Allerførst vil jeg lige erkende, jeg er ikke verdensmester inden for udvikling, har lavet enkelte programmer (incl. et enkelt til en virksomhed), så er absolut kun amatør indenfor programmering.
Anyway som det allerførste vil jeg anbefale dig at kigge på noget C#.net eller VB.net, det er (i mine øjne) væsentligt lættere at lære samt at udvikle i, ligesom Microsoft stiller en del tools til rådighed som kan hjælpe dig videre med det.
Når det så er sagt kan der naturligvis være nogle gode grunde til at vælge JAVA (eks. hvis det ikke kun skal virke på windows maskiner).
angående database ville jeg nok kigge i retning af Mysql eller MS SQL express, en access database er generelt ikke en tidsvarende løsning i dag, pt. kæmper vi en hårdt kamp på mit arbejde med at komme af med alle vores gamle access programmer (som sagt, jeg sidder ikke med udvikling, kun med server drift, så det er heldigvis ikke min opgave) ;)
Hvor meget tid har du tænkt dig at sætte af til det projekt? Hvis du aldrig har arbejdet med programmering før skal du regne med at det der er et pænt stort projekt, så spørgsmålet er om det måske giver bedre mening at få det lavet andetsteds? eller finde et produkt på markedet som allerede kan det i forespørger