#13 Sæt dig lige ind i tingene og læs hvad jeg skriver 🤣
Solcellerne går ikke i stykker pga returstrøm, men selvfølgelig skal der være en ensretter diode for at undgå afladning af batteriet. Det er simpel logik som alle der har rodet med solceller kender til (der er endda tegnet en ensretter diode på diagrammet i #0) :no: .
Tror du selv at sådan nogle små solceller der producere 440mA på en god dag kan overlade hans batteri på tilsammen 36Ah? Solcellerne bliver bare trukket ned på den spænding som batteriet har og det vil tage 82 timer at lade batteriet op, og her mener jeg 82 timer med fuld sol ala kl 13 på en skyfri himmel.
Så hvis han, som jeg skriver bruger sit anlæg på en festival vil han under alle omstændigheder aldrig kunne overlade hans batteri.
Selvfølgelig vil han miste virkningsgrad ved at lade solcellerne arbejde ved en lavere spænding, men det er mindre end ved at lade den overskydende effekt blive brændt af i en modstand eller en LM317 kreds.
Igen må jeg påpege at dette kun skal gøres hvis setupet er beregnet til festigvalsbrug. Eller skal han bruge en rigtig ladecrontroller med en DC-DC konverter og sætte solcellerne i serie så DC-DC konverteren har noget at arbejde med.
Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af E2X d. 25-06-2013 19:13:00.