Hvornår er en computer støjsvag nok?

Luftkøling d.  02. juli. 2013, skrevet af gasolin
Vist: 1864 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 18:22:43
Svar/Indlæg:
5505/640
Jeg vil opgradere med et nyt kabinet der er helt støjsvagt (der findes nok kun en 100% støjsvag computer og det er en passiv kølet), hvor meget lav skal støjen være fra et kabinet for at man ikke kan høre det?

Har en cooler master v8 (der køre med laveste hastighed) og et msi gtx 660 tf oc

Nogen gange kan jeg godt høre blæserne når jeg ser tv (ikke via min computer)fra min 5 fractal blæser i mit fractal design core 3000 som er indstillet til det der svarer til kl 9 ca 25% på min manuelle blæser kontrol fra akasa)

Har tænkt på at købe dette kabinet http://www.tweaktown.com/revie... eller et lidt billigere kabinet (ca 500kr) og så købe 2 meget støjsvage blæsere som f.eks denne blæser Scythe S-FLEX SFF21D som kan tilsluttes til min chassi fan og pwm fan på min bundkort.

http://www.stillepc.dk/anbefal...
TheisF

Overclocker
Tilføjet:
02-07-2013 18:38:40
Svar/Indlæg:
470/41
Det her har jeg hørt skulle være rimelig godt kabinet til dit formål.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
Også bare på med nogle noctua blæsere.
Det er ikke ligefrem billigt at få et støjsvagt system. Sad selv i dit dilemma og endte med at jeg købte fuld vandkøling fordi blæserne på gfx overdøver ofte meget.

las

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 18:57:57
Svar/Indlæg:
2151/51
Det kan godt gøres.

Kræver du køre 5v på alle blæsere eller PWM med lav procent og blæsere af god kvalitet (noctua, noiseblocker og lign)

HDD er det der ofte larmer når alt andet er sørget for, så SSD er anbefalet. Hvis man har brug for en HDD til lager, skal den sættes til at slukke efter nogle minutter. Selv 5400/5900 RPM HDDs overdøver mine noiseblocker/noctua fans når de kører 5v (de kan nærmest ikke høres her)

PSU skal være fanless eller hybrid (tænder først blæser over f.eks. 60% load)

GFX er svært at få støjsvagt under load, medmindre vi snakker om et low/midend kort. Men det er vel også ligemeget for de fleste når de alligevel spiller. En god custom køleløsning, siger intet ved 2d clocks / udenfor spil.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 19:37:07
Svar/Indlæg:
5505/640

Ja,er gået fra den, da den åbner fra højre mod venstre og min computer står i højre side b.la pga at der kommer sol om formiddagen på computeren hvis den står i venstre side så den åbner på den måde jeg synes er mest naturlig (lågen,døre væk fra mig)

Min wd greenpower larmer ikke, har 2 ssder og min seasonic s12II psu larmer heller ikke, men det gør mit dvd drev tilgengæld men den bruger jeg ikke så tit og slet ikke hverdag.

Jeg opdagede da jeg så tv at ihverfald de 2 forreste blæser (dem ved harddiskene) faktisk larmer nok til at jeg kunne høre dem, ikke pga vinden men pga den lyd der generes fra motoren eller hvad man nu skal kalde det.

Det er en kombination af jeg gerne vil have en lidt mere støjsvag computer, køre med 2 dvd drev (har pt en blæser kontrol og et dvd drev) og når ja det er altid dejligt at få nyt udstyr, men for jeg 400 kr for kabinettet eller mindst 600kr for kabinettet og min psu så skal jeg kun ofre det et nyt kabinet eller modulære psu koster (sådan ca)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 21:45:19
Svar/Indlæg:
4018/217
#3 Jeg har selv det kabinet og min computer står også i højre side. Det er ikke det store problem mht lågen, det er jo kun det optiske drev der sidder der inde. Alle USB, lyd ind/udgange og kontakter sidder i toppen så det er meget sjældent du får brug for at åbne lågen op.

Kabinettet er det mest lydløse jeg har haft til dags dato og jeg har skam også været på vandvognen. De blæsere der høre med til kabinettet gør et hæderligt job og er faktisk totalt lydløse når de køre på kabinettet blæserstyring sat på 5V. Jeg anbefaler dog at du køber en 140mm blæser til magen til dem der sidder i kabinettet i forvejen så sætter den på den tomme plads i fronten for at få bedre luftgennemstrømning.

Mit setup er næsten helt lydløst dvs at hvis jeg sidder i min computerstol kan jeg ikke høre forskel på om computeren er tændt eller slukket, jeg kan dog høre computeren hvis jeg sikker hovedet tættere på den og når den mekaniske disk spinner op og når der bliver læst og skrevet fra den. Så en ren SSD løsning til OS, programmer og spil, med en alm lagerdisk der er sat til at slukke af sig selv er vejen frem.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af E2X d. 02-07-2013 21:50:05.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 22:14:29
Svar/Indlæg:
5505/640
Jeg har et fratcal design core 3000 med 5 blæser, men synes kun den bagerst (ikke i toppen) er lydløs altså ikke har anden lyd end den der er pga luften, skal jeg have en define R4 skal jeg kun have max 3 blæser for så vil jeg bruge den medfølgende blæser kontrol, den blæser kontrol jeg har kan ikke være der.

Tror det at den åbner lågen på den for mig forkerte måde vil irretere mig for meget.

Har også tænkt på et Cooler Master Silencio 650, men den køler ikke vildt godt og hver gang jeg læser en test, finder jeg stort set hver gang noget som gør at jeg fravælger den dog er det et meget stilrent design der måske kun overgås af corsair obesidian og define r4

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 02-07-2013 22:17:06.

las

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 22:31:46
Svar/Indlæg:
2151/51
#3 Har selv en WD Green og har haft op til flere af dem. Jo, de kan nemt høres når resten af systemet er "lydløst" tro mig. :) Mekaniske HDDer summer når diskene spinder uanset RPM og mærke.. Hvis du ikke mener det, er det bare fordi resten af din maskine overdøver den.

Du spørger jo netop hvordan man får en støjsvag maskine? Det gør med med SSD, 5v fans og fanless PSU :) Man kan da også lave en fuldstændig fanless maskine, men så går man på kompromis med ydelsen og så sart er jeg heller ikke. 5v fans kan næsten ikke høres og gør en stor forskel.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 02-07-2013 22:32:41.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2013 23:45:44
Svar/Indlæg:
5505/640
Har selv en wd caviar se 16 på 500gb den larmer nogen gange når jeg bruger den (der er en wd greenpower væsenligt mere stille), når man har en lydløs computer så kommer der ikke ret meget lyd inde fra computeren og ud pga dæmpe materialet i computeren som ligesom er det, det bruges til.

Har prøvet at slukke for alle blæserne og jeg kunne ikke høre min cpu køler, min strømforsyning og heller ikke min wd greenpower, som kun bruges til film eller musik som er at foretrække frem for en cd/dvd da det larmer markant mindre at bruge min harddisk.

At min computer larmer mest når jeg f.eks spiller crysis gør ikke noget, for så er lyden lidt høj for at komme i den rigtige stemning og jeg ved også at min computer bruger sine kræfter når jeg spiller, om jeg ligger mærke til det ved jeg ikke, da man jo er mere koncentreret i at forsøge på at undgå at dø end hvor meget computeren larmer.

Hvis nogen har erfarringer med Corsair obesidian 550D (den er lidt for dyr ca 925kr), cooler master silencio 650, nanoxia deep silence 1 og lingende vil jeg da gerne høre dem