Hejsa. Jeg har et problem at jeg mangler jord i mine stikkontakter i lejligheden, dem som jeg har er i køkkenet.
Hvor langt må man trække en standart forlængerledning til en stationær computer? Jeg tror ca. det bliver 10-12 meter hvis det skal komme ude fra køkkenet.
Grunden til jeg mangler jord er at jeg har en masse summen i min mikrofon når jeg lader headsettet op, det eneste jeg ved hjælper er en jord forbindelse fordi det virker når jeg tester det.
Det virker ikke ved at sætte computeren til radiator og det ville jeg heller ikke gøre.
Jeg håber der er et par kloge hoveder der ved lidt om strøm som kan hjælpe mig, fordi jeg er ved at blive skør af summe lyden. 😳
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af hamster d. 25-07-2013 11:52:07.
Det er direkte farligt at sætte den til radiatoren, da dine naboer derved kan få stød. Der er ingen regler for hvor langt du må trække din forlænger. Det bestemmer du selv. 10-12m er jo ikke ret meget.
Men... vil det ikke være bedre at ringe efter en elektriker, så du er fri for at leve med forlænger på tværs af lejligheden? Du kan jo få afsat en gruppe kun til din computer, hvor der er ført beskyttelsesleder med ud.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SoundWave d. 25-07-2013 12:12:24.
1# Nu er det jeg bor til leje så jeg ville ikke betale for at få jord og jeg tror heller ikke at jeg må. Men jeg køber en ledning så skulle det problem være løst.
#0 10-12 meter er intet problem. Få evt. en elektrikker til at tjekke om der er trukket jord ud til dine stikkontakter. En gang imellem føres jord med ud til stikkontakten, men hvor man så har valgt at sætte en stikkontakt i uden jord.
#1 Har du tænkt over hvad det koster at trække ny strøm? Det er ikke billigt.
10-12 m er intet problem, afhængig af hvor meget forbrug du sætter til din forlængerledning. Det der sker hvis du trækker et for langt et kabel er at du risikere et for højt spændingfald. Du skal dog huske på at en typisk forlængerledning er 2x0,75 kvadrat dvs. det kan trække 6 amperer = 230*6 = 1380 W max
#3 Man må faktisk lave rigtig meget selvom man bor til leje, og man kan jo altid søge om det.
#4 Jeg er selv elinstallatør, så jeg ved godt hvad det koster. Han nævner intet om hvor langt der er fra gruppetavlen og ud til hvor han gerne vil have sin stikkontakt. Hvis der ikke er langt kan det gøres rimelig hurtigt, og dermed også forholdsvis billigt - afhængig af hvordan man definerer billigt i horhold til hvad en håndværker koster 😀
Jo længere ledningen jo mere tab. Det er dog intet så længe du ikke trækker 1000 watt hele tiden. Sørg for at købe en forlænger der er på minimum 1,5 m2 i lederne....
Jo længere ledningen jo mere tab. Det er dog intet så længe du ikke trækker 1000 watt hele tiden. Sørg for at købe en forlænger der er på minimum 1,5 m2 i lederne....
#12 Det kræver vist lige at du definerer varm, når du kommer med den udtalelse. Når man dimensionerer installationer regner man oftest med 70 grader og 90 graders kabel. Et kabel der bliver godt belastet kan fint tåle at blive varmt uden at kvadratet nødvendigvis er for lille.