AMD eller Intel

Bundkort / CPU d.  14. juli. 2013, skrevet af Vexcon
Vist: 5129 gange.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 13:56:02
Svar/Indlæg:
47/17
Hejsa folkens

Så kom den igen, jeg står og tænker på at bygge et nyt system til gamering, og foto edit.

Lige nu køre jeg med en Intel I7 920, 12Gb RAM, og et GTX 260.

Spørgsmålet er så bare ville jeg kunne bygge et system med en AMD CPU som kan køre de kommende spil på market? kan sige at det jeg spiller mest er L4D L4D2, BF3 (BF4 når det kommer) CS:GO når jeg for det købt, dvs. ja jeg er FPS gamer.

Jeg har kigget en del på diverse CPUer og kan se at AMD er noget billiger end Intel, Men betyder det så også at det sux mere eller hvordan? Måske der er en AMD nørd der ude som ville kunne sætte noget sammen til mig så jeg kan sameligne med det Intel system jeg har kigget på.

Stykliste:
CPU?
MB?
RAM?
CPU Køler?
Grafikkort?
PSU?

Jeg vil sige at jeg gerne vil holde mig til ASUS da jeg på entet tidspunkt har haft noget rod med ASUS hardware, har bare altid kun kørt Intel så kender ikke til AMD.

På forhånd tak

Cheers
Vex

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Vexcon d. 14-07-2013 13:56:26.
mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 14:01:41
Svar/Indlæg:
516/11
Når det kommer til spil, så er det typisk grafikkortet der sætter standarden. Selvfølgelig har din CPU også betydning, men jeg vil bare mene at det ikke kommer til at have den store indflydelse.

Synes du skal sætte dig ned og søge lidt rundt på google efter diverse benchmarks og reviews af AMD cpu'er.

Om du har en Intel Core i5/7 eller AMD FX CPU, ja der vil være en forskel på dem i spil, men umiddelbart ikke noget du vil se den store forskel på, hvis du har et godt grafikkort.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 14:07:10
Svar/Indlæg:
47/17
Jeg har kigget lidt her inde.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-...

Der er ikke meget forskel overall syndes jeg kun på prisen.

Men lad mig forstå det ret, jeg behøver ikke super bad ass 4770K eller sådan noget, hvis bare jeg har et grafikkort der ikke laver bottelnick på CPUen?

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 14:14:23
Svar/Indlæg:
516/11
Nej det synes jeg bestemt ikke. F.eks. nu sidder jeg med en Sandy Bridge Core i5. Bevares, den er overclocket, men der er skam power nok i den, til at jeg ikke gider udskifte den foreløbigt, medmindre der dukker en god OC core i7 op af Sandy Bridge 🙂

Jeg tror heller ikke at det er min CPU der er den store bottleneck for mit grafikkort, også selvom jeg går efter at få fat i et mere til SLI.

Men, du skal dog tænke på, at der er nok bedre gensalgsværdi i Intel end AMD lige pt.

Bottomline
:

Jeg vil at du udemærket kan klare dig med en AMD FX-8350 eller lign. til spil de næste par år. Bare sørg for at du får fat i et godt grafikkort, så vil jeg mene at du er udemærket stillet. Der er absolut intet galt i AMD.

Men samtidig, så tænk lige på, at hvis du køber nyt, så er sådan en FX cpu ganske dyr og tæt på prisen af en Core i5, hvilket jeg hellere ville tage end AMD. Men det er en personlig preference.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 14-07-2013 14:15:48.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-07-2013 15:00:30
Svar/Indlæg:
6368/477
Hvis du er til engelsk:
https://www.youtube.com/watch?...

https://www.youtube.com/watch?...

Det er kun et af eksemplerne. Alle mener noget forskelligt og det er ikke til at få en objektiv mening nogen steder.

Jeg har selv haft faktisk alt mellem hænderne siden sokkel 775 og sokkel 939. Min mening er også lidt blandet, jeg valgte dog AMD's over Intel's fordi jeg kan udnytte chippen da jeg spiller de spil og bruger de programmer hvor 8350 CPU'en skinner.

Det er altså mere et præferance valg end det er et valg om hvilken der er bedst.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 15:26:40
Svar/Indlæg:
47/17
1000 tak for links det gav virkelig et syn som ikke er set før for mig.

