Så er brikkerne/erfaringerne ved at falde på plads.
Flere nye ting har været i spil denne gang:
* Billigt bundkort som kun klarer begrænset OC
* Flere aspekter spiller ind ved OC af Haswell end tidligere for at opnå øget stabilitet og strømstyring med et ikke egnet bundkort.
* Vandkøling er nyt for mig.
Med hensyn til køling, så er vandkøling et krav efter min mening til acceptabelt OC af Haswell.
Jeg udførte endvidere delid for at kunne presse CPU yderligere.
Man kan godt "nøjes" med et B85-chipset bundkort, men forvent ikke stabile OC højere end 4.2GHz (afhængig af airflow i kabinet).
Jeg havde længe svært ved at finde forklaringen på diverse indstillinger og ustandselig throttling ned til 800 MHz på forskellige tidspunkter/temperaturer, lige som jeg troede, jeg havde et stabilt OC, var der noget andet der spillede en rolle i optimeringen, og ødelagde glæden.
Nu er jeg så ude på lidt af en ørkenvandring og langt fra en maskine der kan samles til noget fornuftigt på nuværende tidspunkt, jeg er nemlig langt over grænsen for hvad mit bundkort tillader i et normalt miljø.
Lige nu er kortet ikke monteret i kabinet, og der er behov for ekstra blæser for at holde bundkortet køligt nok til at forsætte.
Lige nu tester jeg 4.6GHz i Prime (indtil videre 1,5 time med success og maks. core temp. på 85 grader) med vcore på 1.325 - gpu volt på 1.225 og vccin på 1.9 samt masser af automatiske kontrol deaktiveret.