Firmatelefon men eget nummer

Hyggehjørnet d.  13. juli. 2013, skrevet af SoundWave
Vist: 7131 gange.

SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 13:55:13
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg er startet nyt arbejde og skal i den forbindelse have firmatelefon. Som ordningen er lige pt. så må den kun benyttes til firmabrug. Jeg overvejer dog om jeg skal prøve at få det lavet om, så jeg også må bruge den privat.
Jeg kan læse hos SKAT, at jeg så bliver beskattet af fri telefon, og at dette koster 2.500 kroner om året.
Umiddelbart ser jeg ikke det store i det. Jeg tænker dog på hvordan jeg skal forholde mig, når jeg gerne vil beholde det telefonnummer jeg har nu.
Kan jeg stadig beholde og have retten til mit telefonnummer, hvis jeg bliver fyret, når det er firmaets telefon og dem der betaler?
Jeg kan naturligvis også bare have to telefoner, men det virker bare lidt overkill for mig at rende rundt med 2x iPhones når jeg er på arbejde.

Hvordan er jeg stillet og hvad ville I gøre?
Kanonkongen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 14:10:04
Svar/Indlæg:
16/3
Havde lidt samme problematik. Fik bare viderestilt alle mine firma kald til min privat telefon og så får jeg lidt gryn af min chef 1 gang om året for mine udgående kald :)


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2013 16:48:50
Svar/Indlæg:
1001/5
Hvis det er virksomheden der betaler for dine ting (telefon + telefonnummer), så er det firmaet der ejer disse ting. Så bliver du fyret har du ikke ret til disse ting.


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 17:40:33
Svar/Indlæg:
645/33
miste også mit tidligere nummer, som firmaet havde overtaget, da det gik konkurs. i mit nye firma har jeg egen telefon samt firma. ingen beskatning, og jeg føler nu, at når jeg har fri, ja så har jeg fri. før fik jeg sene opkald, opkald i weekenden. det er sku træls i længden.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 18:47:57
Svar/Indlæg:
3011/103
Kunne jo godt tyde på, at jeg bare tager den ordning som der nu er, selvom det kan virke fjollet af rende rundt med 2 iPhones på samme tid. Jeg er dog heller ikke interesseret i at blive kontaktet når jeg har fri, så det er nok en god idé at holde det adskilt. Jeg vil i hvert fald under ingen omstændigheder afgive mit telefonnummer.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 19:07:55
Svar/Indlæg:
5224/222
Har 2 nummer i min firmatelefon, privat og firma nummer. Prøv at høre om du ikke kan få et SIM der kan klare 2 nummer.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 20:19:32
Svar/Indlæg:
3011/103
#5
Hvordan fungerer det i praksis? Du må meget gerne forklare lidt om det.
Hvilket selskab er det hos?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SoundWave d. 13-07-2013 20:19:48.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 23:14:59
Svar/Indlæg:
5224/222
#6 Det er hos 3. Den træder i kraft i starten af august for mig så jeg har ikke prøvet det endnu, men nogle af mine kollegaer som havde 3 i forvejen kører allerede med det. Det er en aftale som hele arbejdspladsen har fået.


Splat-
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 23:16:45
Svar/Indlæg:
437/7
Jeg betaler selv min telefoner, så betaler arbejdet telefonregningen.

Men jeg bruger den ikke privat hvis SKAT læser med 🙂


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2013 23:35:45
Svar/Indlæg:
1571/39
jeg bliver beskattet af min firmatlf ,men for så kompensation for det på lønsedlen
😛


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 11:37:14
Svar/Indlæg:
1431/233
0# Havde samme "problem". Da jeg startede i nyt job.
Jeg havde firma mobilen og havde min egen private der bare lå hjemme og havde videre kald på. Så kunne jeg altid se om det var privat eller firma opkald.

