studielaptop 5-6K er det muligt?

Bærbar d.  07. august. 2013, skrevet af Julemanden.
Vist: 1516 gange.

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 02:03:32
Svar/Indlæg:
34/8
Hej HWT

Jeg leder efter en studiebærbar til HTX (kommunikation/it linjen) og jeg er i tvivl om jeg skal have en ny bærbar eller er nødt til at beholde min gamle, som jeg synes er meget stor. (17")

Mit spørgsmål til jer er så: vil en bærbar på max 14" til 5-6k kunne klare sig?

Specs bliver noget i stil med dette:

http://www.laptops.dk [...]

Hjælp mig gerne med både forslag til pc'er og feedback på mit spørgsmål.

krav:

max 14" (min. 13.3)
Skal kunne klare de forskellige programmer der kræves. Kan ikke finde et sted at se hvilke det er, og kan ikke selv huske det, men tror umiddelbart det er nogle programmer der ikke er så krævende igen. (måske en HTX elev kan hjælpe?)

//julemanden
doit

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 02:35:30
Svar/Indlæg:
998/134
en i rimlig pris
http://www.laptops.dk/product_...
for at gøre pcen holdbar køb en god foret taske

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 08:54:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Uanset hvad du vælger, så sørg for at få en SSD. Også gerne en god ekstern harddisk til musik/film/billeder og selvfølgelig noget backup 🙂

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 11:49:08
Svar/Indlæg:
2343/272
+1 på ssd og så sørg for at få en skærm med mere end hd opløsning!

Hvis der ikke lige er en bærbar med ssd er det gode gamle trick at købe en ved siden og så et eksternt kabinet til den mekaniske disk, så fåes det bedste fra begge verdener. Det er alligevel en nærig ssd der medfølger i de bærbare.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anzelz d. 07-08-2013 11:57:31.

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 11:57:57
Svar/Indlæg:
34/8
#1 den er 15.6, og så vil jeg næsten hellere bare beholde min nuværende. Og ja, selvfølgelig vil der blive kørt en ordentlig taske til pcen

#2 ekstern harddisk haves, sådan en dejlig lille WD passport. Jeg vil også gerne have ssd, men jeg vægter skærm/CPU over ssd. Alternativt har jeg dog to ssd'er i min stationære og den ene bliver næsten ikke brugt. så den kunne jeg godt smide i.

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 11:58:54
Svar/Indlæg:
34/8
#3 full HD er simpelthen umuligt for mit budget ser det ud til :/ den eneste jeg kan finde er denne med AMD processor:

http://www.webhallen.com/dk-da...

vil den kunne klare sig?

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 12:33:52
Svar/Indlæg:
2343/272
Her der lidt forskelligt. Tror 1600x900 er meget passende til 13-14" :)
www.kortlink.dk/cr73

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Anzelz d. 07-08-2013 12:34:40.

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 13:23:00
Svar/Indlæg:
34/8
#6 jeg har fuldstændig overset den ibm øverst i dit link i al min søgen. Ser den ikke ret god ud til prisen?

http://www.laptops.dk/product_...

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 13:39:51
Svar/Indlæg:
3854/175
Jeg er selv lige startet i 2g på htx og kan altså det vigtigste er som andre siger en SSD. Processorkraft får man ikke rigtig brug for (medmindre du gamer i timerne selvfølgelig) men ellers skulle det lige være hvis man valgte bygningsfaget på tredie år, men så slemt er det vist ikke.

Whatsoever, så købte jeg selv engang i 9. klasse en Lenovo T500 i rigtig god stand til 3k, som jeg stadig bruger og som jeg synes er super god til skolebrug. Thinkpad tastaturet er fantastisk og skrive på (noget der ofte bliver glemt på HP, Packard Bell osv til 4,5k i bilka) og så er de temmeligt holdbare og robuste. Godt nok er de en smule klodset og heller ikke lette som fjær, men de kan holde til det meste (jeg har faktisk hældt vand i mins tastatur - med vilje - hvilket den smed ud af bunden og ikke brokkede sig over 😲 )
På et tidspunkt købte jeg så en SSD til den og så Windows 8 på hvilket gør at opstarthastigheden er ikke-eksisterende og alting generelt bare flyver derud af.

