Hej. Nu har jeg bare en ældre Samsung 24" LCD med "lysstofrør", men ville (indtil denne tekst blev opdaget) gerne have en LED skærm. http://www.flatpanels.dk/fokus...
Det var i forbindelse med denne test af en "Flimmerfri" Eizo skærm, jeg blev opmærksom på dette problem. http://www.flatpanels.dk/test....
Nu tilspørger jeg så jer med moderne monitorer. Er der noget om snakken fra første link om, at en LED monitor flimrer, hvis der er skruet lidt ned for lysstyrken? Er nogen af jer påvirket af dette? Nogen der har prøvet deresegen monitor med "telefonkamera" metoden som der beskrives?
Kom gerne med info om både tests og jeres egne oplevelser og meninger om dette "flimmer". Er det lige så udbredt som i CRT-dagene?
Ny Skribent
Tilføjet: 23-08-2013 01:43:51
Svar/Indlæg:
5679/460
de fleste LED skærme er med PWN styret LED som gør den blinker med det blotte øje ...men så spare den også strøm :) der er begyndt og komme flere og flere ikke PWM skærme :)
jeg har sku aldrig hørt om en flimrende lysdiode. tilgengæld kan du med dine egne øjne se at alle lysstofrør flimre.
du har nok læst forkert og byttet om på noget.
Læs artiklen #0 linker til ! den er god nok og man kan selv tjekke det efter. Om det er noget man anser som et problem er dog meget individuelt. S-IPS paneler kommer med LEDs.
Kender kun én der reelt har oplevet problemer med det. Han måtte ud ogkøbe en "flimmer-fri" skærm, som så har hjulpet, men han måtte grave dybt i tegnebogen.
Men alle andre jeg kender der har LED skærme har ingen problemer, og det er ret mange.
Selv sidder jeg stadig med LCD, og har ikke prøvet LED i mere end 1 dag af gangen, så ved ikke om det er noget der er relevant for mig. Det er i hvert fald langt fra alle der har de problem her.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CF d. 23-08-2013 11:24:21.
Man PWM-styrer dem ikke for at spare strøm. Man PWM-styrer dem for at de kan lyse op.
En LED kan kun holde til en vis mængde afsat effekt. Ved at pulse dioden kan man sende en større strøm igennem dem (så de lyser kraftigere) og samtidig give dem tid til at køle af imellem pulserne.
Jeg bruger en samsung led skærm og en lcd, syntes ikke jeg bemærker noget flimmer.. bruger led skærmen mest. de Er tit tændt samtidig og står tæt sammen..