Hvad kan man bruge til at fjerne køle pasta med? :)

Diverse d.  13. august. 2013, skrevet af Frogh
Vist: 2465 gange.

Frogh

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:38:16
Svar/Indlæg:
205/62
Hej :)
Ja som overskriften siger, hvad man kan bruge til at fjerne kølepasta med! :)(jeg ved godt at man kan købe en masse produkter over nettet, men jeg skal bruge noget, som kan købes i en hverdags butik)
Jeg mener at jeg har hørt noget med at man kan bruge en form for alkohol, men hvilken?:)

mvh. Kristian Gyde
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
13-08-2013 13:41:06
Svar/Indlæg:
6368/477
Almindelig sprit.

Men jeg plejer nu ikke at bruge andet end en køkkenrulle...

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:41:40
Svar/Indlæg:
1881/22
Start med at fjerne det du kan med køkkenrulle, inden du putter noget til at opløse på.
Derefter fjerner du resten med isopropanyl.
Det kan fås hos Matas, og koster under 30,- for en lille flaske hvor du har til de næste mange mange år.

Frogh

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:42:12
Svar/Indlæg:
205/62
freak_master:
OKay tak for hjælpen!:D Tror der er noget sprit i skabet! :D

Men når du bruger kun køkkenrulle, er der så ikke rester tilbage, som kan gå ind og "forstyre"?:)

Frogh

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:44:06
Svar/Indlæg:
205/62
Ciric:
super alle tiders! Jeg vil tage mig en tur i Matas!:D
Normalt bruger jeg et kit af 2 dele fra Arctic Cooling til at fjerne kølepasta med, men har glemt det der hjemme :P

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2013 13:48:43
Svar/Indlæg:
15982/637
Isopropylalkohol fra Matas. Så kan du fjerne alt muligt andet end køle pasta. Feks spritush eller kuglepens streger fra din læder sofa, eller sko mærker fra vinyl gulvet mv.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:49:37
Svar/Indlæg:
2470/41

Fordelen ved isopropanol er, at det ikke efterlader rester - det fordamper fuldstændigt.

Det er derfor det også anvendes til rensning af optiske linser, tonehoveder og andre elektromagnestiske læse-/skrivehoveder, samt pickup's og plader.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:51:00
Svar/Indlæg:
2470/41

"Spritush" - fed sammentrækning... 🤣

Frogh

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 13:53:21
Svar/Indlæg:
205/62
Jeg siger mange tak for jeres gode og hurtige hjælp! :D

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2013 14:20:11
Svar/Indlæg:
611/4
Rensebenzin er ganske effektiv,efterlader ingen pletter og er ikke for hidsig.kan købes de fleste steder.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
13-08-2013 14:27:23
Svar/Indlæg:
4983/48

Kun hvis det en en anden variant af kølepaste.

Påføre du den samme slags igen, giver det mening kun at bruge noget køkkenrulle, da der så ingen grund er til at fjerne det minimale lag der ligger tilbage på overfladerne.

Flere producenter af kølepaste, anbefaler at man tværer et sådan tyndt lag på Heatsink og Cpu inden man kommer en klat kølepaste på, hvilket kaldes "Tinting"

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 15:25:39
Svar/Indlæg:
2470/41

Det burde være nok med det tynde lag, så.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
13-08-2013 16:40:59
Svar/Indlæg:
4983/48

Jeg beklager mit ordvalg, det er self de rester der sidder i de microskopiske rille/huller på Cpu/Heatsink overfladen der er tale om.

Arctic Silver har forklaret det ret godt i deres manual til deres kølepaste, hop ned til "tinting" :

http://www.arcticsilver.com/pd...

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 18:24:23
Svar/Indlæg:
2470/41

Og det burde være nok med det tynde lag. Kølepastaen overfører ikke varme. Kølepastaen udfylder blot luftlommerne.

Den bedste køleløsning skabes ved en lapning af processor og køleprofil og fraværet af kølepasta.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 12:09:07
Svar/Indlæg:
611/4

A hvad for noget??

Kølepastaen er beregnet til at overføre varmen, da den udfylder de små ujævnheder i metallet og skaber bedre kontakt imellem to flader.

Har du nogensinde prøvet at montere køler uden pastaen og tjekke temperaturen?

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2013 17:47:21
Svar/Indlæg:
2470/41

Kølepastaen overfører stadig ikke varme.

Prøv at lappe CPU og køler og se så hvad der giver de bedste resultater - med kølepasta og uden kølepasta.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 20:03:00
Svar/Indlæg:
611/4

Lappe?Beskriv metoden.

