Computeren starter ikke ordentligt, der lugter brændt - antageligt strømsvigt.

Bundkort / CPU d.  12. juli. 2013, skrevet af bakke94x
Vist: 2193 gange.

bakke94x
 
Ny Bruger
Tilføjet:
12-07-2013 16:02:24
Svar/Indlæg:
5/2
Hej med jer,

For et par måneder siden døde min gamle, gamle stationær (LGA 775-chipsettet). Den ville ikke starte og jeg antog at det var bundkortet. Jeg lånte sidenhen et nyt bundkort og her virkede systemet i små 5 minutter hvorefter BIOS ikke ville starte ved opstart. Altså blæsere og alt kørte, men BIOS dukkede aldrig op. Jeg lavede oprindeligt følgende tråd om det problem men fandt aldrig en løsning:

http://hwt.dk/Forum/326498/Hja...

Nu har jeg købt et nyt bundkort igen, et ASUS Blitz Formula, og forsøgte således at sætte det til for lidt siden. Inden jeg sætter det til ser jeg at strømkablet (altså fra kontakten til PSU'en) har været trykket under mit sengeben, men det ser ikke ud til at det umiddelbart havde taget nogen skade udefra - ud over at det var lidt sammentrykket.

Jeg var nok ret naiv at sætte kablet til alligevel, men om ikke andet sker følgende idet jeg starter op. Systemet starter 1 sekund, dør, starter 5 sekunder, dør osv. Der er nogle lyde der lyder lidt som gnister og der lugtede lidt brændt - så jeg skynder mig naturligvis at slukke for strømmen. Ved de 5 sekunders liv den havde et øjeblik kom BIOS til syne på min skærm, og der stod at der ikke var registreret noget drev.

Nu står jeg så og overvejer om jeg tør at sætte et nyt strømkabel i (et, jeg med garanti ved virker). Jeg har samlet et få antal computere i mit liv, så har ikke oplevet noget lignende før. Jeg checkede computeren efterfølgende og så ikke umiddelbart nogen tegn på skade eller overophedning.

Hvad vil i foreslå? Er det sikkert nok at prøve med et andet strømkabel, eller hvad kan der ske? Jeg antager at der sker et strømsvigt et eller andet sted i hvert fald.
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2013 16:09:21
Svar/Indlæg:
2518/53
Prøv at tage psu fra system, kom et nyt power kabel i den og jump start den med et drev eller blæser til at se om den starter op som den skal.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2013 16:13:55
Svar/Indlæg:
5421/53
Hvor kom disse gnister fra? Strømforsyningen eller kablet?


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2013 16:45:17
Svar/Indlæg:
1300/30
højst sansynligt psu'en. prøv med en anden psu. Hvis det stadig ikke virker, kan det være den defekte psu der har smadret det nye bundkort :(


bakke94x
 
Ny Bruger
Tilføjet:
12-07-2013 18:49:51
Svar/Indlæg:
5/2

Prøv at tage psu fra system, kom et nyt power kabel i den og jump start den med et drev eller blæser til at se om den starter op som den skal.

Mr. WoLF skrev d. 12-07-2013 16:09:21

Hvad vil det sige at jump starte den?

Hvor kom disse gnister fra? Strømforsyningen eller kablet?

MadsAG skrev d. 12-07-2013 16:13:55

Jeg har ikke set gnisterne, det lød bare som noget gnistrede. Også i forhold til den brændte lugt. Men jeg er ret sikker på at det kom inde fra computeren, og nok nærmere rundt "det store" strømkabel mellem psu og bundkort. :)


bakke94x
 
Ny Bruger
Tilføjet:
12-07-2013 19:00:00
Svar/Indlæg:
5/2
Hej igen,

Jeg har forsøgt med et nyt strømkabel, men computeren kunne lige som ikke rigtigt komme i gang. Blæser og den slags kørte i 1-2 sekunder af gangen hvorefter det døde et par sekunder og prøvede igen. Jeg slukkede strømmen relativt hurtigt da jeg var bange for flere gnister, som jeg dog ikke så den her gang.

Det undrer mig bare hvis det skulle være PSU'en, da de sidste tre bundkort har reageret helt forskelligt. Det første kunne som sagt slet ikke tændes, det andet virkede 5 minutter og herefter kunne jeg ikke længere komme til BIOS (blæser og alt kørte). Den tredje her kan ikke holde sig tændt i mere end 2 sekunder.


Danielwj
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2013 19:30:05
Svar/Indlæg:
63/5
1) Dit strømkabel til psuen er ikke fejlen, værste der kunne ske ved din hund har bidt i det / din seng har kappet kablet, er at sikringen ryger / HPFI slår fra.

2) Lad være med at gå ud og købe flere bundkort!, i sær ikke når du ikke har mere styr på det end du har. Og husk på du har noget som hedder reklamations ret~2 år.

3) fjern alt hvad der sidder på psuen indvendigt, (harddiske, cdrom drev, bundkort, osv) - sæt strøm til strømforsyningen og tag nu ""det store" strømkabel mellem psu og bundkort" og kortslut den grønne ledning i stikket, med en tilfældig sort.
Nu skulle strømforsyningen gerne starte (kan du høre på blæseren indvendigt i den) ...

Hvad sker der herefter?? Stille summen fra blæseren, gnister, ingen ting?


bakke94x
 
Ny Bruger
Tilføjet:
12-07-2013 20:07:50
Svar/Indlæg:
5/2
Hvordan mener du med at kortslutte de to ledninger? Skal jeg tage dem ud af den plastik de sidder i (altså enden af kablet, svært at forklare, lol) og forbinde dem mens der er strøm til PSU'en?


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2013 20:37:21
Svar/Indlæg:
598/0
Du tager et lille stykke leder (7-8 cm) fra et 220 volt kabel, afisolerer ca 10-12 mm i begge ender, snor og bukker dem så enderne bliver ca 5-6 mm lange. Fjerner alle PSU ledninger fra bundkortet, tager ATX 24 pin stikket og forbinder den grønne ledning i stikket med en af de sorte i stikket ved at stikke dit lille stykke ledning du lavede ind i de huller som stikket i bundkortet normalt går ind i. Derefter sætter du strøm til PSU som så gerne skulle starte uden at laver røg, gnister eller andet.