Laggy PC ved afspilning af musik

Diverse d.  14. august. 2013, skrevet af Lyngze
Vist: 953 gange.

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
14-08-2013 01:14:35
Svar/Indlæg:
686/80
Hey, jeg har i noget tid nu haft problemer med at min PC "hakker", det er mest tydeligt når jeg afspiller musik, da man så kan høre det meget tydeligt. Jeg er dog ikke klar over om det også er tilfældet når der ikke afspilles musik.
Der er især tale om når der afspilles musik/videoer fra youtube.

Der er tale om at hele PC'en "hakker", altså fryser i et kort øjeblik, ofte flere gange kort efter hinanden. Dette er både gældende i windows i spil osv.

Der er tale om maskinen i min signatur og den kører Windows 8 64-bit og alle drivers er installeret fra producentens hjemmeside.
clokker

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2013 07:34:07
Svar/Indlæg:
755/6
evt ram problemer.Lave en memtest
ellers harddisk...

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 10:42:39
Svar/Indlæg:
1599/100
Hmm..

Det ikke fordi din maskine er for langsom jo, men har haft WD drev som ikke meldte fejl, men kørte laaaangt under halv hastighed.

Men Ram, eller HDD, eller fejl i noget Flash player, efter som du nævner Youtbe.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 12:03:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg tænker, som #2, også, om ikke det har noget at gøre med indstillinger. Prøv at (de)aktivere hardware-accelleration og se om det gør en forskel.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 14-08-2013 12:03:39.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 15:02:57
Svar/Indlæg:
1271/38
Skud i tågen:
http://www.c-sharpcorner.com/U...
Lad være med at følge guiden, se det som en informationskilde i stedet. En nemmere løsning er i bunden af denne besked. Husk at tjekke om din disk har skiftet til PIO, ellers er det nok ikke dét.

Har ikke selv haft problemet siden engang i min fortid med XP, men det har hjulpet en del efterhånden. Så vidt jeg erindrer berører det også SATA diske, og ikke kun de gamle IDE/PATA diske. 🙂

Som der står i en af de første sætninger, så kan Windows finde på at skifte til PIO mode, hvor alt filoverførsel sker gennem CPU'en i stedet for at lade controlleren styre det. Det sker, så vidt jeg husker, når en disk har lavet for mange fejl. Det er vidst en slags 'safe-mode'.

Løsningen kan findes her:
http://winhlp.com/node/10
http://winhlp.com/tools/resetd...

Mvh

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
14-08-2013 18:13:01
Svar/Indlæg:
686/80
Umiddelbart tror jeg ikke harddisken er problemet, CrystaldiskInfo melder at de alle er i god stand og CrystalDiskMark og ATTO giver også resultater som de plejer.

Min primære disk er cached af en OCZ Synapse SSD cache, havde jeg åbenbart glemt at opdatere at jeg havde fået i...

Jeg vil da lige prøve at køre en memtest, det er dog også nogen lidt ældre ram jeg har brugt fra mit gamle system, måske det er dem der giver problemer, det er nok heller ikke helt optimalt med 3 stænger til dual-channel...

Ellers hvor burde jeg kunne se indstillinger omkring flashplayeren og hardware acceleration? Synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget af det nogen steder som er relevant, samme gælder desuden DMA/PIO som heller ikke er hvor siden siger den burde være? 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lyngze d. 14-08-2013 18:13:17.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2013 20:28:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Højreklik i det sorte felt i eks. Youtube-afspilleren (der hvor video/billede er).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 14-08-2013 20:28:14.

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
14-08-2013 21:41:40
Svar/Indlæg:
686/80
Nu lærte jeg så noget nyt i dag... Det du sagde kunne jeg godt nok ikke få til at virke (i Chrome?), jeg fandt dog så i stedet ud af at youtube har skiftet over til HTML5 frem for flash (yay), hvilket jeg ikke vidste på forhånd 😛

Fandt dog den setting inde under Chrome settings i stedet, så nu må vi se om det har hjulpet noget at slå hardware acceleration FRA 🙂

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2013 12:52:14
Svar/Indlæg:
71/11
Hvad med selve Internetforbindelsen? Prøv evt. at downloade en musikvideo fra Youtube, der lagger, og afspil den lokalt.

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
16-08-2013 11:10:32
Svar/Indlæg:
686/80
Skulle ikke mene internet forbindelsen er noget problem, den har ingen problemer med spil, download osv. Og andre enheder på samme netværk har ingen problemer med samme videoer, har dog ikke oplevet problemet siden jeg slog hardware acceleration fra, kan dog ikke med sikkerhed sige om problemet er løst endnu...

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
22-08-2013 00:19:52
Svar/Indlæg:
686/80
Problemet er så ikke løst alligevel, har ikke oplevet det store med youtube el.lign. problemet er dog helt ekstremt i Infinite Crisis beta'en, hvor der ofte er lag og jeg oplever at musen holder op med at virke efter nogen af disse lags nogengange. Den virker igen efter at tage stikket ud og sætte det i igen, men det er ikke det fedeste midt under en kamp i spillet...

Lydproblemet er dog stadigt at finde, f.eks. når jeg bruger Skype, graden af det er meget varrierende og kan være næsten inteteksisterende eller til at jeg faktisk ikke kan høre hvad der bliver sagt i den anden ende?

Nogen der kender noget til dette problem med drivers, jeg bruger det Creative Sound Blaster Recon 3Di lydkort der er til mit bundkort.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2013 06:40:07
Svar/Indlæg:
2470/41

Creative er jo berygtet for dårlige drivere.

Prøv at sætte et rigtigt lydkort (ikke Creative) i maskinen. 🙂

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
22-08-2013 15:16:59
Svar/Indlæg:
686/80
Har ikke andet liggende, benytter mig normalt bare af det onboard lydkort der er på bundkortet, hvilket aldrig har voldt mig problemer før nu o.o

Er virkeligt glad for min maskine efter jeg opgraderede, men er lidt træt af at der er begyndt at komme de her "småproblemer" xD

Vil prøve at lege lidt med driveren til lydkortet og se om jeg ikke kan få den til at makke ret, i hvert fald mere end nu... :-p

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2013 16:38:08
Svar/Indlæg:
2470/41

Hvis du boede lidt tættere på kunne du låne mit Xonar DX... 🙂

Lyngze

Redaktionsassistent
Tilføjet:
22-08-2013 17:18:28
Svar/Indlæg:
686/80
Heh, ærgerligt for mig 😛
Men må da lige se om jeg måske kan finde andre der har et lydkort jeg måske kunne låne og prøve med, hvis ikke jeg kan få det fikset på en eller anden måde inden da xD