Så er der måske ingen grund til at påføre pastaen???

Kan du forklare, hvad pastaen så skal gøre?

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 20:58:42
Svar/Indlæg:
1881/22
http://www.techpowerup.com/art...
Man plansliber IHS på cpu'en og bunden af køleprofilen.
Man mister garantien på cpu'en når man gør det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 14-08-2013 20:59:33.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 21:28:38
Svar/Indlæg:
611/4
Tak,men såå..:

Thus you MUST apply a very very small amount of thermal paste for proper thermal transfer.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2013 21:30:54
Svar/Indlæg:
2470/41

Pastaen skal fortrænge luften i samlingen (luft er en ekstrem god termisk isolator). Når fladerne er lappet er der ingen luftlommer og kølepastaen er derfor unødvendig.

Hvor meget kølepasta bruger du?

Jeg bruger stort set intet...

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 22:49:25
Svar/Indlæg:
611/4
Jeg bruger tilpas meget, eller lidt:)
Bruger heller ikke lapning.
Men pastaen er stadig varmeledende og det er det jeg prøver at forklare.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2013 08:59:02
Svar/Indlæg:
2470/41

Nej, pastaen er ikke varmeledende. Pastaen er en termisk modstand. Den termiske modstand er dog mindre end for luft, men det er dog stadig en modstand. Ellers ville entusiaster ikke lappe og skippe pastaen.

Kobber er varmeledende. Aluminium er varmeledende. Sølv er varmeledende.

Kølepasta er ikke varmeledende.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2013 10:53:50
Svar/Indlæg:
611/4

Vrøvl!

Kølepasta er varmeledende:

http://www.arcticsilver.com/as...

Der er noget der hedder termisk energi, og det omhandler ikke modstand.Derfor hedder den Thermal Compound.

Ellers er du meget velkommen til at referere til dine konklusioner om at kølepasta ikke er varmeledende.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2013 16:50:28
Svar/Indlæg:
2470/41

Selvfølgelig skriver producenterne at det er varmeledende - ellers kan de ikke sælge det. Faktum er dog, at de bedste resultater opnås ved at bruges absolut mindst muligt kølepasta (ellers ville det ikke give nogen mening at lappe CPU og køler).

Termisk energi har ikke noget med termisk modstand at gøre.

http://www.denstoredanske.dk/I...

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2013 17:04:35
Svar/Indlæg:
1271/38
#23 - Kølepasta er jo netop tilsat en masse, heriblandt sølv. Lapper man skal varmen kun gennem 2 elementer som fysisk rører hinanden med så lidt luft imellem som muligt. Hvis fladerne ikke er helt plane, så bruger man kølepasta til at 'lappe', hvor man så får et 3. element der skal lede varme.

Det er den billigste lappeløsning, men stadig en lappeløsning. Thermisk pasta størkner og bliver til et fast element mellem de to flader, hvor varmen overføres. Du kan ikke komme og sige at der intet varme overføres hvor der er kølepasta, for så ville det ikke give mening at påføre det blot for at fjerne luften.
- Det er stadig ringere end hvis de to elementer varmen skal overføres mellem passer perfekt, men det er bedre end luft.

Der er en god slat temperaturforskel på hvilken kølepasta man bruger, så nogle leder altså bedre end andre. Det er dog stadig varmeledende.

http://www.hardwaresecrets.com...

#0 - Jeg bruger lidt Borup Rensebenzin købt i dagli'brugsen, men pas nu på med køkkenruller osv. Gnidninger skaber statisk opbyggelse hvilket kan ende i en ESD skade på hardware, så lad være med at 'pudse' for meget. 🙂

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2013 18:14:53
Svar/Indlæg:
2470/41

Kølepasta er ikke en varmeleder. Luft er heller ikke en varmeleder.

Hvis kølepasta var en varmeleder så betød tykkelsen af laget intet.

Desuden er den termiske modstand ikke afhængig af pastaens konsistens (størknet eller ej) - hvis der er forskel er det noget skrammel-pasta. Pasta der bruges i industrien ændrer ikke egenskaber efter årtiers opvarmning og udtøring.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2013 12:53:20
Svar/Indlæg:
1271/38
Jeg vælger at gentage mig selv ved at linke denne test igen:
http://www.hardwaresecrets.com...

Hvis der er målbar temperaturforskel på hvilken kølepasta du bruger, så må kølepastaen også have et termisk konduktivt formål.

