Anmeldelse af Lian Li PC A04 kabinet

Diverse d.  06. september. 2013, skrevet af Had
Vist: 5116 gange.

Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 16:54:31
Svar/Indlæg:
804/29
Introduktion.

Da jeg ikke har kunnet finde en dansk anmeldelse af Lian Li's ældre PC-A04 kabinet, vil jeg her komme med min egen vurdering af produktet.
Lian Li har eksisteret i adskillige år og har utallige vellykkede kabinetter bag sig. De gør primært i kvalitets aluminiumskabinetter, specielt målrettet den distingverede, smukke, gentleman PC bruger (ahem, så ved tøserne det!).

Kassens indhold og specifikationer.

Der medfølger en manual, skruer, skruer og flere skruer. Der blev også plads til en lille beeeep højtaler.




Model: Lian Li PC-A04
Type: Mini Tower
Vægt: 4.1 kg
Størrelse: 188 mm x 386 mm x 460 mm
Materiale: Aluminium
Farve(r): Sort eller sølv
Kølere: Front 2 x 120 mm, top 1 x 120 mm
Bundkort: mATX
Udvidelsesbåse: 2 x 5.25" udvendigt, 7 x 3.5" indvendigt
Toppanel: 1 x USB 2.0, 1 x USB 3.0, HD+AC97, eSATA
Udvidelsesåbninger: 4

Layout / Design

Kabinettet bliver leveret i en papkasse, og den er ikke særlig køn. Så jeg har hurtigt åbnet for godterne.




Stilrent, blank aluminium. Det kan vi li'.

Set bagfra afsløres som det mest spændende et meshgitter, hvor man typisk ville forvente en blæser. Da kabinettet er mATX er der kun plads til 4 udvidelseskort.




Her ses det topbetjente panel, med USB 1 x 2.0, 1 x USB 3.0, HD+AC97 og eSATA.




Kabinettet kommer med 3 x 120 mm blæsere. 2 i fronten, direkte vendt mod harddiskene, og en i toppen, der kan få varmen væk fra CPU'en.
Her ses de 2 foran, jeg har afmonteret støvfilterene.




Bagerst på toppanelet finder vi en 120 mm fan, uden støvfilter.




PSU'en ånder gennem bunden. Der er placeret et støvfilter, som nemt kan fjernes og rengøres. Gummifødderne er lavet i et blødt materiale, som helt sikkert gør gode ting for støjniveauet.




Lad os få åbnet bæstet, og undervejs i processen komplimentere Lian Li for deres vibrationsdæmpende kabinetskruer. Det nice.




Indvendigt afsløres at der er plads til en seriøs omgang storage. 7 x 3.5" HDD og 2 5.25". Der er også udskæring til hurtigt skift af CPU køler, hvis det er noget man gør i. Bemærk vibrationsdæmpningen ved PSU'en, endnu en fin lille detalje.




Vi stiller skarpt på bagpanelet. 120 mm blæser kan anes i toppen af billedet. Meshen ses tydeligt, og hvorfor Lian Li ikke har installeret en blæser ved jeg ikke. Det ser ud til at en 80 mm burde passe. Over meshen er der lavet en væggennemføring, enten til vandkøling eller til kabler. Der anvendes også fingerskruer ved montering af udvidelseskort. I bunden af billedet ses det vibrationsdæmpende PSU ophæng.




HDD området med de 2 x 120 mm blæsere. Der skal god køling til, hvis alle 7 pladser bruges. Der er 2 rammer, en med plads til 3 og en med plads til 4. De kan byttes rundt alt efter behov, dog kan kun den nederste ramme drejes 90 grader.




For at dreje den nederste HDD ramme, så skal der fjernes 7 skruer. De 2 flade skruer bagerst holder hele rammen fast mod kabinettets bagside. Processen er omstændig og slet ikke besværet værd, specielt med tanke på at der mistes stabilitet.




Den nederste HDD ramme er her drejet. Idéen er super, men desværre mistes der som skrevet før strukturel stabilitet ved drejningen.




Montering af drev i rammerne, er lige ud af landevejen. Der er rigeligt med fingerskruer til rådighed og gummiophængene er allerede monteret.




Når der skal monteres 5.25 drev, sker det via et smart kliksystem. Smart og veludført.




Hermed en trist nyhed: Der kan ikke føres kabler bag bundkortpladen. Der er simpelt hen ikke plads, da der er under 1 cm frirum.




Installation af hardware

Kabinettet skal bruges til en filserver. Systemet består af:
Intel DQ87PG bundkort
Intel Core i7 4765T
Scythe Kozuti SCKZT-1000
Kingston HyperX Genesis 32 GB
Antec EarthWatts EA-450 Platinum
2 x WD RE4 250 GB
4x Seagate Constellation ES ST1000NM0011 1 TB

Sådan ser det ud:



Bemærk det "sjove" USB3 kabel der roder rundt udenfor. Og så vil jeg absolut ikke anbefale lige SATA strøm og data kabler. Jeg fik hurtigt bestilt nye kabler hjem og så blev det sådan:



Tættere på:




Et værre roderi. Der bør kun anvendes en modulær PSU i det her kabinet.

Konklusion.

Når kabinettet er samlet, er det meget præsentabelt. Overfladen er spejlblank og, hvis man er til metal looket, så bliver man tilfreds. Kabinettet er også meget støjsvagt; jeg har 3 x blæsere kørende + PSU og CPU køler og ikke mindre end 7 harddiske, og jeg synes stadigt det er stille. Af negative ting vil jeg fremhæve den mærkelige konstruktion ved HDD rammer, det ekstremt lange USB3 kabel og kabelroderi. Dette er uden tvivl et af de svageste udspil fra Lian Li. Lige nu koster kabinettet ca. 650 kr., og det er det ikke værd. Kun hvis du absolut skal have et rent metal look. Ellers er der rigeligt med fine alternativer.

Fordele:
Udseende
Lille størrelse, god plads
Støjsvag
Der medfølger 3 blæsere

Ulemper:
Tyndt metal
Ingen intern USB3 tilslutning
Ikke gennemtænkt design ved HDD rammer
Kabelroderi
Varme
Prisen


Innovation/Teknik - 4
Ikke noget nyt her, Lian Li skal dog have ros for støjdæmpningen og den ydre præsentation.

Bundle/Tilbehør - 3
Der medfølger alt hvad hjertet kan begære af skruer. Vi siger tak for det og ikke mere.

Design/Layout - 3
Det ser brandgodt ud, indvendigt har det dog store mangler. Så hvis du hyppigt laver om på dit system, er dette ikke kabinettet du skal købe.

Ydelse - 3
Der er god køling på HDD rammerne, men luftflowet er begrænset grundet alle kablerne. Den trange indvendige plads gør, at jeg vil fraråde det som gamer og filserver kabinet.

Pris - 2
For dyrt, kvaliteten står ikke mål med prisen.
Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 16:46:44
Svar/Indlæg:
1495/69
Underlig lummer farve det har. 😲


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 13:07:05
Svar/Indlæg:
804/29
Retro farver er in. Kabinettet skulle da egentligt have stået på et brunt rya tæppe