Ny Bruger
Tilføjet: 12-08-2013 17:14:40
Svar/Indlæg:
2/1
Hej.
Jeg overvejer at købe en Synology 413 NAS da jeg så mener at være lidt fremtidssikret pga. de 4 harddisk pladser.
Hvis jeg nu starter med at smide 2 stk. 3 GB harddiske i og kører RAID 1 på dem, kan jeg så senere når pladsbehovet melder sig udvide med først 1 stk. 3 GB harddisk og så køre RAID 5, uden de helt store programmeringer ?
Når pladsbehovet så igen viser sig vil jeg købe endny en 3 Gb harddisk.
Ny Bruger
Tilføjet: 12-08-2013 17:35:44
Svar/Indlæg:
2/1
Raid 5 er desværre med minimum 3 Harddiske
Hej. Ja, det er jeg klar over, derfor ville jeg starte med at køre Raid 1 med 2 harddiske og så senere udvide til 3 og evt. 4 harddiske og køre Raid 5.
Det som er mit spørgsmål er om jeg bare sådan uden videre kan sætte en ekstra harddisk i og så stille den til at køre Raid 5 ?
Ny Bruger
Tilføjet: 12-08-2013 17:50:20
Svar/Indlæg:
2/1
Hej.
Tak for jeres svar. Jamen så tror jeg at jeg blot vælger SHR, hvis det giver samme datasikkerhed som henholdsvis Raid 1 som jeg kan forstå, men er langt nemmere at udvide fremover med flere diske.
Iøvrigt nogle som kender til Synology 413 ? Jeg vælger denne frem for f.eks. Synology 213 + da den har 512 Ram mere, og så muligheden for at sætte 4 diske i.
Du skal ikke forvirre manden naar du ikke ved hvad du snakker om.
#0 Du kan altid haeve dit raid niveau uden at skulle formatere dit array. Men der dog alrid en god ide at tage en backup inden man kaster sig ud i saadan et projekt
#9 Det er udviklet af Sun, og findes i enterprise miljøer. Men du har ret, det er nemmere for almindelige privatbrugere at få fat i, hvis de laver en maskine selv.
Du kan ikke regne med at et raid5 setup vil sikre dine data.
Jeg ville personligt blive slagtet af konen og børnene, hvis alle vores personlige billeder og film forsvandt 🙂