Så mit råd er egentlig at gå på DBA (eller her) og finde en brugt Thinkpad - gerne T-serien - og så købe den og smide en SSD i, så har du noget der meget gerne skulle holde tre år 🙂

Iøvrigt har min i hvert fald den store fordel at den er meget let at skille ad og dermed også reparere, så hvis man nu kommer til at ødelægge noget så kan man bare finde en ny del på eBay til ikke alt for meget og så kører den igen. Fx kom jeg til at ødelægge blæseren i min med en meget kraftig kompressor fra en CNC maskine og selvom den faktisk kørte i to måneder uden blæser, så kunne jeg bare bestille en fra Tyskland og sætte en ny en i. Det kostede 400 og tog en time eller mindre at skifte 🙂

PS. Bare sørg for at få en med en 1680x1050 eller højere, lavere opløsning er bare ikke få fedt 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 07-08-2013 13:42:27.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 13:43:18
Svar/Indlæg:
3854/175
Btw, kom/it synes jeg er dødkedeligt og alt for meget kommunikation ift. informationsteknologiB men det kan jo være du finder ud af det 🙂

JB

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2013 13:46:45
Svar/Indlæg:
298/27
Enig med ovenstående.
T serien er så nice.

hvis man kan leve med 1440*900 så er her en T410s(slim) med 128 SSD til 4499,- hos Refurb.

http://www.refurb.dk/products/...

ellers har de en T420 med 1600*900 til 5499,-

http://www.refurb.dk/products/...

kan sikkert findes billigere via DBA.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 13:49:54
Svar/Indlæg:
2343/272
#7 - Jep præcis. Og thinkpad er jo kval :)
Her er en test http://www.notebookcheck.net/R...

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 16:32:22
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg vil også anbefale en ThinkPad. Jeg kan som de andre støtte op om SSD ;)
En af mine venner har købt på http://www.brugtecomputere.dk/... hvor servicen også skulle være i top ;)

Danny

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 16:52:36
Svar/Indlæg:
82/6
De to computere jeg har haft mens jeg selv har gået på HTX har også været ThinkPads. Kravet til computer på HTX er i virkeligheden ikke så stor, så som alle de andre skriver, få dig en SSD smidt i og så er du kørende de næste tre år. :)

TIlbyder skolen dig ikke en bærbar evt? Jeg gik selv på HTX Sukkertoppen i Valby, hvor vi fik tilbudt computer til en fornuftig pris. Jeg ved at det er det samme på Vibenhus og vidst nok også Frederiksberg, så ville undre mig hvis andre steder ikke gjorde det.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2013 17:05:39
Svar/Indlæg:
3854/175
#13 Jeg går i Næstved og der får vi ikke det tilbud i hvert fald 🙂

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2013 17:56:17
Svar/Indlæg:
34/8
#13 nej, vi er ikke blevet tilbudt pcer af skolen :( og det er ogsp efterhånden blevet et krav med ssd. eventuelt smider jeg bare en i selv.

andre forslag ses stadig!! :)

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2013 22:30:17
Svar/Indlæg:
184/11
Sjovt, har lige svaret på en lignede tråd.

Til HTX vil du næste uden tvivel skulle bruge 3D-programmer til design af produkter, projekter og ligende. Det var ihvertfald hvad min makker skulle.

Så her er en 15,6" til 4300 kr. med 2.5 GHz quad core, 8 GB RAM og en god GPU. PC vil være velegnet til alt det arbejde du skal lave + kunne spille de nyeste spill i full opløsning og enda en go del "øje-guf" slå til 😲

http://www.edbpriser.dk/baerba...

GPU'en score ca. 2000 i 3DMark 11 (GPU score only). Til sammenligning kan jeg fortælle at mit eget HD6870 score 4300 i samme test og den kan køre de nye spil i full HD med stort set alt slå til. Bærbarens skærm køre 1366*768 dvs ½ så mange pixel som full HD = 50% lavere krav til GPU = Bærbaren kan køre spillene ca. lige så flot som min stationær PC 😀

Link til GPU
http://www.notebookcheck.net/A...

