Mærkeligt lydproblem....

Diverse d.  03. september. 2013, skrevet af jmose
Vist: 508 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2013 15:58:46
Svar/Indlæg:
3863/538


På vores så udemærkede mediacenter, er lyden begyndt at lave ophold..Altså tydelige ophold i alt der afspilles..Opholdet varer måske 1 sekund.

Pt. kører jeg med dette:

NAD 753 Receiver

HTPC:

Asus M-Atx board med onboard lyd. (EDIT: Bundkortet er dette: http://www.asus.com/Motherboar... )
Forbundet til TV med HDMI
Forbundet til Receiver med SPDIF (altså optisk digitalt kabel)

- Jeg har haft alle forbindelser kigget igennem (inklusive alle højtaler stik)
- Jeg har blæst receiver og HTPC igennem med trykluft
- Jeg har prøvet stort set alle indstillinger i kontrolpanelet for onboard lyd.
- Har deaktiveret alle former for afspilningsenheder, indspilningsenheder udover SPDIF out, som er sat som standard.

Når jeg kører en surround demo fra Youtube, virker det som om at receiver får en "tænkepause", idet den kortvarigt mister input til digital signal..

Jeg kan ikke tro at forstærkeren er defekt, den har spille upåklageligt siden køb.

Selvom at jeg har sat strømstyring til performance, og tjekket at intet bliver sat i "dvale" for at spare strøm, kunne jeg godt mistænke det onboard lydkort for at fucke lidt op...

Hvad mener Hwt.dk? Er det umagen værd at købe et godt lydkort til test af dette?? Eller kan jeg have overset noget???


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 03-09-2013 16:01:04.
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2013 16:47:13
Svar/Indlæg:
4981/47
Sker det bare randomly eller efter et stykke tid ?

Snakker vi ved musik/lyd kun, eller også under film ?

Det med at surround-lyd kan få lyddriveren til at reloade/omstille sig er ganske normalt, ofte afspilles der nemlig kun først i surround-mode, når der modtages et surround-signal 🙂

Hvis du ligger inde med et Minijack->Phono kable, ville jeg prøve at kører lyder den vej igennem engang, blot for at se om problemet og opstår der.

Er det forresten bare en W7 der er på den eller ?

/E

Evt kunne denne funtion være del af problemet ?

Supports External Amplifier Power Down (EPAD)

Specs på lydkortet : http://www.via.com.tw/en/produ...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 03-09-2013 16:49:58.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2013 17:20:38
Svar/Indlæg:
3863/538
->#1

Total random. Sker ved både film og Youtube. Også ved normale Youtube trailers.

OS er Win 7 Home Premium x64 fuldt opdateret.

Jeg kigger lige på det der EPAD...


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 17:50:24
Svar/Indlæg:
4112/52
Er det kun ved opstart af div. ting, eller er det også f.eks. midt i en film/flere gange igennem en film?


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 17:55:24
Svar/Indlæg:
3340/386
Jeg oplever tit på Gigabyte mobo, at lyden ikke vil gå via bundkorts lydudgang, fordi jeg har forbundet grafikkortet med hdmi. Hdmi kan jo også overføre lyden gennem den kabel.

Derfor skal nogle gange ind og vælge lydudgangen til bundkortets lyd ,som går til min anlæg og ikke til min LG 42" via hdmi.

Prøv tjek det igen.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2013 18:10:53
Svar/Indlæg:
3863/538

Jeg oplever tit på Gigabyte mobo, at lyden ikke vil gå via bundkorts lydudgang, fordi jeg har forbundet grafikkortet med hdmi. Hdmi kan jo også overføre lyden gennem den kabel.

Derfor skal nogle gange ind og vælge lydudgangen til bundkortets lyd ,som går til min anlæg og ikke til min LG 42" via hdmi.

Prøv tjek det igen.

187man skrev d. 03-09-2013 17:55:24


Jeg tjekkede lige igen....Og jeg tror minsandten du ramte hovedet på sømmet!

Nvidia driver panel var sat til automatisk opdatering, og da den opdaterede sidste uge til 320.49 har den tilsyneladende installeret en Nvidia HD lyd driver 😐

Jeg har nu fjernet denne i kontrolpanelet, sammen med noget 3D Vision software ligeledes i Nvidia opdateringen.

Det ser ud til at have løst problemet ❤

Kan det virkelig have været den der lå og konfliktede???


EDIT: Jeg har nu fjernet automatisk opdatering i Nvidia kontrol panel!! 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 03-09-2013 18:11:45.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2013 18:17:01
Svar/Indlæg:
3340/386
Ja, hdmi er godt og irriterende på samme tid 😉
Bruger lyden gennem hdmi til min LG 42" når vi ikke gider at bruge anlægget.

Rart at kunne hjælpe 😉