Tror sku jeg napper en AMD for så er der fler penge til et godt grafikkort, og måske en SSD.

Natal

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 15:49:24
Svar/Indlæg:
53/6
bare opgradere gfx til et af de nyeste. i7 920 er stadig en udmærket cpu.
Jeg tænkte selv på at opgradere til 4770k, men efter at have læst reviews og diverse forums, så jeg ingen grund til at opgradere hele systemet. ender nok med jeg køber en af de nye amd gfx.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 16:21:26
Svar/Indlæg:
47/17

Okey den vej tænkte jeg ikke på da jeg ved at min CPU er snart 6 år gammel eller sådan noget, er der nogen max af grafikkort jeg kan bruge? Min bundkort er et acer med et FX58M chipset. Jeg havde tænkt lidt på et http://www.komplett.dk/k/ki.as... men ved ikke om der er et bestemt mærke jeg skal gå efter, kan jo se de 7870er de har ikke er helt ens.

Selve min pc er en acer 7721M dog har jeg et GTX 295 til låns i som kun dør når jeg er inde i WoW med det er nok bare en gang ny past der skal til.

Natal

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 16:32:09
Svar/Indlæg:
53/6
bare ikke tag en duel gpu, ala. 7990. ellers skulle det være i orden.
Du mister lidt proformance ved ikke at have pci-e 3.0, men det er minimalt.
http://www.hardocp.com/article... #.UeK1Po3IbN2

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Natal d. 14-07-2013 16:34:28.

Natal

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 16:48:30
Svar/Indlæg:
53/6
og køb en ssd, hvis du ikke har :)

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 17:49:43
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 snup et GTX760, eller et HD7870XT(Special chip@bedrer end HD7870 default)

og du er kørende, der er absolut ingen grund til cpu opgrade med mindre du falder over et vildt tilbud, eller spiller mange single core only spil@(wot/meget gamle FPS/Race games).

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 18:12:14
Svar/Indlæg:
47/17

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 18:52:27
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg havde nok taget en i5 4670k eller i5 3570k. Bedre gensalgsværdi som bliver nævnt her, og så er der lidt at spare på elregningen også. FX CPU'erne har det også med at have en noget høj Ambient temperatur. Jeg har med dem at gøre til daglig, og de er altid en varm fornøjelse 😀

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-07-2013 19:02:26
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg havde nok taget en i5 4670k eller i5 3570k. Bedre gensalgsværdi som bliver nævnt her, og så er der lidt at spare på elregningen også. FX CPU'erne har det også med at have en noget høj Ambient temperatur. Jeg har med dem at gøre til daglig, og de er altid en varm fornøjelse 😀

Mr. Anderson skrev d. 14-07-2013 18:52:27

Ambient = stuetemperatur. Hvordan FX CPU'erne kan have en højere stuetemperatur end Intel's CPU'er har jeg svært ved at se.

Desuden er Intel CPU'erne da slet ikke til at holde kolde, der er en FX CPU meget, meget nemmere.

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 19:12:51
Svar/Indlæg:
516/11
#13 Medmindre man har en Sandy Bridge 😉 De er nu ganske nemme at holde nede. Men nok OT 🙂

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 21:09:03
Svar/Indlæg:
4536/104
#11 jeps lige nødaktigt, begge kort yder UG til prisen.. 😉

tror dog HD7870XT er en smule bedrer til prisen, men det er jo en smagssag/religionskrig/preferance alt efter om man er til AMD gfx eller Nvidia gfx.

personligt havde jeg fundet et brugt 670 eller et nyt 760 på tilbud(eller ved billigste forhandler)
Men efter for meget bøvl med AMD´s kort er jeg nok detsværrer nvidia mand for en stund igen.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 21:11:10
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg er apselut enig med de andre, behold din CPU og skift grafikkort ud. Jeg stod selv for bare 3 måneder siden og overveje hvad der skulle ske med min PC. Jeg har selv en i7 920 og efter at have upgradet og overclokket, så skal jeg bestemt ikke have ny CPU i nu. Den klare det stadig mægtig godt. Jeg regner ikke med at skifte CPU før at Haswell E kommer sidst i 2014.