I modsætning til hvad de andre skriver ville jeg holde mig fra thinkpads. Jeg synes ikke man får meget for pengene og de kun 4GB RAM vil helt sikkert være en hæmning hvis du vælger at lave 3D arbejde på den. Det Thinkpads altid er blev solgt på er god CPU, lav vægt, god batteritid. De har altid været vuderet som kontor surf PC'er men aldrig været gode PC'er(medmindre man kun bruger office også ville jeg da spare og vælge en billig Acer)

MVH

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 07-08-2013 22:45:00.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2013 00:14:45
Svar/Indlæg:
184/11
Glemte:

Jeg synes ikke det er et must at have en SSD. En SSD vil kun være god til voldsome programmer. På den anden side mener jeg jo faktisk at du netop kommer til at køre 3D programmer, så der ville en SSD være WIN! Ellers vil en SSD kun hjælpe dig med en hurtig boot tid, du vil ikke kunne mærke den ved surf, office eller spil (her mener jeg FPS måling, spil/level load tid vil være reduceret)

MVH

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 08-08-2013 00:17:32.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 00:24:45
Svar/Indlæg:
2343/272
Jeg gik fra en 500gb 5400rpm harddisk til ssd, der var kæmpe forskel også i daglig brug :)

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 08:55:02
Svar/Indlæg:
3854/175
#16+17
Det man typisk tegner produkter i er Google Sketchup - måske på tredje år kan man komme i nogle lidt mere avancerede CAD programmer. Der tvivler jeg meget på at 4GB RAM bliver nogen hæmning - og hvis det gør, så koster RAM jo altså ikke specielt meget.
Når du kan udtale noget så stupidt som at man ikke får særlig meget for pengene ved en (brugt) ThinkPad så vidner det jo bare om at du aldrig har brugt en eller ikke kender dem godt nok. T-serien er jo på det nærmeste uopslidelige og betydeligt mere robuste end den HP du linker.
Og så glemmer du det vigtigste når det er til hverdagsbrug - et Thinkpad tastatur er lysår bedre end på en HP til 4500,- og når man skal bruge den hver dag og kommer til at skrive rigtig meget, så er det noget man sætter pris på.
Og så er der en ting - som især er vigtigt på en skole - og det er netkortet. Sådan et sted man sparer på den du linker til er netop på netkortet hvilket jeg har erfaret på min skole, giver ustandselige problemer fordi der jo er 200 elever på få kvadratmeter med begrænset APs. Det resulterer bl.a. i langsomme forbindelser, hvis de da ikke bliver smidt af. Nu lyder det lidt voldsomt og helt så slemt er det ikke altid til hverdag, men det sker altså og det slipper man typisk for med de bedre Intel kort der typisk sidder i thinkpad.

Nå jo - SSD er da et klart must - især hvis man stadig sværger til Windows 7 er det jo temmeligt irriterende at sidde med en skaldet 5400RPM HDD

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2013 10:28:16
Svar/Indlæg:
34/8
#16 vil helst ikke have hp igen, for dårlige erfaringer medmin nuværende.. det ser ud til at den du linker har brugt nogenlunde samme case som min nuværende. og det billigtfølende og skrøbelige lort skal jeg satme ikke have igen. desuden må jeg indrømme jeg synes tha_noob har nogle interessante pointer. tastaturet som han nævner er også noget jeg meget gerne vil have forbedret ifh. til min nuværende..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 10:28:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16 + #17

Ved ikke hvilken planet du kommer fra, men jeg synes du lige skulle bruge et par minutter på at indhalere lidt atmosfærisk luft. Det virker på mig til, at du godt kunne bruge lidt ilt 😴

Man må også gerne kigge lidt på renommé, byggekvalitet, brug, etc. - og det er ikke altid det harmonerer med specifikationer, og da slet ikke når man er på budget.

Thinkpads er populære og bliver ofte anbefalet af en grund, og med mindre man er en eller anden design-hipster der bare skal have en MacBook (Pro), ser jeg absolut ingen grund til at gå udenom Thinkpads.

SSD, tror jeg de fleste er ret godt klar over, hvad kan og ikke kan. Jeg tror også det er sjældent set, at folk vælger en SSD grundet frame rate og load-tider i spil.

Når nu vedkommende skal bruge computeren som en studielaptop, er de primære parametre kvalitet/stabilitet, sikkerhed og dernæst ydelse. Hva' fedt er der ved en eller anden plastikkasse, hvis ikke den virker halvdelen af tiden? Eller, fordi den har en mekanisk disk, ikke har det så godt med alm. brug?

Derudover, er jeg også ret overbevist om, at en SSD bibringer en lang bedre brugsoplevelse, end hvad man kan opnå med hurtigere CPU og mere RAM - ud over, at en SSD (i dag) er den nok bedste investering man kan gøre sig, ud over lige en spand RAM (som førhen).

