jeg købte nogle seagate low power diske (altså ikke til beregnet til NAS brug) sjovt nok virker de stadig efter 5år... så det med at de ikke er beregnet til NAS brug passer ikke en fis, det er bare for at tjene lidt flere penge.
men ja det må i selv om, ved godt hvad jeg ville vælge næste gang (og det er ikke red eller lignende)
Detaljer måske, men man får IMO en disk der er noget bedre bygget til formålet, uden at koste væsentlig mere. Udover det får man så også ekstra garanti kontra fx WD Green hvilket jeg syntes er lækkert til den lille mer pris.
Jeg ville vælge noget som WD RED diske, bruger dem dog ikke selv i min egen NAS, men skulle jeg købe i dag ville jeg vælge RED eller andre diske til server formål. Ikke jeg har haft problemer med mine 2tb Samsung.
Raid sættes rimelig sikkert op i BIOS. Dog skal nogle sættes op senere under start op, nok mest ældre bundkort.
Sikre dig at alle SATA porte køre på sammen controller hvis du vil have alle diske i samme RAID.
Evt. bruge ekstra penge på et bedre netkort og en Hardware raid kort.
Jeg har tidligere haft en DIY NAS, men skiftede efter et års tid til en synology og har absolut ikke fortrut det.
Der er grænser for hvad en Synology kan trække. Bruger man den som medieserver kan databaseændringer tage ganske lang tid. Det gør de ikke på en "rigtig" PC-CPU (Rigtig er i "" for at distancere dem fra Atom).
Når du køber eksterne harddiske og skiller dem ad, så skal du huske du mister garantien i forhold til at købe en intern harddisk. Spørgsmålet er så om du mener garantien er de sparede penge hver. Personligt synes jeg ikke det er tilfældet.
Hvis jeg skulle opgradere harddiske i min server idag, så ville jeg vælge disse diske:
Der er en stor tråd ovre på [H]ardforum omkring WD RED-diskene, og udfra det de siger derovre, så har disse diske haft lidt problemer, da mange oplevede de tidligt stod af. Jeg har selv bygget en server med 6 RED diske i og det kørte derudaf, men med disse problemer i baghovedet, så ville jeg nok vælge en anden disk, indtil WD får helt styr på deres RED serie.
Kig på kabinetter fra Sharkoon. Mange af dem har plads til 9 diske. Der findes meget ekstraudstyr til dem (ekstra rammer til blæsere) og de er veldesignede. Og så er prisen fornuftig.
Jeg ved ikke om bundkortet kan tage den. Den er mere fordelagtig til dit brug, men den afhænger af bundkortet. Måske en Intel-mand kan sige noget mere.