Gem din CPU og evt. overclock den (her er stock køleren ikke anbefales værdigt). Hvis du overclokker den til en 3.8-4 GHz har du stadig en ganske protent CPU som stadig kan klare selv de mest krævene spil og her snakker vi altså crysis 3, metro 2033 og last light, BF3...osv. Så frem du har nok grafik power også.

Med 12 GB ram, har du rigeligt med ram til spil.

Det der holder dig tilbage er dit grafikkort. GTX 260 er både gammelt og ej heller særlig kraftigt. I7 920 kan sagtens klare langt kraftiger grafikkort end et GTX 260. Nu har jeg selv kørt med rimelig kraftige grafik setup på min egen i7 920 så jeg ved at din 920 har mere saft og kraft i sig. Jeg har selv kørt 3 x GTX 285 i triple sli med stock clokket CPU, 2 x GTX 570 i sli med stock clokket CPU og nu 2 x GTX 660 TI i sli med overclock og med CPU Oc til 3.8 GHz. Det sidste tillader at jeg kan køre metro last ligt og crysis 3 så godt som maxet ud.

Nu ved jeg ikke hvad du har af krav til spil, grafik settings og FPS. Men med dit nuværerne setup har jeg på fornemmelsen at du ikke høre til dem hvis krav er at et spil bare skal kunne maxes ud "no matter what".

Mit setup er f.eks. som følgene:

i7 920 OC til 3.8 GHz på miltiplier 21
12 GB ram som dig.
2 x GTX 660 TI i sli med lidt OC (disse 2 korts ydelse svare til et GTX TITAN kort +/- nogle FPS afhængigt af spil).
en crucial M4 SSD (ja en SSD kan klart anbefales)

evt. et billed af mit system til lidt inspiratision:

Og en 3dmark score fra fire strike run (bemærk mit system score ret tæt på hvad et i7 4770K/GTX TITAN setup stock clokket får med 8934 på mit system og 9131 på det nye top of line setup):

http://www.3dmark.com/3dm/8878...

Min pointe er at din CPU har nok kræfter i nu. OC den til en 3.8 GHz +/- 200 MHz afhængi af hvad din kølling rækker til. 3.8 GHz er sweet spot hos mig. God ekstra ydelse uden at CPU bliver for varm. Og din CPU er klar på mere gaming sjov i nu.

Men specielt få et nyt grafikkort, det vil virkelig booste din ydelse i spil selv hvis du forsat køre CPU stock clokket ide det er grafikkort som virkelig holder dig tilbage. GTX 760/770 ville være en god match, hvis du vil offer det vil din CPU også kunne klare et GTX 780 kort hvis du overclokker din CPU.

Også evt. em SSD vil også forbedre din opblevelse gevaldigt. både normalt PC brug men også load tider i spil.

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2013 22:01:53
Svar/Indlæg:
411/7
Samme som alle andre siger 🤣

Venter selv på noget, som f.eks. Haswell-E, før jeg opgraderer.

SSD + GFX, så er du godt kørende 🙂

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2013 22:14:05
Svar/Indlæg:
47/17
1000 tak for alt den fine info, det var lige den hjælp jeg stod og manglede.

OCing: Kan jeg ikke da mit bundkort er et acer FX58M dvs det er låst over alt, måske du kender til en bundkort som kan køre med min CPU? og ja så skal jeg til at læse om OCing først har aldrig prøvet det før :(

Køling: der havde jeg tænkt mig en http://www.komplett.dk/k/ki.as...
Da jeg IKKE har et tower med huld i toppen. Ville den kunne holde den nede?

