Windows 8 problem - HJÆLP !

MSI d.  13. august. 2013, skrevet af NBD#16
Vist: 6480 gange.

NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:29:22
Svar/Indlæg:
28/5
Hej Alle

Jeg har netop købt en MSI Ge60, som har Windows 8, som er beregnet til slumre/dvale tilstand, så man ikke skal lukke den helt ned hver gang, MEN når jeg lukker låget, så den ryger i slumre tilstand, så efter et kvarter ca. så har den lukket helt ned for bærbaren. Hvordan retter/slår man det fra, så den ikke slukker/lukker helt ned?

Håber i kan hjælpe

Mvh

NBD
Morten-Val-Marq
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:39:27
Svar/Indlæg:
322/70
Kig i "strømstyring" ved kontrol panel!


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:40:04
Svar/Indlæg:
28/5
Har kigget, jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, for synes ikke der står noget med lukning under slumring eller sådan


Morten-Val-Marq
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:42:17
Svar/Indlæg:
322/70
kig i venstre panel på skærmen,
eller "opret" en strømstyringsplan midt på skærmen!


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:46:44
Svar/Indlæg:
28/5
Du kan kun ændre, hvornår den skal nedtone skærmen, hvornår skærmen skal slukkes og hvornår den skal slumre både uden og tilsluttet strøm.

Kan ikke finde noget som hjælper mod, at den slukker under slumring efter 15 min ? ;/
Er der ikke en som ved det?


Morten-Val-Marq
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2013 19:52:55
Svar/Indlæg:
322/70
OK:
Tryk skift indstillinger for plan>tryk skift avancerede strømstyrings indstillinger>inde i dialog boks kan du stille ALT vedrørende Pc!

Håber du finder ud af det der!


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-08-2013 20:02:18
Svar/Indlæg:
28/5
Mange tak, fandt frem til det de avanceret indstillinger, men kan stadig ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre.

Håber en ved, hvad jeg skal gøre?


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-08-2013 20:04:46
Svar/Indlæg:
28/5
Er det fordi harddisken slukker? at den ikke forbliver i slumre tilstand?
Skal lige siges, jeg ikke er nogen ørn til computer.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NBD#16 d. 13-08-2013 20:12:49.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 15:11:01
Svar/Indlæg:
1271/38
Din computer er sat til at 'slumre' (sleep-mode) ved lukning af skærm, eller efter en hvis mængde tid hvor den står uberørt. Udover det, så er den helt sikkert sat til at gå i 'dvale' (hibernation) efter lidt længere tid. Det er helt normalt, og det er ikke en nedlukning.

Den gemmer alt hvad du har gang i på harddisken, så det hele er klar igen når du tænder den. En normal opstart ville starte Windows helt frisk, uden at have husket hvilke vinduer og dokumenter du havde åbnet sidst.

EDIT: Synes der manglede en forklaring på hvad din computer egentligt gør, når du nu ikke helt ved hvad det er. Jeg skal forsøge mig med så almindeligt dansk som muligt:

Når din computer er i 'slumre' er alting ikke slukket, og dine RAM blokke skal stadig have strøm for at kunne 'huske' hvad du har haft gang i. Det er fordi alting i forvejen er startet op, at den let og hurtigt kan tænde igen, men 'slumre' tilstanden bruger stadig strøm. Når du ikke har tændt computeren i tilstrækkeligt lang tid går din computer i 'dvale' for at spare yderligere strøm, hvilket sker ved at lægge alt hvad der ligger i RAM hukommelsen over på harddisken, som ikke mister sin hukommelse når strømmen er slukket. Dermed kan strømmen slukkes helt. Tanken ligger i at du nok ikke bruger den indenfor kort tid igen alligevel, så hvorfor ikke spare strøm til du reelt set skal bruge den.

Hvis du vil ændre det kan du finde det her:



Ekstra EDIT: Windows 8 har 2 kontrolpaneler. Det ene findes i touchscreen delen, altså den du bliver mødt af når du tænder den med de store firkantede paneler. Det andet findes inde i selve Explorer, som er det 'Windows' de fleste kender. Det er lidt tricky at komme ind i kontrolpanelet på Windows 8 så vidt jeg husker, fordi Denne Computer ikke ligger ude på skrivebordet, og man mangler en start knap. Det bedste tip jeg kan give dig lige på stående fod er at holde tasten med Windows-flaget nede, og trykke E. Så dukker 'denne computer' op. Øverst i det vindue kan du, hvis min Windows 8 hukommelse husker rigtigt, finde knappen Kontrolpanel.

Håber det kan bruges!

Mvh


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Bonghætte d. 14-08-2013 15:20:31.


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-08-2013 18:06:30
Svar/Indlæg:
28/5
Mange tak for hjælpen Bonghætte.
Den bruger ingen strøm, når den slumre. Den brugte på 9 timer kun 6 %, så det er helt genialt 🙂
Jeg kan let finde rundt i Windows 8, problemet er bare jeg ikke ved, hvsd man skal pille ved 😉 Men sjovt nok slog jeg at den skal slumre efter 15 min fra og nu slumre den hele tiden når låget er i. Hmmm. Mystisk 😉


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2013 15:46:35
Svar/Indlæg:
1271/38
Der er en knap ét skridt tilbage hvor du kan styre hvad den skal gøre når du lukker låget. Det er et tilfælde for sig selv, ligesom hvis du trykker på sluk knappen, som du også kan sætte til slumre/dvale/sluk/genstart.

Menuen burde ligge ude i højre side i strømstyringsmenuen, og burde hedde noget med 'Vælg hvad der sker når låget lukkes' eller sådan noget.

Er glad for at kunne hjælpe. 🙂


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
15-08-2013 19:45:08
Svar/Indlæg:
28/5
Så har jeg et andet problem og et spørgsmål til:)

PROBLEMET

Hvordan går man ud af et kørende program, i dette tilfælde et spil, uden at skulle lukke spillet?
Jeg har prøvet at skrive: Ctrl + TAB og Alt + TAB, men den går ikke ud af spillet? (mener det er det man skal trykke, men er selvfølgelig ikke sikker)

SPØRGSMÅLET
Jeg kan se under avanceret strømstyring -> Grafik: at den står på balanceret, hvor der er tre valg, minimum grafik, balanceret grafik og maksimum grafik. Skal jeg ikke vælge maksimum, får at få mest muligt ud af min bærbar? hvad er konsekvenserne ved at vælge maksimum?
(Skal lige siges den har to grafik kort, det bedste er Nvidia GTX 660M og et Intel HD)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NBD#16 d. 15-08-2013 19:53:33.


NBD#16
 
Ny Bruger
Tilføjet:
16-08-2013 20:21:08
Svar/Indlæg:
28/5
Er der nogen som kan hjælpe med ovenstående ? :)


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2013 11:46:50
Svar/Indlæg:
1271/38
Kommer an på hvilket spil det er, nogle grafikmotorer understøtter ikke at minimere, så de enten crasher eller gennemtvinger fuldskærm hele tiden.

ALT-TAB fungerer fint på Windows 8, du skal blot køre spillet fra den rigtige Explorer (og altså ikke metro/touch overfladen) og vidst have et enkelt andet vindue åbent som du kan 'skifte til'.

Håber det hjælper.
Nu ved jeg ikke hvilken hardware du har i maskinen, men prøv at opdatere driveren til grafikkortet. Det kan afhjælpe nogle ALT-TAB problemer.

🙂