Rendering

Benchmark/ OC d.  08. juli. 2013, skrevet af Mkp86
Vist: 3073 gange.

Mkp86
 
Overclocker
Tilføjet:
08-07-2013 12:03:24
Svar/Indlæg:
39/13
lige et spørgsmål. når man diskuterer valg af cpu er der ofte nævnt forskellige forhold vedr. brug. etc hvilken cpu skal jeg vælge til min gaming pc osv. ofte tales der også om begrebet "rendering". hvad betyder dette?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Mkp86 d. 08-07-2013 12:03:59.
Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2013 12:21:54
Svar/Indlæg:
3385/80
Der er når man f.eks. bruger 3D Studio Max, så renderer man f.eks. med CPU'en. Det er sådan set bare at programmet gør ens grove 3D tegning til en færdig 3D model. Eller at man renderer en hel filmsekvens.


DreAz
 
Superbruger
Tilføjet:
08-07-2013 14:15:56
Svar/Indlæg:
486/24
https://en.wikipedia.org/wiki/...

De første linier samt billederne til højre er nok til at forstå conceptet :)


xLYnGEx
 
Overclocker
Tilføjet:
08-07-2013 23:44:01
Svar/Indlæg:
7/1
Også når man har redigeret en film, når computeren så sætter "filmen sammen" eller hvordan man nu lige skal forklare det, kaldes også render


-=egghead=-
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2013 11:37:28
Svar/Indlæg:
91/18
Faktisk kan du sige at et grafikkort konstant renderer det billede som bliver sendt til skærmen.
Men når man snakker om det som du nævner, er det fordi man kan definere at billedet skal indeholde MAANGE flere detaljer end computeren kan nå at regne ud "live". Så skal computeren stå og regne i "lang tid" på hver enkel pixel, for at få det billede ud man har bedt om - inkl. alle detaljer.

Jeg har f.eks lavet nogle renderinger af nogle 3D-modeller, hvor hver lysstråle skal reflekteres hver gang den rammer en ny flade. Så kan man definere hvor mange "bounces" computeren skal tage med, og hvor mange lysstråler den skal regne med osv.

I denne model er det sidste billede med kun 1 bounce, mens det næstsidste er med 6-7 stykker og derfor er mere skinnende:
http://grabcad.com/library/wat...

Se desuden resten af mine ting :)
http://grabcad.com/emil.joense...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af -=egghead=- d. 26-07-2013 11:38:05.


Mkp86
 
Overclocker
Tilføjet:
26-07-2013 13:43:18
Svar/Indlæg:
39/13
tak til alle for svar på tråden.

#4 tak for en uddybet men forståelig forklaring. er evnen til antallet af bounces afhængig af cpu eller tager det blot længere tid med en mindre kraftig? iøvrig rigtig fint arbejde, kunne godt tænke mig at begynde at fifle lidt med den slags på begynder niveau. Hvis du har nogle gode råd til software osv hører jeg dem meget gerne :)


-=egghead=-
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2013 09:18:04
Svar/Indlæg:
91/18
#5 Større detaljegrad kræver simpelthen bare flere beregninger, dvs. CPU hastighed og antal cores vil gøre arbejdet hurtigere. Og ja, så tager det bare længere tid med en mindre CPU...

Det jeg har lagt på GrabCAD er altsammen lavet i SolidWorks, som jeg havde licens til under mit studie. Det har en ret heftig render-motor indbygget, som er skide simpel at gå til.

Der findes dog dedikeret renderingsprogrammer, som bruger andre regnemetoder og har flere/andre indstillingsmuligheder. Her er bl.a KeyShot et af de rigtig fede. (sidste billede her: http://grabcad.com/library/cha... )

Jeg taget fat i at lære Google SketchUp (som jo er FREE 🙂 )endnu, men jeg har set flere rigtig flotte modeller lavet i det. Din sketchup model kan så renderes i et af disse programmer: http://alternativeto.net/softw...