Men efterhånden var den private overflødig da alle jo havde det nye nummer. så jeg opsagde den private, da det bare var en træls ekstra udgift. og i virkeligheden bare noget bøvl med 2 mobiler.
jeg tager dog aldrig numre jeg ikke i forvejen har kodet ind hvis jeg ikke lige er på jobbet, så på den måde "slipper" jeg også for kunde opkald.

Har desuden en app der fortæller hvem der ringer ud fra dgs.dk. den er meget nyttig også når det er et fremmed nummer.

hvad du gør er jo op til dig selv, men for mig var det ikke muligt at få nummeret igen hvis jeg holdte i min stilling, derfor tog jeg ikke mit gamle nummer med over.
men holdte 2 mobiler i starten. hvis jobbet ikke var mig alligevel.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 14-07-2013 11:39:07.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 19:14:44
Svar/Indlæg:
3011/103
Kan jo læse I er flere der har prøvet det samme, men har løst det på forskellige måder.

Jeg har kontaktet 3 for at høre hvordan det fungerer med to telefonnumre på ét simkort hos dem.

Jeg er på ingen måde villig til at give afkald på mit eget nummer, så jeg må finde en løsning der kan tilpasses dette.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 00:24:14
Svar/Indlæg:
1431/233
11# kan du ikke have en mobil med begge numre kan du jo bare ha 2 mobiler. Men du finder nok ud af ligesom mig at dit eget ER uundværligt med tiden. Jeg ville heller ikke slippe det til at starte med da jeg havde haft det over 10 år. Men nu er det ligegyldigt.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 06:23:27
Svar/Indlæg:
3011/103
#12
Selvfølgelig er det uundværligt, det er jo "bare" et telefonnummer, men uden at komme nærmere ind på hvorfor, så har mit alligevel speciel betydning for mig, og jeg kommer aldrig til den konklusion, at jeg må have et andet nummer - så hellere to telefoner.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
01-08-2013 12:39:09
Svar/Indlæg:
4033/364
Man kan høre om du kan være juridisk ejer af nummeret og dit arbejde betaler.. Så ryger dit nummer ikke , hvis firmaet gør.. (da du ejer det).. ang. beskatning, så er der også nogle teleselskaber med forvalgsløsning, så hvis du ringer privat skal du bruge en forvalgskode, så får du regningen på det.. (dunno med SMS'er dog).

Løsningen at lade firmaet betale og så også bruge den privat uden beskatning , kan blive en dyr affære - da skat kræver at firmaet skal kontrollere man ikke har privat brug - så de får bøden i første omgang. Kan ikke lige huske med de nye regler om du også skal lave en tro og love erklæring om at du ikke bruger den privat (hvis den tages med hjem) - så det kan nok medføre en advarsel eller værre hvis man så alligevel gør det..

btw: hvis firmaet overtager dit nummer, så få dem til at undgå at lave binding på nummeret, for så kan du godt risikere at du ikke kan få nummeret retur inden binden ophører (binding på 2 år er meget normalt hos erhverv). Få dem evt. til at skrive det i ansættelseskontraktet /tillæg i din personalemappe.

#12
Der findes dualsim telefoner - de er bare relativ sjældne i DK (og der er forskel om de har 2 aktive modems adgange eller ej).


hvis du har fri SMS, MMS og tale på dit eget abn. (og firmaets) - kan du jo teknisk set have en billig android telefon som forwarder skidtet (dunno om iPhone kan). Så forwarder du bare alt fra din arbejdstelefon til din private - og hvis du har frit forbrug, så er det jo underordnet om det er privat eller arbejdsmæssigt forbrug..


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2013 13:32:30
Svar/Indlæg:
805/46
Jeg har fået flyttet mit eget private nummer over til firmatelefonen. Det var sådan de plejede at køre det, og det er jeg fint tilfreds med, da jeg ikke gider rende rundt med 2 telefoner 🙂

De betaler så beskatningen og telefonregningen, så man ikke har nogen udgifter forbundet med det.

Så skal man bare lige huske at få nummeret med igen hvis/når man engang skal arbejde et andet sted 😛