Gfx: Nogen siger jeg skal holde mig langt fra SLI/Crossfire, men jeg ved det faktisk ikke selv, det enste SLI jeg har prøvet er det låne kort jeg sider med lige nu et GTX 295 Platinum. Og det køre de fleste spil jeg har dog ikke WoW der giver den sort skærm efter ca 10-15 min spilletid. Men BF3 i 1600x1024 og alt på low smider den gennemsnitlig 135FPS, men igen 2x 660TI lyder mega fun. Ja eller bare et til at starte med, hvis det kan virke.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2013 23:40:05
Svar/Indlæg:
2011/185
#16 nedern med et ikke OC venligt bundkort. Vel og skal anbefale dig et bundkort er svært efter som den socket er udgået og derfor er der igen/kun meget begrændset på lager hos forhandler (derfor er det et svært bare at smide et link) og der findes et hav af LGA 1366 bundkort som kan overclokket. f.eks. har asus, MSI, EVGA, gigabyte, zotac og asrock alle mere end et bundkort som kan overclokket på deres program alene bare til den socket. Kig på brugt markedet her på siden, hol.dk, tweak.dk, dba.dk...osv. Lav evt. en købs tråd på de sider, det kunne være en som hade det du søgte. Husk at nævne i tråden at bundkort skal være til LGA 1366 socket/X58 chipsæt og skal kunne overclokke. Inden du starter på noget Oc overhovedt, så sørg for at have backup af alt dit data du ikke kan tåle at miste, så du er sikkert hvis du under OC førsøg skulle fucked Windows op, så kun et format C er løsningen (det har jeg opblevet selv engang, men man lære jo) og ja siden du også er begynder til OC så læs en om det inden du gør noget.

Men mit eget bundkort er et asus rampage 2 extreme:

http://www.asus.com/ROG_ROG/RA...

Omkring med OC så kan jeg sige dig at min i7 920 også er den første CPU jeg selv har overclokket, så er langt fra selv nogen Expert. Jeg har mere Oc´ed på grafikkort før i tiden. Det der er vigtigt under OC er at have styr på volt og temperaturen, da det er typisk det som tager livet af ens hardware. Vær dog opmærksom på at der findes 2 forskellige Steppings af i7 920 hvor den første hedder CO, mens den nyer og bedre hedder DO. forskellen er at DO er en bedre OC´er. Da den er kølliger, overclokker godt på laverer volt og synes at være mere villig til at overclokket højerer. Min egen i7 920 er en DO Stepping version.

Den cpu køler skulle være fint nok, dog har jeg set flere som klager over at pumpen larmer på nogle af corsairs lukked vandkølling systemmer. Jeg bruger selv en luftkøler.

omkring grafikkort. Nogle klager over problemmer med crossfire og nogle få med sli. Jeg har dog personligt ikke problemmer med sli. Et par enkelte driver har drillet lidt gennem tiden, men har hurtigt være fixet med en ny driver fra nvidia. Jeg skal ikke kunne sige precis omkring med crossfire da jeg aldrig har haft AMD grafikkort men har heller ikke planer om at skal have det dog. Jeg skal ikke lige kunne sige problemmet med wow og det grafikkort med sort skærm. Jeg ved dog at nogle GTX 295 kan få dårlig kølepasta med tiden og det kan få temp til at stige drastisk også crasher det.

Ja 2 x GTX 660 TI i sli er ret fun, specielt fordi jeg på den måde har GTX titan ydelse til den halve pris CA. jeg gav 4200 kr. total for mine 2 kort, hvor et titan koster 7000 kr. +/- nogle 100 kroner. Så det var en god deal. Dog skal du have OC´ed din CPU, hvis du vil have en ordenlig udnyttelse af f.eks. 2 GTX 660 TI kort, ellers kan CPU ikke helt følge med til så kraftig et grafik setup. Så hvis stock clokket CPU vil jeg nok anbefale at du bare nøjes med et GTX 760/770 kort. så er du også stadig godt kørerne i forhold til med dit gamle GTX 260 kort som forøvrift også kun er et DX10 kort og ikke DX11.

Well SLI og også crossfire har nogle ulemper og fordele:

fordele:
god ydelse med 2 billiger kort samlignet med et top kort til tider som f.eks. med mine 2 GTX 660 TI.
Nogle spil kan få et rigtig godt boost med 2 kort (speceilt spil som under støtter Nvidia physX vil have god gavn af 2 kort).

Ulemper:
2 eller flere kort fylder mere i kabinet.

Varme udvikligen er højere (et godt ventileret kabinet er et must til multi GPU setup) og det samme kan støjen være.

strømforbrug er højerer.

spil som ikke understøtter sli/crossfire vil kun køre på et kort og derfor nedsat ydelse.

Du vil aldrig opnå 200 % ydelse med 2 kort. En ydelses scalering vil typsik ligge mellem 140 og 180 % (meget meget få spil kan scalerer op til 190 %, men er ret sjælden set) med 2 kort (da nogle spil er bedre end andre til at udnytte multi GPU setup. selv sagt vil spil uden sli/crossfire understøttelse stadig kun have 100 % ydelse efter som det kun køre på et kort).