Specifikt til det med 3D-programmer: Jeg tror, at SSD'en ikke har så voldsomt meget at sige dér. Flaskehalsen ligger typisk andre steder, og selv hvis han skulle begynde at arbejde med store fotos, video, el. lign. - så tror jeg at begrænsningen ligger andensted (eksempelvis på budgettet), frem for en SSD vs. hurtigere CPU.

... så, rolig nu. Det er en studielaptop og ikke en racerbil han er på jagt efter 🙂

1) Kvalitet/stabilitet
2) Sikkerhed
3) Ydelse
4) Måske lidt lir?

-> #19

+1

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 08-08-2013 10:29:52.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 10:33:10
Svar/Indlæg:
3854/175
+1 NoNig

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2013 14:13:54
Svar/Indlæg:
184/11
#19 Når du kommer med så hjernedød en kommentar (så nu er vi på samme nivue ik?).... Jeg har haft en del forskellige bærbare og der i blandt også en thinkpad. Jeg synes ikke man får meget for pengene og det må jeg vel have lov til. Læg mærke til mine "Jeg synes" hvilket ret kraftigt viser at det er mine egen mening.

Jeg har aldrig haft en SSD i en bærbar så jeg ved ikke hvor meget det betyder på dem, men da det jo er PC'er tænker jeg på den erfering jeg har med SSD på stationer. Jeg kan da godt ser jers point med højere stabilitet i en SSD frem for HDD. Men jeg synes i overdriver utroligt meget! Jeg har kun opblevet at en bærbar HDD er brændt af en gang.

Jeg har før hørt det der med at Acer og HP levere dårligere byggekvalite, det synes jeg bare ikke. Ja ved begge mærker kan man, ved at vride dem, for det første se at de er flexsible og de knagger en smule. Men jeg har endnu til gode at se en der faktisk gik i stykker/flækkede af det, de går i stykker af at blive smidt på gulvet som alt andet.

Jeg kan godt se jeres point med at de også har gode tastature, det synes jeg også. Men det gør ikke deres hardware bedre end den nu engang er, det er og bliver kontor surf PC'er.

At de knalder SSD'er i de dyre kontor bærbare nu, synes jeg ikke er andet end et godt salgs trick. De første mange gange man bruger den vil det føles som om man sidder med et system over 2 gange hurtigere end det gamle system. Men hvor lang tid er det normalt i sidder og loader programmer? Hvis det mindre om normalt forbrug vil der kun skulle loades i starten af en time og evt. i midten for at starte en CAD (3D) program og det er de eneste 2 tidpunkter man kan mærke den dyre SSD. Jeg synbes pengene er givet bedre ud på flere RAM og bedre GPU

MVH

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 08-08-2013 14:16:02.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 14:25:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Det betyder en Verden til forskel.

Når nu du selv bruger spil og CAD som eksempel, synes jeg du skulle bruge et par minutter på at se disse videoer:

Side-by-Side CAD demo Intel SSD 520 vs. HDD:
http://www.youtube.com/watch?v...

Intel Solid-State Drive 510 Series Starcraft II Load Time Demo:
http://www.youtube.com/watch?v...

Og, hvis ikke det fremgår tydeligt, så er det altså en SSD vs. en 10.000 rpm Velociraptor (i begge videoer).

Forskellen er endnu mere markant, når vi snakker eks. SSD vs. 7.200- el. 5.400 rpm 2.5" harddisk.

Det er korrekt, at ydelsen ikke er fuldstændig flashy, efter et stykke tid (TRIM o.lign. gør dog op med dette paradigme), men det vil altid være væsentligt hurtigere end en alm. harddisk.

Al elektronik kan gå i stykker, men en mekanisk disk, med roterende plader, er langt mere følsom over for rystelser o.lign. end eks. en SSD er det. Hvis ikke det skulle give mening, når vi snakker bærbar (kontra stationær) så ved jeg ikke hvad skulle.

Jeg tror heller ikke at folk har sagt, at harddiske går i stykker fra en kant, men snarere, at en SSD er mindre udsat [end en harddisk er det].

Derudover, så handler det heller ikke kun om load af programmer, benchmarks osv. Programmer loader hurtigere, ja, men hele systemet - generelt - bliver lige pludseligt langt mere snappy, og så er der en lille sandsynlighed for, at computeren hurtigere går i og ud af dvale.

