Søger Hashwell Mini-ITX Bundkort

Bundkort / CPU d.  27. juni. 2013, skrevet af aeble
Vist: 2515 gange.

aeble

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2013 07:51:23
Svar/Indlæg:
17/2
Da jeg skal i gang med et Mini-Server/NAS/Mediecenter projekt, og mit kabinet ankommer i dag, mangler jeg nogle inputs på et bundkort, som er så tæt på perfekt til mit behov som muligt.

Kravene:

Socket 1150 selvfølgelig
16gb RAM understøttelse minimum (SO-DIMM er ikke foretrukket, men går an)
M.2 interface (positioneret således, at det understøtter alle længder af SSD'er - http://blog.virtium.com/?p=378 ) Meget gerne 2 porte, men ikke et ultimativt krav!
HDMI udgang
Optisk lydudgang
PCIe x16 port (x8 hastighed går an, men skal være fuld længde)
Dual gigabit LAN

Mindre vigtige krav:

e-SATA port
Intern USB3 connector
WIFI kort (Må ikke optage den eneste M.2 port)

Udvalget indtil videre er begrænset, det er jeg klar over.. Men jeg er også interesseret i bundkort som producenter har fremvist, og er på vej på markedet med.

Det tætteste jeg selv er kommet på et perfekt bundkort, er:
http://www.advantech.de/produc...

Dog er det ikke i produktion endnu, og deres øvrige priser er relativt pebrede. Det kan selvfølgelig blive en nødvendighed at investere, hvis ikke der kommer tæt på tilsvarende fra andre producenter.

Jeg er heller ikke afskrækket af serverboards, og har prøvet at grave lidt i f.eks supermicros kommende tiltag, men har intet fundet ud af. Fordelen ved et serverboard er, at de understøtter ECC RAM, og man har derfor mulighed for 16gb klodser.

Håber nogen har set noget som jeg ikke har, og når jeg får lidt mere tid, kan jeg liste de bundkort som allerede er fravalgt.

Mvh
aeble
colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2013 08:06:54
Svar/Indlæg:
826/60
Proshop har en del at vælge imellem; bare vælg Socket 1150 og evt itx. http://www.proshop.dk/Bundkort...

ex:
dual gigabit:
http://www.proshop.dk/Bundkort...

single gigabit:
http://www.proshop.dk/Bundkort...

aeble

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2013 08:15:03
Svar/Indlæg:
17/2
hey colombodk

Jeg kender til de boards som er listet hos proshop, og i første omgang mangler de afklaring på et af mine krav:

M.2 interface (positioneret således, at det understøtter alle længder af SSD'er - http://blog.virtium.com/?p=378 ) Meget gerne 2 porte, men ikke et ultimativt krav!

Udover det Advantech board jeg har henvist til i tråden, er disse boards nogen jeg mere eller mindre har valgt fra:
http://bit.ly/139BSQn

Asus Z87I-Pro
Asus H87I-Plus
ASRock Z87E-ITX
ASRock H87M-ITX
ASRock B85M-ITX
Gigabyte GA-H87N-WIFI
Gigabyte GA-Z87N-WIFI
MSI Z87I
MSI H87I

Ikke helt afskrevet er:
Asus Maximus VI Impact

Men det er meget dyrt, og har features som jeg nødigt betaler for, når der bare er tale om en lille server :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af aeble d. 27-06-2013 08:18:56.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2013 08:39:15
Svar/Indlæg:
826/60
Advansys' AIMB-274 bundkortet er fremstillet til et helt specielt marked: industrial (embedded), det betyder i praksis, at det koster på den forkerte side af 2500 kr (+ moms) og er svært at skaffe uden at du har et CVR-nr.

Så vidt jeg ved, så er der endnu ingen bundkort i produktion med et M.2 interface; det er bl.a. derfor at Apples nye Air ikke benytter M.2.

Visse producenter tilbyder mSATA (som ofte er multiplexet/deler en plads med de almindelige SATA-stik = bruger du mSATA'et, så mister du et SATA-stik); disse er oftest Zotac, ASRock og Gigabyte. Hvorfor vil du have en mini-SSD/mSATA? Er det kun for at spare et SATA-stik? Prismæssigt er det langt billigere med et 2.5" SSD-drev og der er mange flere modeller at vælge imellem.