Bundkort uden sli/crossfire understøttelse kan kun køre med et kort og en sli/crossfire bro er også påkrævet. SLI bro følger med til bundkort hvis det er understøttet af SLI.

En større PSU er påkrævet også (din 850 watt PSU skulle dog være tilstrækkeligt til 2 grafikkort)

personligt ville jeg aldrig drømme om at vælge et dual-GPU kort. Da de kan støje mere og en køler skal køle 2 GPU´er også er de dyre. til tider kan 2 single GPU kort have samme ydelse men til lavere pris.

til sidst brugte jeg selv den her guide til at få et godt stabilt OC på min egen 920. Den skulle nok også kunne hjælpe dig. note i guiden står der at du bør holde dig under 80 grader, der vil jeg så sige at du også bør holde dig til max 70 grader. Det gør jeg selv på min CPU, der ud over jo varmere CPU jo ustabil vil den også blive. Der ud over med ram volt, så er det farligt at gå over 1.65 volt med 920 da det så kan permanent riste den indbyggede memory controller. standart køre ram 1066 MHz ved 1.5 volt, min ram køre nu 1450 MHz ved 1,56 volt (mine ram er rated til 1600 MHz ved 1.65 volt). Jeg har valgt ikke at at OC højere da jeg så kan holde et fint OC men stadig en god sikker margin fra den farlige volt level:

http://whirlpool.net.au/wiki/r...

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af SkylineGTR d. 14-07-2013 23:58:18.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
15-07-2013 09:07:47
Svar/Indlæg:
47/17
Du er min helt you know :D

Efter hvad jeg kan se så er jeg vist lidt heldig denne gang. Det er en D0 CPU jeg har

Det GTX 295 jeg køre med er kun til låns så jeg kan spille BF3 :) Og ja jeg sad og kiggede i går aftes på 1355 MB's damn de er svære at op drive, men jeg skal nok finde noget, og så kan jeg jo lige linke til dig så kan du se om det er noget du kender til eller har hørt om.

mange tak for linket til OC læsestoffet så er der lidt til sofaen :D

Svaret blev redigeret 7 gange, sidst af Vexcon d. 15-07-2013 09:37:30.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 10:44:28
Svar/Indlæg:
2011/185
Har fixet dit link:

Men ja, det er en DO Stepping CPU du har. Så der burde være et OC potentiale på mellem 3.6 og 4 GHz (højere i nu kan nogle 920 også nå, men så bliver varme udviklingen typisk så høj at der skal custom vandkølling til).

Ja at opdrive selv et brugt LGA 1366 bundkort er svært i nu. For som du nu selv har set yder selv en gammel 920 stadig godt nok i nu specielt OC´ed. Og det har andre også opdaget så derfor beholder mange stadig deres i7 920, 930, 940, 950, 970 med der tilhørerne bundkort. Men opgiv ikke, jeg har set bundkort og CPU´er til salg løbene. Men de kommer ikke værd dag til salg, som du nok kan se. Det kan godt være du bliver nød til at vente 1 ugen, 14 dage, en måned? jeg ved det ikke, men noget skal nok dukke op før eller siden. Om ikke andet når vi når til september hvor ivy brigde E kommer til LGA 2011 socket, skal der nok være et par stykker som skifter deres gamle X58 bundkort ud. Hav tolmodighed, det er nok påkrævet i det her tilfælde.

Hvad angår et link. Så PM den til mig. Det er ikke sikkert jeg lige ser den i tråden nemlig.

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
15-07-2013 11:40:52
Svar/Indlæg:
47/17
Tak #21

Ja jeg kunne bare ikke få det til at virke uploaded til 3 forskellige sider med det virkede ikke :)

Og ja jeg venter gerne til det rigtige tilbud :) der er jo 14 dage til løn kommer så der er tid nok til at kigge på det indtil da.

Og jo tak fordi du gider sætte tid af til mig, jeg skal nok PM dig når jeg finder noget :)

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 11:56:27
Svar/Indlæg:
2011/185
#21 du er velkommen. Jeg har ferie lige nu, så har lidt mere tid end normalt at sætte af til hjælpe andre som f.eks. dig lige for tiden.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 15:02:59
Svar/Indlæg:
4107/224
#13 Hvor dælen har du læst det henne? Ambient betyder ''omkringliggende'' luft. Og tro mig, selv FX4100 brænder man nærmest nallerne på, medmindre man er virkelig heldig.
Igen, har med dem at gøre til daglig, faktisk står jeg med en lige nu og her...

