mangler c++ opgaver

Software d.  12. juni. 2013, skrevet af jmn13
Vist: 3776 gange.

jmn13
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2013 15:55:24
Svar/Indlæg:
81/44
hej hwt

jeg vil til at igang med at lære hvordan man programerer,tænkte på om i ved hvor der findes nogle gratis opgaver eller guides man kan hente på nettet,helst på dansk, for ligsom at komme igang..

vh john
sjqlund1
 
Overclocker
Tilføjet:
12-06-2013 18:26:21
Svar/Indlæg:
9/4
Mit personlige råd vil være ikke at bruge tid på at lære programmering medmindre du har et formål med det.

Når det er sagt, så er det bedste nok at købe dig en bog. Her er det bedste nok at du selv researcher alt efter dit niveau/sprog/fokus.


Fritsen
 
Superbruger
Tilføjet:
12-06-2013 19:31:25
Svar/Indlæg:
37/2
Jeg kunne næsten ikke være mere uenig med #1. Det er en glimrende ide at lære at programmere, også selvom man ikke lige umiddelbart står med et behov for det.

Samtidigt mener jeg også det er forkert at sige, at han skal købe en bog. Forskellige mennesker lærer bedst på forskellige måder, og der er mange der aldrig vil kunne lære at programmere ved at læse en bog, og sikkert også nogen der ikke kan uden.

Personligt lærer jeg bedst ved at prøve mig frem, og løse opgaver - og det tror jeg faktisk gør sig gældende for mange, især når vi taler programmering.


Når det så er sagt, så ville jeg nok ikke vælge C++, hvis jeg skulle starte med at lære at programmere fra scratch i dag. Efter min mening findes der sprog som er langt mere intuitive, og som har en mere "hjælpsom" compiler.

Så med mindre du har et klart formål med at vælge C++, ville jeg nok tage et kig på C# i stedet.


Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål: Der findes desværre ikke SÅ meget hjælp til programmering på dansk, så jeg vil klart anbefale dig at udvidde din søgen til også at omfatte engelsk - så er der nemlig masser af hjælp at hente på Google.
http://kortlink.dk/ckk3


Så er det ellers bare med at få installeret et udviklingsmiljø og komme i gang. Uanset om du vælger at skrive C++ eller C# er Microsoft Visual Studio efter min mening hel uovertruffen, og der findes end da meget brugbare gratis udgaver.
http://kortlink.dk/ckk6


Når du har været igennem (noget af) en tutorial, og har styr på alle de basale ting, gælder det om at søge udfordringer, og prøve at løse opgaver, der kræver færdigheder som ligger lidt over dit eget niveau. Man kan sagtens selv finde på opgaver, der skal løses - f.eks. kunne du starte med at prøve at lave en basal lommeregner, eller måske et indkøbsliste-program, eller et lille spil, eller noget helt andet. Det behøver ikke at give så meget mening, bare det er noget du kan løse og teste selv.

Men igen, der er masser af hjælp at hente, og masser af folk, der allerede har stillet det samme spørgsmål som dig:
http://kortlink.dk/ckk7


Volo
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2013 10:13:21
Svar/Indlæg:
109/0
#2 Delvist enig med dig :)

Fedt at du siger at folk skal finde den måde de lærer bedst på, og benytte den - Kunne ikke være mere enig :)

Personligt lærte jeg også bedst med opgaver i programmering - dog med en bog ved min side.

Nevertheless - C# er ikke mere intuitivt, det er 100 gange lettere at skrive, men den objekt orienteret opfattelse ryger også ud af vinduet, jeg tænker her pointers, references og garbage collection :)

Og nej, jeg er ikke sur på C# - jeg programmerer det som mit arbejde :)

Lovely post du lavede dog!


jmn13
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2013 15:38:10
Svar/Indlæg:
81/44
hejsa

mange tak for svarerne, specielt til dig fritsen, virklig en god beskrivelse du kom med der,, så det vil jeg da til at studerer nærmerer, skal snart til at stare som it supporter, så vil lige være lidt på forkant 🙂


Volo
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2013 15:42:05
Svar/Indlæg:
109/0
#4 IT-Supporter? Umiddelbart vil jeg gætte du begynder at kigge på det forkerte så xD


jmn13
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2013 16:26:39
Svar/Indlæg:
81/44
Nej slet ikke, en it supporter idag skal have programmering på høj niveau på hoved forløbet


Volo
 
Superbruger
Tilføjet:
14-06-2013 08:23:49
Svar/Indlæg:
109/0
#6 arh oke - så blev jeg også lidt klogere i den her tråd xD


jmn13
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2013 09:56:23
Svar/Indlæg:
81/44
Super, men du har ret i at til at starte med skulle man ikke :)


KennethThomsen
 
Nørd
Tilføjet:
14-06-2013 09:59:12
Svar/Indlæg:
77/7
Alt efter HVAD du vil programmere så vil jeg anbefale at du vælger at starte ud med sprog som C# eller Java.

Årsagen til dette er at så snart vi nærmer os C++ (og endnu værre C), så er der pludselig mange flere ting du skal tænke over, hvor C# og Java klarer de ting for dig.

Det jeg mener er at du ved at vælge C++ får en MEGET stejl indlæringskurve, hvor at du med et lettere sprog som f.eks. Java/C# får en mindre stejl kurve, og når du så har mestret det, så vil det være nemmere for dig at gå over til C++ (eller andre sprog). Desuden findes der cross-reference bøger til Java/C++ som kan anbefales.

Men fedt at du vil igang.


KennethThomsen
 
Nørd
Tilføjet:
14-06-2013 10:01:27
Svar/Indlæg:
77/7
Og btw.. Nu ved jeg ikke hvad der er sket med IT-Supporter uddannelsen siden 2008 (der er sikkert sket en helvedes masse ting), men det vi lavede var batch (Shell) programmering, og meget meget lidt C#. Vi snakker at man lærte at lave små batch scripts, og en C# klient der kunne stortset intet. :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KennethThomsen d. 14-06-2013 10:02:38.