på. ca 50-55 ºC (min gør i hvert fald), alt efter rumtemperaturen.
Nu er det ikke for at starte en debat om, hvad den ideelle temperatur er for en CPU, eller andet hardware, for den sags skyld, men for at understrege en pointe - som er, mener jeg, en af Apples grundlæggende filosofier. Det æstetiske udtryk.
En del af det, at bruge en computer længe ad gangen, som man skal sidde ved i op til flere timer, er ikke bare at kigge på spec. og se hvor hurtig den er i forhold til alle andre. Det er en tankegang, der er svær at forklare for folk der umiddelbart kun går op i eksempelvis benchmark, og sagtens kan leve med, at computeren kører for fulde gardiner i 5-10 minutter, flere timer ad gangen.
- nu siger jeg ikke, at du er typen der kun går op i benchmark og elsker lyden af en jetjager - men der findes folk, for hvem dette ikke udgør et problem. Det er dem jeg beskriver hér.
Tilbage til æstetikken.
Det, at computeren er støjsvag, er en ting - igen, det undrer mig at Apple er en af de få producenter der går op i det - som betyder rigtig meget for folk der gerne vil koncentrere sig om - eksempelvis - den kreative proces. De fleste af os kender sikkert til de klassekammerater, som sidder og spiller Flash-baserede spil timerne, og deres computere larmer som ind i Helvede. Og, det er pisseirriterende 😴
Som sagt, nogle mennesker går bare ikke op i den slags ting, men det er der nogle der gør - jeg selv inklusive.
Igen, når jeg forsøger at beskrive støjproblematikken, er det for at understrege den æstetiske pointe - som ikke alle mennesker forstår, eller går op i.
Denne æstetiske tilgang til produkter, deres design og brug, er noget der gennemsyrer Apples portfolio - med meget få undtagelser. Og når man hører folk sige: "... men, flot ser det ud", er det netop dét som Apple går ind for.
Man må gerne have forbrugerelektronik, som er flot at se på. Som sagt, ikke alle går op i det, og det er ok - bare man kan acceptere, at der altså findes folk, for hvem god smag ikke forbindes med konfilys og støvsugere i kabinetform.
Denne tilgang, er også grundlaget for Apples Pro-serie. Især Mac Pro, er et glimrende eksempel på et power-house, der ikke larmer som en sindssyg, og samtidig er noget man kan have stående fremme (det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, det anerkender jeg - ingen tvivl om det).
Derfor har jeg den fulde tiltro til, at Apple - som en af de få undtagelser - er (d)et firma der kan pakke høj ydelse ned i en lille formfaktor. Også uden at det ligner lort, og larmer som ind i helvede.
Det bringer mig videre til den næste pointe, nemlig det med temperatur og ydelse.
For mit vedkommende, har jeg intet imod at give køb på eks. 5 % i ydelse, hvis jeg til gengæld kan holde ud at sidde ved den i 80 % længere tid, uden at blive træt i hovedet af unødig støj.
Du bruger selv argumentet om, at vi kan kigge på de enkelte komponenters varmeudvikling, så det synes jeg vi skal gøre.
Tager vi udgangspunkt i selve kølere, har jeg regnet mig til, at den består af ca. 326 cm³ aluminium. Aluminium har en massefylde på omkring 2,7 gram/cm³, hvormed køleren i den nye Mac Pro kan antages at have en masse på ca. 880 gram.
Varmefylden for aluminium er ca. 900 Joule pr. kilogram pr. grad, eller hvad der svarer til 0,9 J/(g·K).
Er vi lidt generøse, er det nok ikke urealistisk at gå ud fra, at en aluprofil på ca. 880 gram, kan håndtere ca. 790 J/K. Eftersom "Joule" er defineret som 1 Watt pr. sek., kan vi ligeledes tillade os at gå ud fra, at med selv et minimum af airflow (lad os antage at luften er ca. 20-30 ºC), så kan den sagtens håndtere i omegnen af 700 Watt.
CPU'en tilfører nok ca. 130 Watt, hvormed der er omkring 550 Watt tilbage til GPU'erne.
... det er ren fysik 🤡
EDIT:
Nåja. Det er jo også kun hvis der er tale om en klump aluminium. Men som vi ved, er det jo en køleprofil, og hvis man regner på selve designet, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at ca. 880 gram aluminium, i heat-sink design, nok skal være i stand til at køle en CPU og to GPU'er.
EDIT_OFF:
Om en workstation er kraftig eller ej, er for så vidt ligegyldigt i denne debat. The Foundry, har "blindtestet" maskinen, og hvis de siger god for den - er jeg villig til at tro dem.
Derudover, så er Apple ikke just kendt for at gå på kompromis, på deres Pro-serie, hvad angår ydelse og støjniveau. Man skal vitterligt provokere maskinerne for at få dem til at støje, og så beder man næsten selv om det.
Rack, fint nok. Det har du erfaring med, men jeg skal ikke sidde og lege Photoshop eller After Effects med en rack.
Når de kreative gerne vil have noget der pleaser øjet, skal man ikke kimse af dét. Nogle går trods alt op i udseendet, andre gør - som sagt - ikke. Og det er også i orden, der skal være plads til os alle.
Hvis man har så ondt i røven af Apples nye Mac Pro (man er jo, tro det eller ej) ikke tvunget til at købe den - og man vil have noget grimt stående - så køb en HP Z800.
Jeg er til gengæld fuldstændig enig med dig i, at Apple failer grumt på service-siden. Det er mig ubegribeligt, hvordan et firma der cater semi-profferne, kan tilbyde så ringe garantiordning.
"... men når vi snakker erhverv, kan jeg kun se uvidenhed som eneste grund til at vælge en Mac Pro."
- det siger jeg lige til mine kammerater, der bruger Mac Pro i deres workflow.
Tro det eller ej, så er det bare et værktøj for dem 😎
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-06-2013 21:41:31.