Hvis det er fordi du ønsker flest mulig SATA-stik til harddiske, så kan du overveje at boote fra en USB-stik på 2 GB; det kan man f.eks. med NAS4Free.

ASRock har i øvrigt et FM2 ITX med 7 stk SATA-stik. En fordel ved FM2 er, at selv de mindste af de nyeste AMD CPUer også undertøtter AES-NI kryptering, hvilket Intel kun har på de dyre Xeon og i5/i7 CPU'er.

aeble

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2013 09:35:19
Svar/Indlæg:
17/2
Ja, prisen bliver nok desværre høj, men jeg har været i kontakt med dem, og de sælger også til privatpersoner via resellers.

Nej altså, M.2 interfacet er ikke udbredt endnu, men også derfor jeg spørger til noget i pipelinen :)

mSATA bliver ikke relevant, da jeg som udgangspunkt smider en SAS controller på via PCIe, og onboard portene med al sandsynlighed ikke kommer i brug. Det skal være i yderste nødstilfælde, hvis M.2 har så lange udsigter, at der er basis for at bruge almindelig sata. Og så er en 2.5" foretrukket. Jeg vil ikke bruge USB drev :)

AES-NI/kryptering i det hele taget er ikke relevant :)

The

Chefredaktør
Tilføjet:
27-06-2013 09:52:11
Svar/Indlæg:
4741/1690

Vi kommer om få dage, med en test af Gigabyte's G1.Sniper M5 - som du måske lige skulle kaste et blik på... 😉
-ingen tvivl om at det er et ret interessant bundkort.

aeble

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2013 10:19:32
Svar/Indlæg:
17/2
Hej Boss :)

Jeg kan finde ingenting om, at det skulle være Mini-ITX, så jeg antager at det kun kommer i ATX klasserne :) Men jeg er før blevet positivt overrasket :)

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-06-2013 10:25:52
Svar/Indlæg:
3636/386
#5 Det er da ikke mITX, er det ikke mATX?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
27-06-2013 13:02:23
Svar/Indlæg:
6368/477
Sniper M5 er mATX, men er bestemt størrelsen værd. Nu har du allerede købt kabinet, men havde du ikke tror jeg godt du ville kunne leve med mATX 😛

aeble

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2013 13:48:15
Svar/Indlæg:
17/2
Jeg ville nok sagtens kunne leve med det, men nu er det kabinet grundstenen i mit videre forløb :) Så desvæære :)

glazed

Ny Bruger
Tilføjet:
17-08-2013 12:44:12
Svar/Indlæg:
2/0
aeble: Er du nået frem til en konklusion?

Jeg går også pt. og kigger på mini-ITX board til mit NAS projekt.
Jeg skal bruge alle 4 SATA-600 porte til HDD's.

Lige nu spekulerer jeg på hvad jeg skal bruge til operativsystemet.

I første omgang overvejede jeg at bruge mSATA - men så vidt jeg kan se deler mSATA typisk med de alm. SATA porte.

Derudover har jeg overvejet at bruge en intern USB header til at montere en USB stick til at have OS på.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af glazed d. 17-08-2013 12:44:38.

glazed

Ny Bruger
Tilføjet:
17-08-2013 13:07:17
Svar/Indlæg:
2/0
Jeg skal bruge et board med 2 x Gigabit LAN. Så nej tak

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2013 08:54:53
Svar/Indlæg:
699/41

Det er korrekt, Asrock har en model med 6 sata porte, E-sata samt msata slot, det er sådan at hvis du bruge E-sata og msata slot så bliver 2 af SATA portene ubrugelig, det giver da lidt fleksibilitet, men det ville have været lækkert med en ekstra controller til at håndtere esata og msata.

Anyways, tilbage til sagens kerne: jeg har lige bestilt et Z87i-pro samt et HFX Powernas enclosure, hvilket har plads til 5 x diske samt 1 x intern disk til OS(hvilket bliver en SSD i mit tilfælde)
DVD-drevet kommer til at køre med en slim SATA til USB hvilket så bliver tilsluttet til en USB header på bundkortet :)