Test af TrustPilot

Diverse d.  22. august. 2013, skrevet af Ferns
Vist: 1114 gange.

Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
22-08-2013 19:07:53
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg har netop læst denne analyse, som viser det de fleste af os jo nok ved, men som alligevel er værd at dele rundt:

Skrevet af:
Morten Kristensen

Twitter: https://twitter.com/mrmotmot


TRUSTPILOT

Ja Trustpilot er meget omdiskuteret, og nogle er tilhængere, mens andre afskyr servicen. Men oftere og oftere dukker der påstande op om, at Trustpilot tilgodeser de firmaer, som har et abonnement på deres service. Og påstandene bliver flere og flere, så derfor var vi 8, som besluttede at teste dette.
Har Trustpilot abonnenter en fordel, og er Trustpilot en neutral service, som de selv påstår? Svaret får du sidst i indlægget.

Jeg vil af gode grunde ik nævne dem, som har deltaget i testen, da flere af dem ønsker at være anonyme, og ingen skal lide skade.

Testen var ganske simpel. 6 forskellige webshops i 5 forskellige brancher. 3 webshops med abonnement og 3 uden.

Da der ikke var foretaget en handel, så ville de være unfair at rate de forskellige shops ud fra dette. Derfor fik de en kommentar indenfor følgende områder.
1: Design
2: Betalingsmetoder
3: Brugervenlighed

Alle 6 shops blev delt op i hold af 2 (en med abonnement og en uden), hvor de så i hold fik en kommentar indenfor en af ovenstående områder samt 1 stjerne.
Vi lod kommentarerne stå fra et par timer til over en uge, hvorefter shoppen klagede til Trustpilot, over den dårlige rating og kommentaren.

Herefter begyndte det suspekte at ske, som mange kritikere har påstået. Nemlig at der er forskelsbehandling på Trustpilot, og servicen er på ingen måde neutral.
Alle 3 abonnenter fik slettet den 1 stjerne samt kommentaren med begrundelsen, at der ikke var handlet i shoppen, og at forbrugeren derfor ikke kunne rate på Trustpilot. Sletningen skete indenfor få timer til max 2 dage.
De 3 shops uden abonnement derimod, fik et helt andet svar, nemlig at det var kundens oplevelse på shoppen, og derfor kunne den ikke slettes.

Dette kunne selvfølgelig være et tilfældigt sammentræf, selvom sandsynligheden er meget lille, og derfor testede vi det med 1 stjerne og en negativ kommentar, som om der var blevet købt.

Igen skete der noget mystisk. For de 3 shops med abonnementer fik slettet eller modereret kommentaren og den dårlige rating uden problemer, selvom det dog krævede en forklaring angående "handelsforløbet".
De 3 shops uden abonnement derimod kunne ikke få slettet eller modereret kommentaren og ratingen, fordi det igen var kundens oplevelse på shoppen.

Nu sidder den kritiske læser sikkert og tænker, at dette kunne være helt tilfældigt, og et meget sjældent sammentræf.
Derfor fandt vi 20 sider på Trustpilot, som vi overvågede i en uge. Det var alle firmaer, som løbende fik en del anmeldelser, så der var noget, at baserer undersøgelsen på.
10 firmaer med abonnement og 10 uden.

Når man følger dette flow over en uge, så opdager man noget meget mystisk igen. For når et firma med abonnement klager over en negativ anmeldelse, så blokkeres den hurtigt, og i langt de fleste tilfælde slettes den. Og med langt de fleste tilfælde, snakker vi hverken 25 eller 50%, men et tal meget længere oppe.
Har firmaet derimod ikke abonnement, så bliver kommentaren og ratingen godt nok midlertidig spærret, men langt hovedparten af dem, vender tilbage igen, når sagen er blevet behandlet.

Når det tages i betragtning, at ovenstående er baseret på over 20 sites, og at det er den samme tendens, som går igen og igen og igen, så er sandsynligheden for, at Trustpilot er neutral, som det ellers påstås meget lille.
Hvis du ikke selv stoler på ovenstående, så kunne du selv teste det af, og du ville nok opdage samme mønster.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 22-08-2013 22:15:21.
crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2013 19:15:05
Svar/Indlæg:
7765/230
I'm surprised....or not.. 🤣 🤣
Alt hvad der kan fuskes med, bliver der fusket med... :yes:


Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
22-08-2013 19:25:36
Svar/Indlæg:
463/62
helt enig :P med #1

😢 ikke noget nyt det foregår sådanne..


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2013 19:57:56
Svar/Indlæg:
656/40
Hmm, det er det samme man kan læse inde på Trustpilot omkring trustpilot. Nemlig at dårlige anmeldelser bliver slettet.

Hvad kan man egentlig stole på nu om dage?.
Så hedder det stadigvæk at læse forums, og se hvad folk mener omkring de forskellige sites.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2013 20:47:02
Svar/Indlæg:
1881/22
Kan vel ikke overraske ...desværre 😢


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 22-08-2013 20:47:29.


neemos
 
Moderator
Tilføjet:
22-08-2013 21:40:47
Svar/Indlæg:
1129/307
meen bare at tro på morten og hvad morten skriver er måske liiige lidt... 😲


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-08-2013 22:12:28
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg kan ihvertfald kun bekræfte at det er sådan det går til, jeg sendte flere breve (PDF) fra det rottefirma ind min mor havde ude, ind til trustpilot efter de tog hendes dårlige anmeldelse af firmaet ned til eftersyn.

Men næ nej det var ikke fint nok, de ville have et order nummer (som når de bliver kaldt ud af en privatperson på en opgave, ikke gennem et boligselvskab) ellers kunne de ikke hjælpe 😛

Mystisk adfærd har dog altid været normalt derinde, men jeg var nu lidt overrasket over at overstående blev afvist så konserkvent og "koldt" selvom der var klare beviser for kontakt med dette firma og hende 😉


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2013 22:41:30
Svar/Indlæg:
2897/83
Tak for testen :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2013 22:59:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for info #0. Overrasket er jeg vel næppe, men lidt skuffet over, at der er SÅ stor forskel, når TP nu fører sig frem som værende neutral.