OC af Athlon II x4 640

Overclocking d.  16. juli. 2013, skrevet af Tha PAC
Vist: 1340 gange.

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2013 23:23:07
Svar/Indlæg:
833/98
Hej

Nu er det meget længe siden jeg sidst har leget med overclocking, lad os bare sige at jeg back in the day, lå nummer 2 herinde på listen over højeste overclock i % med min Athlon 1466@2750Mhz ca, kan ikke huske det helt korrekte hehe.

Men har så nu efter meget lang tid fået samlet mig en nyere PC, og selvf skal den da overclockes.

Har sådan en fætter her, en AMD Athlon II X4 640, den er jo 3ghz stock, har købt mig en artic cooling tower køler, moddet den med en større blæser, der er masser af gennemtræk i kabinettet, der er monteret blæsere efter alle foreskrifterne.

Jeg kan sagtens få den op på 3750Mhz, stabilt i Prime 95 efter 24 timer, og dette uden at røre vcore. Har hævet volten lidt til MB samt ram, da det kun er 667Mhz ram, der nu kører 833 var det nødvendigt.

Kører nu med en FSB på 250X15 og det er super stabilt, og det er med Idle temp på 33 og load temp på 57/58 den svinger lidt efter 24 timer.

Men spørgsmålet er så, hvor meget mere kan jeg forvente at få ud af den, har ikke prøvet højere endnu, tænker også på bundkortet, hvor meget mere det kan klare, det er et ASUS M4A78LT

Og har overvejet at købe sådan et Artic cooling Vandkølings kit, enten H60 eller H80, de større kan desværre ikke PT være i kabinettet, men er de noget værd, og ville de give lavere temp ved load end jeg har nu.

Og hvornår skal jeg begynde at være bange for temp bliver for høj, for dengang jeg sidst legede med max overclocking, foregik det jo med kompressor køling og sådan, og selv med mit gamle vandkøling, skulle jeg ikke meget over 40c før den var slut, og det kan jeg da se, det ikke er et problem med denne her 🙂

Det var mange sprøgsmål, håber i kan hjælpe
poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2013 03:40:05
Svar/Indlæg:
2885/268
Hvis temp er 57-58 grader under load så ville jeg ikke forsøge større oc før du får bedre køling. Jeg ved godt at smærte gransen er højer men det er ikke sundt for CPU'en og komme over 60 grader. Nogen af CPU'erne begynder at blive ustabil når de har passert de 60 grader.

Men hvis jeg skal hjælpe dig med optimering af dit system så må du sende mig billeder af alle dine fane i bios.

du får lige min mail i pm.

Mvh Dennis

Freedom

Superbruger
Tilføjet:
17-07-2013 11:55:15
Svar/Indlæg:
978/63
Du kan godt gå til 70c, sker der ikke noget ved. Har selv haft en 640, deres smertegrænse er højere end Phenom II's.

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2013 22:19:13
Svar/Indlæg:
833/98
har nået 3850Mhz nu, og det er uden den bliver en grad over 57 ved full load, så der er måske nok lidt endnu hehe

og poulsen, tak for tilbudet, men jeg har nu ikke brug for hjælp til opsætning, det kan jeg udemærket selv ordne, menigen tak for tilbudet.

Hvad har andre opnået at clocke denne CPU til, nogen der kan give mig svar på dette

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2013 22:31:08
Svar/Indlæg:
833/98
og er det muligt at få multiplieren op over de 15

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2013 23:36:55
Svar/Indlæg:
2885/268
#4 det er kun muligt hvis det er en Black Edition.

Det er vel bare at oc fsb indtil den begynder og blive ustabil.

når det punkt er kommet kan du så begynde og arbejde med og få denne stabil ved og ændre diverse indstillinger.

Det der tit og ofte var skyld til ustabilitet var hvis HT Link kørte 2600 samt NB Frekvensen

Lad HT Link gå ned til 2000 MHz
Få NB Frekvensen op Mellem 2500-2600 MHz.

Sørg for at dine ram ikke bliver udsat for, for stort OC da dette kan blive din synder i et ustabilitet, så heller se om du hele tiden kan holde ram til de MHZ de nu engang er sat til og køre.

Mvh Dennis