Vi tager da også lige en Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/T...
"Thermal grease (also called thermal gel, thermal compound, thermal paste, heat paste, heat sink paste or heat sink compound) is a viscous fluid substance, originally with properties akin to grease, which increases the thermal conductivity of a thermal interface by filling microscopic air-gaps present due to the imperfectly flat and smooth surfaces of the components; the compound has far greater thermal conductivity than air (but far less than metal). In electronics, it is often used to aid a component's thermal dissipation via a heat sink."

Og Bonghætte fik ret.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2013 13:07:13
Svar/Indlæg:
1881/22
Er det ikke tid til at lade den flue få lidt fred. ...den er efterhånden mere gennemkneppet, end en thailandsk luder.
I har jo begge ret. Kølepasta er ikke en voldsomt god varmeleder, (silikonedelen er ihvertfald ikke), men den er stadig milevidt bedre end stillestående luft.
På en 1150/1155 opnår man iøvrigt ikke den bedste køling ved lappe køler og ihs, men derimod ved at fjerne ihs, da denne har kontakt med kernen, via en pasta af tvivlsom karakter.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
19-08-2013 13:50:10
Svar/Indlæg:
4983/48
Altså hvis vi skal være slavisk korrekte her, så overfører kølepaste altså varme, det kan man ikke rigtig komme udenom 🙂

Det er dog i mange tilfælde ikke en varmeleder pr defination, da metal bestandelen i de flest paste´s ikke er høj nok, derved er det istedet en termisk modstand.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2013 15:06:30
Svar/Indlæg:
23132/740
Flammekaster 😎

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2013 15:58:45
Svar/Indlæg:
2470/41

Nej, kølepastaen overfører ikke varme - den fortrænger blot luften mellem køler og CPU. Hvis kølepasta var en varmeleder, så ville der ikke være noget problem i at anvende et centimetertykt lag mellem CPU og køleprofil.

Og der ville heller ikke være nogen grund til at lappe eller optimere overfladen på køleprofilernes base.

Prøv at påsmøre kølepasta og så skrabe fladerne rene med et barberblad (et rigtigt barberblad, ikke et Gillette Sensor Ultra Turbo Plus). Der skal være så lidt pasta på begge flader at det knapt kan skimtes.
Prøv derefter at smøre et tykt lag på efter konceptet "tandsmør".

Der skulle gerne være en markant forskel i temperaturerne.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2013 16:05:01
Svar/Indlæg:
2470/41

Visdom er at vide at en tomat er en frugt.

Klogskab er ikke at stoppe den i frugtsalaten.

Hvis man ser kølepasta som en varmeleder, så er der ikke noget i vejen for at smøre et centimetertykt lag på - og få en dårligt effekt af køleløsningen.

Hvis man ikke ser kølepasta som en varmeleder sørger man for at der er så lidt på CPU'en som absolut muligt - og får tilsvarende en perfekt udnyttelse af køleløsningen.

Kølepasta er en termisk isolator ift. IHS og basen på køleren.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2013 10:04:06
Svar/Indlæg:
1271/38
"the compound has far greater thermal conductivity than air (but far less than metal).".

Hvorfor du bliver ved med at argumentere imod er mig uforståeligt. Det er mere optimalt at lappe, eller at lade metal røre metal, det kan vi nemt blive enige om, men pastaen har også et termisk formål. Du har ret i alt hvad du siger, bortset fra at du ikke mener kølepasta overfører varme. Det gør det blot langt ringere end metal, og er derfor en 'lappeløsning' i industrien.

Det er dog en anerkendt, og vidt brugt løsning, da den virker (til et vidst punkt).

Hold nu..

EDIT:
"Kølepasta er en termisk isolator ift. IHS og basen på køleren."
Men det er stadig LANGT bedre end at have lufthuller. Derfor må man antage at, hvis du ser på det i forhold til LUFTEN (som vi ikke kan lide) så er kølepasta en langt bedre termisk LEDER (end LUFT!).

Ikke alle har midlerne til at plane overfladerne på heatsink og IHS, og derfor er kølepasta en fin løsning. Der er en GOD SLAT FORSKEL på HVILKEN kølepasta du køber (temperaturmæssigt, se ovenstående beskeder), derfor må man antage at de hver især har varierende termisk konduktivitet.

Det er et meget kendt fænomen at man kan nedsætte temperaturen en lille smule på et aktivt kølet stykke hardware ved at skifte til en bedre kølepasta. Altså står mit udsagn ved magt.

Er vi enige nu?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 20-08-2013 10:13:01.