Især sidstnævnte, kan man ret hurtigt blive afhængig af (nu har jeg selv en MacBook, så jeg ved hvor lækkert det er) 🙂

Julemanden.

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2013 17:33:37
Svar/Indlæg:
34/8
okay så, har gjort mig nogen overvejelser og tror jeg ender med at bestille denne, på trods af den egentlig er over budgettet:

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Den har alt jeg gerne vil have. full HD, SSD, lille størrelse, windows 8.

Så jeg tror at de ekstra penge er det værd. Bygge kvaliteten er måske ikke ligesom lenovoerne, men den har fordele nok til at jeg godt kan leve med det.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2013 18:11:23
Svar/Indlæg:
3854/175
#23 Hvis du ikke har haft en SSD i en bærbar, så var det måske liige voldsomt nok at begynde og sige at det slet ikke var pengene værd når du ikke engang har prøvet det (selvom resten af tråden i kor siger at en SSD is the shit )
Derudover så tror jeg hverken mig eller Nonig snakkede noget om hvor let de går i stykker (harddiske) kun at chancen er ikke-eksisterende på det nærmeste med en SSD.
Nej du har ganske ret i at hardwaren ikke bliver en tand bedre af et godt tastatur - men hvis det nu er tastaturet der bliver vægtet højst så er hardwaren jo, næsten, ligemeget.

Prøv nu engang lidt SSD, fordi som Nonig siger, så bliver hele systemet bare meget mere friskt og responsivt, det er helt sikkert svært at måle, men du vil til enhver tid (når du har siddet med SSD til hverdag) kunne fortælle om det var en HDD eller en SSD du havde under hjelmen.
Hvad angår SSD hastighed og holdbarhed for den sags skyld, så hører jeg i hvert fald aldrig om nogle egentlig skavanker - du skal jo tænke på vi efterhånden er nået mange generationer i SSDer så langt de fleste børnesygdomme er der blevet vaccineret mod.

Men jeg kan godt se at kampen er tabt - for os begge med #25's valg. Håber du bliver glad for den 🙂

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
09-08-2013 04:18:17
Svar/Indlæg:
184/11
#25 En Samsung, spændende valg. Sådan en har jeg aldrig haft, ikke engang prøvet. Du må meget gerne skrive hvad dit indtryk er af den. Håber du bliver glad for den.

#24 Jamen så er vi jo faktisk enige :) Jeg mente jo også at en SSD vil være WIN til CAD og skrev da også at spil/level load tiden ville være der man kan se en SSD.

Super nice DEMO, roder selv meget i CADs så nu står SSD pludseligt øverst på ønskelisten. Da jeg havde en til låns kunne jeg desværre ikke teste det, da mit licens var udløbet. Så virkelig dejligt at se at der er noget at hente.
Men så er det vi jo igen løber panden mod en mur med kun 4GB RAM. Der skal stadigt være nok RAM til at det/den CAD man bruger kan ligge der fully loaded. Ellers bliver det vist kun 2D programmering/design også klik over til 3D for at tjekke. CAD med kun 4GB RAM synes jeg er ulideligt og det er faktsik derfor jeg anbefaler flere RAM og GPU over en SSD (GPU'en kan ved de fleste CAD's sluttes til som grafisk fremviser, så CPU'en "kun" står tilbage med beregning af "gitternettet")

Virkelig mange tak for den video 😀

#26 Jeg synes også systemet bliver mere frisk af det, jeg synes bare at de normalt er meget dyre. Penge der ellers ville kunne ligges i bedre skærm, GPU, RAM, quad > dual core osv. Altså så den bliver en allaround god PC, som ville være god i skolen men også være sjovt at have på skulderen på vej mod en kammerat for at spille L4D2, BF3 eller hvad man nu synes.

Men efter en lille google kan jeg da også se at det er en ret normal mod til bærbare. Altså at skille dem ad og finde plads til en mini SSD eller 2 i raid i HDD's gamle plads. Jeg tror da også på at mint syn på SSD vil ændre sig (har det jo allerede idag) men pt synes jeg stadigt de er for dyre til at jeg vil anbefale dem på en all around PC (SSD kr./GB har jo faldet meget hen over det sidste års tid)

MVH

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 09-08-2013 04:37:59.