Har fået lidt svar rundt omkring, og så vidt jeg kan forstå så er den øverste port (på det her motherboard, det er sikkert anderledes for andre) styret af CPU'ens Northbridge.
De resterende lanes går igennem hvad jeg hele tiden har kaldt southbridgen, som Intel nu har valgt at kalde for Platform Controller Hub (PCH). Det er i princippet stadig en southbridge, men da northbridgen er indbygget i CPU'en nu har de vidst bare fundet på en ny term for det resterende.
Altså:
Port #1 16x@16x -> CPU(NB)
Port #2 16x@4x -> PCH
Derfor understøtter mit bundkort også kun Crossfire, da AMD tillader 16x/4x kombinering. Nvidia er stædige og vil have 8x/8x hvor de 2 porte begge går gennem northbridgen - derfor er SLI certificerede bundkort dyrere. Det hele giver mening nu!
#1 - Det er vidst ikke rigtigt dét jeg søger. Kan godt se det er lettere at undgå den interne støj i en computer osv., men jeg har et lille behov for at alting sidder inde i computeren. Så længe DAC'en er 'udemærket' i et lydkort, så kan jeg leve med det. Det skal bare være en æske der kan det hele - gider ikke alt det ekstraudstyr der skal hænge og bøvle rundt omkring. Men tak for forslaget. 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 05-09-2013 04:34:40.