Af erfaringer med M-ATX kan jeg lægge ud med at jeg synes det er et relativt svært marked at finde gode kabinetter i. Yderligere har du meget begrænset mængde PCI/PCI-E porte, så vælg et bundkort med den rette rækkefølge.
Jeg kan eksempelvis ikke købe PCI-Express 1x lydkort da de fleste grafikkort i dag fylder 2 slots. Jeg kan flytte grafikkortet ned på #2 PCI-E 16x porten, men så kører det 8x (fordi Z77 chipsæt...). I stedet må jeg nøjes med et PCI lydkort.
- og der ér forskel på rækkefølgen af porte, og typen af dem. Mange nyere kort har slet ikke PCI porte, og er gået helt over til Express.
De små kabinetter gør også pladsen lidt træng til store grafikkort, men det er jo noget man må leve med. Færre båse til harddiske kan også være et problem, og typisk har man valget mellem flere harddisk båse og ringere airflow eller omvendt.
Mit setup fungerer ganske upåklageligt, men jeg kan ikke have en blæser på siden af kabinettet, indvendigt. Blæsere SKAL sidde udenpå da min tower-køler er for høj og derfor blokerer indeni. Jeg har endelig fundet noget jeg synes fungerer, så jeg er glad.
Hardware:
Synes i7 modellerne er overkill til gaming, men vi går selvfølgelig en konsolgeneration i møde som har 6-kernede processorer med lav clockhastighed. Flertrådet performance er nok derfor en ting man skal holde øje med i fremtiden, men jeg tror fint en i5 følger med.
Gainwards Phantom køler skulle være relativt ringe hvad køling angår (ihvertfald i forhold til konkurrenterne). Se hellere på noget Windforce 3X fra Gigabyte, det har jeg haft enormt stor succes med i stille PC'er. Kan ikke umiddelbart anbefale ASUS' DC2 kølere da RAM'ene på kort med disse kølere bliver fuldstændigt overset af ASUS' design team. Udover dét er GPU'en da ganske kølig, men køleren har en lille 'turbulens' lyd (måske fordi den sidder for tæt på mit lydkort).
Håber det kan bruges. 🙂