Asus P8Z77 V-pro underclocker

Bundkort / CPU d.  05. august. 2013, skrevet af Morpheuz1986
Vist: 521 gange.

Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2013 23:01:36
Svar/Indlæg:
486/37

Hejsa folkens

Jeg har tidligere klaget over min pc's manglende ydeevne i League of legends. Nu tror jeg, at jeg har fundet fejlen, da det ser ud til at min cpu kun kører med 1.6 ghz istedet for de 3.3 som den burde ligge på.

Efter at have konstateret dette (både via asus AI suite og 3dmark 06) prøvede jeg at hoppe ud i Bios for at se om jeg kunne finde hoved eller hale derude.

Til dem der ikke vidste det i forvejen (jeg gjorde ikke 😉) har Asus på dette bundkort lavet en særdeles brugervenlig "forside" til deres bios, hvor der blandt andet er en oversigt med 3 forskellige setups ang. ydeevne, strømforbrug samt støj. Min stod på Quite/power saving, altså den energi venlige udgave. Jeg prøvede at rette over til Normal, men da jeg havde slukket og tændt min pc igen, var den tilbage på den besparende profil.

Jeg prøvede så deres turbo profil med det resultat, at pc'en lukker ned og ikke vil starte op. Jeg var nødt til at fjerne batteriet for at få nulstillet den, hvor den så starter op i powersaving igen.

Jeg håber, at der er nogen derude, der kan hjælpe mig, da det efterhånden er, undskyldt ordvalget, skide irriterende.

Jeg kan umiddelbart ikke selv gennemskue hvad problemet er, men vil meget gerne hører fra folk, som har idéer til hvad der er galt. Min pc skulle være opdateret under min profil, men kom endelig med eventuelle spørgsmål.

mvh Anders
DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2013 23:45:01
Svar/Indlæg:
743/80
Din CPU clocker dynamisk ned i forhold til hvad der kræves af denne. Dette er en fed feature, der sparer super meget strøm og ikke kan mærkes.

Kører selv 1.6 ghz ved idle (x16) og 4.5 ghz i load (x45)

Hvis du gerne vil slå dette fra i BIOS - måske bare for at udelukke dette som værende dit problem, skal du deaktivere C1E stepping.

Se i bunden af siden her

http://www.manualowl.com/m/Asu...

Men som sagt - 99% sikker på at dette ikke er dit problem.

Kør en 3dmark eller lign og sammenlign dit system med andre i den klasse, for at se om det matcher.


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 07:52:16
Svar/Indlæg:
486/37

Har indset det er en spare feature, men det forklarer ikke hvorfor den ikke vil starte op, hvis jeg ber den om at tage en mere aggressiv indstilling.

Og dengang da jeg kørte en 3dmark 06 på skrev den i resultatet at cpu'en kun havde kørt med de 1600


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 08:13:45
Svar/Indlæg:
486/37

Resultat af 3Dmark 06: 24912
Link til resultat:
http://www.3dmark.com/3dm06/17...

Den synes tilsyneladende at pc'en kører godt nok :S


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 10:13:14
Svar/Indlæg:
5474/39
#3

det er noget med, at ASUS har en switch på bundkort kan slå til for kør mere miljø rigtigt.

Den kaldes EPU-switch tror nogen slået den til på et tidspunkt. Standart er slået fra.

kig i manualen til bundkortet efter EPU-switch.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 06-08-2013 10:14:03.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-08-2013 10:31:16
Svar/Indlæg:
4981/47
Deaktiver EPU, Speedstep og CE1 halt state.

Derved er divs spareting der kan spille ind her slået fra.

Check hvis du bruger software til mobo, at denne ikke er sat til en spare-mode, da Asus ofte bruger en ATK chip med sin software, er softwaren i stand til at lave ændringer i bios, som for eks spare funtioner 🙂


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 20:14:49
Svar/Indlæg:
486/37

Har set min bundkort efter og fandt ganske rigtigt en EPU kontakt. Denne var slået "Til".

Da jeg slå den fra også startede pc'en, ville den ikke starte op. Den begynder opstarten, men der kommer intet billede til skærmen og tastatur mv. starter ikke op. Efter et halvt minuts tid går pc'en ud igen hvorefter den genstarter. Sådan kørte den indtil jeg slå strømmen fra.

Så vidt jeg kunne se på diverse kontrollamper, så slukker pc'en, når den når hen til cpu?

Nogen der ved, hvad der kan være galt ?

mvh Anders


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 21:10:15
Svar/Indlæg:
486/37

Efter mit mislykkedes forsøg med at slukke for EPU'en har jeg haft resettet bundkortet, men nu vil pc'en slet ikke starte mere. Alle blæsere starter op osv og skærmen går også igang. Men den stopper ved det allerførste skærmbillede, hvor man ser Asus navn med stort også en lille reminder om at man kan trykke på del eller f2 for at gå ind i Bios.

Men uanset hvor længe jeg venter eller hvad jeg trykker på, så står den bare stille ?

Tror i at bundkortet er på vej til at gå i stykker eller at det allerede er i stykker ?


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2013 21:50:09
Svar/Indlæg:
486/37

Til trods for gentagende forsøg kan jeg nu overhovedet ikke starte pc'en.

Prøver at skille den ad imorgen også se om jeg kan få liv i den. Alternativt prøver jeg at skifte bundkortet ud for at se om det hjælper.