#14 Det har du ret i. Haswell/Ivy har lidt HS problemer.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 15:26:11
Svar/Indlæg:
2885/268
Jeg kører med en corsair h80i cpu køler på en fx 8320 idle bliver den 16-20 grader under load prime95 44 grader

Og dette er med blæser på 1000 rpm.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 17:04:36
Svar/Indlæg:
4107/224
#25 Den skal du godt nok længere ud på landet med. Når der testes 8350 her. på H80/H100/whatever, så er vandet som absolut minimum på 40 grader, I BIOS. Og det er dem ALLE.

Rettelse: 8120/8150 blev så varme, det er lidt bedre med de nyere 8320/8350, men ikke meget.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. Anderson d. 15-07-2013 17:09:17.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 17:40:42
Svar/Indlæg:
2885/268
Kan ju kun oplyse hvad temp sir i corsair's program samt coretemp 64 eller hvad det nu hedder

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 18:21:17
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg så lige tilfældig hvis at ham her på hol.dk har en LGA 1366 pakke til salg beståen af grafikkort, CPU, bundkort, ram og en CPU køler og tråden er oprettet i dag.

Det var så evt. bundkortet jeg tænkte på. Jeg har tjecket det kan både OC og køre sli/crossfire (han skriver enda at både sli crossfire broer medfølger). Det skulle være et fint bundkort til dit brug.

Evt. den CPU køler han har til salg, kan jeg også anbefale, da det nettop er den samme køler jeg selv har. Et par 120 MM blæser på den køler og du er god to go til omkring de 3.8 GHz i vært fald.

Du kan jo se om det er noget for dig også evt. byde ind:

http://www.hardwareonline.dk/t...

Vexcon

Erfaren rotte
Tilføjet:
15-07-2013 18:58:29
Svar/Indlæg:
47/17
#28 det er jo lige det jeg stå og skal bruge, surt lige at ha købt en hund til 7000, så det må vente til efter den 1.

Men tak for linket, jeg vil bestemt holde øje med ham.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 19:16:28
Svar/Indlæg:
2011/185
#29 ja okay. Man kan ikke både købe det ene og det andet. Man må vælge.

Men du kunne da spørge ham om han ville holde bundkort tilbage til den første, hvis du kom med højeste bud. Det kan næpe skade. Det har jeg selv gjort og de fleste plejer at være villige til at gøre det.

Ved godt du har betsemt dig for at beholde din 920 nu, men stadig lidt sjov at se hvordan en 920 klare sig mod nyer CPU´er. Har selv lige kigget den her review i gennem hvor de har sat en i7 920 stock clokket og OC til 4 GHz mod nyer og ældre CPU´er op mod hinanden. Hvis det skulle have en interesse. ud fra det her, følger selv en stock clokket i7 920 faktisk godt med i nu taget i betragtning af CPU´ens alder.:

http://www.ocaholic.ch/modules...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 15-07-2013 19:34:04.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2013 20:00:19
Svar/Indlæg:
4107/224
#27 Du kan da sige dig selv at du ikke kan få en idle-temp på 16 grader. Sidder du ude i skuret og bencher eller hva? 😉

#29 Var ikke klar over du bare efterspurgte lidt ''hjælp'' til hvad du skulle have opgraderet. Jeg troede at ''nu skulle det være'', hehe. Men som det ser ud nu, så behold din nuværende CPU, og køb dig et GTX760 eller måske vente lidt til Oktober hvor der gerne skulle begynde at dukke lidt lækkerier frem i form af 9000 serie kortene fra AMD 🙂

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2013 00:15:07
Svar/Indlæg:
2885/268
#31 når jeg bare sider og surfer så svinger den mellem 16-20 grader

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2013 00:40:41
Svar/Indlæg:
4107/224
#32 Ja men du kan da sige dig selv at det ikke passer? Så er din måler i stykker. Sidder du på et værelse der er max 16 grader?

