hjælp til htpc setup

Bundkort / CPU d.  11. august. 2013, skrevet af daniellassen
Vist: 932 gange.

daniellassen

Overclocker
Tilføjet:
11-08-2013 08:17:25
Svar/Indlæg:
15/3
Hej HWT

Jeg har lige købt en AMD A8-5600K apu til mit mediacenter, men blev ret overrasket over hvor varm den bliver. Jeg har en scythe big shuriken 2 på den, som har holdt en i3-2120t kold uden at den kunne høres. Men når den sidder på AMD´en larmer den, men jeg er selvfølgelig også gået fra 35watt til 100watt. Mit spørgsmål er så, vil en A10-5700 som kun er på 65watt være koldere end den på 100 watt?
Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2013 14:38:53
Svar/Indlæg:
4107/224
AMD'er bliver generelt varmere end Intel gør. Haswell undtaget.

Men du vil (næsten) altid få lavere temperatur hvis CPU'en er rated til at slippe mindre Watt ud.

trofast

Superbruger
Tilføjet:
11-08-2013 15:20:16
Svar/Indlæg:
286/28
Hvor hårdt presser du den når den bliver varm og larmer?
Eller er det også i idel.

daniellassen

Overclocker
Tilføjet:
11-08-2013 16:19:33
Svar/Indlæg:
15/3
det er også i idle, men den er på ingen måde overclocket eller noget og den jeg bruger den kun til XBMC og billeder. syntes det er lidt vildt at sådan en "stor" køler ved 50% (larm) kun kan køle til 60 grader

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
11-08-2013 16:35:32
Svar/Indlæg:
158/14
Lyder som om at du ikke har fået monteret den ordentligt eller forkert mængde kølepasta.

Har lige læst alle test`s af Amd`s apu`er her på sitet ( og lidt andre) der er ikke nogen, der nævnet noget omkring problemer med kølingen og det er med stock kølerne.

Ville selv prøve at genmontere den, skal ikke blive så varm i idle.

#1 er ellers nogle lidt andre skribenterne kommer med i kommentarerne i forbindelse med tests af amd apu`erne bla. her på sitet.

Når du har fået det på plads, er der nu mange der har haft stor succes med at undervolte Apu`erne, hvis du stadig synes at den bliver for varm.

Til medie afspilning vil jeg opfordre dig til at kigge lidt nærmere på Amd app. profiles aka Amd steam.

daniellassen

Overclocker
Tilføjet:
11-08-2013 21:19:22
Svar/Indlæg:
15/3
Tak.

Jeg prøvede at montere køleren igen og nu ligger den på 42 grader i idle. Det kan jeg godt være med til, men jeg skal dog lige vende mig til at den bliver lidt varmere end den gamle i3´er 😀 tak for hjælpen.

hvis jeg undervolter apu´en vil det så ikke gå ud over grafikkort ydelse også?

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
11-08-2013 22:40:30
Svar/Indlæg:
158/14
der må jeg være dig svar skyldig, for har ikke købt min egen endnu, da jeg ikke helt kan bestemme mig for hvilken en apu, det skal være.

(er i tvivl om den også skal køre en serverdel for mig udover som ren htpc/lan pc)

En ide kunne være at spørge Kvist1992 (her og alle andre danske sites, tror jeg) han har rodet med dem i div. tests og har tidligere postet omkring hans egen server Qoute Server
- AMD A10-6800K @ 2.0GHz, 0,9250v Unqoute.

Men her er lidt læsestof
http://www.silentpcreview.com/...
http://www.overclockers.com/fo...
http://www.tomshardware.com/re...
http://www.techpowerup.com/rev...

Beklager ikke at kunne hjælpe dig mere 🙂
fortæl gerne hvad du finder ud af.

(amd idle temps er ikke helt målt på samme måde som Intel`s , skal se om jeg kan finde et link 🙂 , så kan godt være meget misvisende, da selve kerne temperaturen bliver beregnet, se evt. pic i min profil, sidder ikke udenfor, hvorfor en idle temp under 20 ikke kan lade sig gøre)

daniellassen

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2013 21:54:14
Svar/Indlæg:
15/3
det tyder på at jeg har et ret ærgerligt bundkort. Jeg kan ikke indstille volten til cpu, kun fjerne turbo delen. Det hjælper dog ikke ret meget. Jeg har dog nu en temp på cpu på ca 45 grader, men den larmer stadig ret meget i forhold til før. Tror det på sigt ender med ny cpu og nyt bundkort for at få det lide mere lydløst.

Jeg må bare sige, bare det 7560D gfx der sidder i den apu jeg har er bare så sindsygt meget vildere end det hd2000 der sad på den foregående cpu. Så det tror jeg ikke rigtig jeg kan gå ned på igen :D.

daniellassen

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2014 16:13:03
Svar/Indlæg:
15/3
Jeg er åben for bud igen. HBO stadig 2000kr afhentet