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2013 07:57:49
Svar/Indlæg:
2885/268
#33 tro mig Jeg fatter det heller ikke

Kasperkk

Newbie
Tilføjet:
17-07-2013 11:08:34
Svar/Indlæg:
2/0
#34 Og du stoler så meget på din måling at det sætter både almindelig sund fornuft og fysikkens love ud af kraft? 😉

Det er jo tydeligt der en fejlmåling.
Hvis du skulle idle på 16-20 grader skal din rumtemperatur jo være tæt på frysepunktet

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2013 11:40:15
Svar/Indlæg:
2885/268

Jep det ved jeg 🙂

Jeg forstår bare ikke hvorfor man laver programmer der ikke kan måle den faktiske temperatur

Hvis jeg gøre brug af Asus eget program så bliver den 48 grader idle med blæser på 1000 rpm

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
17-07-2013 14:20:21
Svar/Indlæg:
516/11
#36 Giver mere mening 😛

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2013 21:34:21
Svar/Indlæg:
4107/224
#36 Det er også et udmærket spørgsmål, og jeg må være dig svar skyldig. Dog lyder 48 grader helt normalt.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2013 22:08:04
Svar/Indlæg:
2885/268
#38 okey jeg ville nu blive glad hvis jeg kunne få den ned under 40 grader idle 😀

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2013 10:02:48
Svar/Indlæg:
4107/224
#39 du skal bare have fat i nogle blæsere der er gode til at lave statisk tryk, så kan du sikkert godt få temperaturen lidt ned.

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2013 08:33:24
Svar/Indlæg:
158/14
39) kan ikke se hvilken version af corsair`s blæsere din H80i kommer med, men er det high performance versionen får du ikke meget bedre statisk tryk.
(http://www.corsair.com/en/cpu-... )

Ved dog ikke om sådanne oplysninger er korrekte, da jeg selv har købt Enermax ELC 240 ( testet her på siden) installeret den med et par Akasa Viper`s som front intake, og får nogle meget anderledes temperaturer end man fik i testen her. 🙂

Temperaturerne ligger så vidt jeg husker på 36-37 °C (core temp) og lidt højere socket temp.) efter >20 min prime 95
(poster gerne screenshot på et andet tidspunkt, da jeg pt. er på en anden pc)

Men det skriver jeg nok en kommentar til efter ferien, overvejer om jeg vil prøve at skifte til de originale blæsere og se hvad det kan give af temperaturer, da de iflg. spec. faktisk skal være bedre end mine Akasa Viper`s

mht. idle temperaturerne kan man ikke regne med dem, grundet Amd`s valg da der ikke er en temperatur måler direkte placeret på kernerne, hvorimod algoritmen der beregner core temp. er markant bedre indstillet til de "højere" temperatur områder.
lidt mere info omkring emnet her http://forums.guru3d.com/showt...

søgte nemlig selv svar i forbindelse med min egen Fx8350. 🙂

Dog undrer det mig at du ser en målings forskel, når du skifter software, jeg selv har aflæst temperaturer med (Amd OverDrive / Asrock`s AXTU / HWinfo 64) uden en forskel jeg kan se ihvertfald,

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2013 23:48:12
Svar/Indlæg:
2885/268
#40 ja det er måske løsningen 🙂

Det program jeg har fra Asus tager målinger direkte fra bios

Ang de andre programmer så ved jeg ikke hvor de aflæser deres målinger
Henne men en ting er dog susikkert og det er at de ikke passer.

Jeg har et ASUS sabertooth gen3 r2 det har temp sensor alle steder på bundkortet så man kan se temperatur de forskellige steder hvilket er ret fedt 🙂

Når det så er sagt så bekymrer det mig at Asus ikke har valgt en bedre køle løsning på deres komponenter da nogle af dem bliver Okey varme.

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
28-07-2013 09:04:43
Svar/Indlæg:
158/14
42) ok, er det Asus Probe eller Asus Smartdoctor eller et helt tredje program ?

Prøvede lige for sjovt at sammenligne mine egne temperaturer i win med dem i bios, har ikke nogen forskel her (max forskel +- 1 grad, men kan sagten være afrundinger)

Kan du finde ud af hvilken version af blæseren ( til H80i) du har ?

Hvor mange blæsere har du installeret i dit 900D ?

Okey varme, hvor mange grader snakkes der om ?.