Ide til program - Kan jeg selv kode det? (Evt hvilket sprog)

Software d.  06. september. 2013, skrevet af Fonneren-
Vist: 962 gange.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2013 23:28:59
Svar/Indlæg:
2235/138
Hejsa

Sidder med en ide til et program der kan bruges internt i den virksomhed hvor jeg arbejder, eftersom at jeg syntes det løser en række problemer der er der på nuværende tidspunkt.

Det skal evt også bruges i forbindelse med et skole projekt, så er nysgerrig omkring det er noget jeg selv kan klare.

Kort forklaret:

Simpel planlægning af produktion:

- Kunne se belastning på ens maskiner

- Fx fordele sine ordre ud på XX svejse robotter og se hvor booket ens produktions er.

- Sætte produktions tider på, medarbejdere og lign.

- Mulighed for at indsætte diverse "krav" - Fx hvordan materiale kommer hjem og lign.

Dette skal fungere ved hjælp af touch var min plan ... Dvs at jeg fx har en kalender hvor jeg kan oprette maskiner, tilføje medarbejdere osv - Dvs nogle "kasser" der kan flyttes rundt.

Min første tanke var om man kunne lave en Microsoft Access database bagved (Evt excel udregninger) og så ligge en brugerflade på der fungere ved hjælp af touch.

Hvor pokker er man henne rent kodnings mæssigt i sådan et tilfælde? ... Har tidligere brugt Access til at lave et program til pakkevejledninger, men ved hvor jeg er henne med sådan en opgave.

- En har anbefalet at kigge på at kode funktionerne i Java, og have data i MySQL, men pt har jeg ikke erfaring til at vurdere dette råd.

- Eller om det er nemmere/bedre at kigge på noget Android SDK.

Nogle der kan guide mig lidt videre ?

Mvh Henrik
martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
07-09-2013 03:03:25
Svar/Indlæg:
2826/100

Allerførst vil jeg lige erkende, jeg er ikke verdensmester inden for udvikling, har lavet enkelte programmer (incl. et enkelt til en virksomhed), så er absolut kun amatør indenfor programmering.

Anyway som det allerførste vil jeg anbefale dig at kigge på noget C#.net eller VB.net, det er (i mine øjne) væsentligt lættere at lære samt at udvikle i, ligesom Microsoft stiller en del tools til rådighed som kan hjælpe dig videre med det.

Når det så er sagt kan der naturligvis være nogle gode grunde til at vælge JAVA (eks. hvis det ikke kun skal virke på windows maskiner).

angående database ville jeg nok kigge i retning af Mysql eller MS SQL express, en access database er generelt ikke en tidsvarende løsning i dag, pt. kæmper vi en hårdt kamp på mit arbejde med at komme af med alle vores gamle access programmer (som sagt, jeg sidder ikke med udvikling, kun med server drift, så det er heldigvis ikke min opgave) ;)

Hvor meget tid har du tænkt dig at sætte af til det projekt? Hvis du aldrig har arbejdet med programmering før skal du regne med at det der er et pænt stort projekt, så spørgsmålet er om det måske giver bedre mening at få det lavet andetsteds? eller finde et produkt på markedet som allerede kan det i forespørger

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 03:18:36
Svar/Indlæg:
2235/138
#1: Takker, alt hjælp kan bruges.

Prøver lige at kigge lidt på VB.net samt C#.net, kender ikke fordelene/ulemperne ved de forskellige systemer/sprog.

- Vil du vurdere at JAVA er væsentlig svære end de 2 overstående ? ...

Vidste ikke at Access ikke var tidsvarende, men det kan nemt ske at du har helt ret. Har også fået anbefalet at kigge på MySQL til databasen, så det er nok løsningen.

Har kun arbejdet med noget Access programmering, derfor det var min første ide 🙂 ... Ellers har et par folk også snakket om at kigge på Android til systemet.

Det er ikke noget der skal laves på en Weekend, men vel et ~3 måneders projekt med varierende tidsbrug på det.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 09:59:59
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg vil anbefale dig at kigge på http://javabog.dk/ den har 80% af det der står i bogen man kan købe. Bogen bliver brugt på 1. semester af IT-ingeniør på DTU Ballerup, og lærer dig det fra bunden. Det er meget ligetil at gå til som nybegynder.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 10:59:13
Svar/Indlæg:
2235/138
#3: Prøver jeg lige at kigge lidt nærmere på.

Lige nu tror jeg det første er at finde ud af hvad jeg egentlig skal bruge, så jeg ikke begynder at lære 6 forskellige ting, det bliver nok for meget. Fx om det er noget:

Visual Studio, C#.Net + MS sql express, Java eller.

silentk

Overclocker
Tilføjet:
07-09-2013 11:37:52
Svar/Indlæg:
48/10
java og c# minder ekstremt meget om hinanden. vil ikke mene det ene er sværere end det andet. det vil ihvertfald kunne lade sig gøre for en der kan kode i det ene, at begynde at kode i det andet uden proplemener.
når det er sagt, går jeg ud fra der er en læringsmæssig grund til at langt størstedelen af it-skolerne starter med java. Da det også er java der bruges til android, vil det nok være min ummiddelbare anbefaling. (c# bruges til windows phone, men der kan man tilgengæld ikke få lov til at teste sin app på sit device uden at have en tilknyttet konto, som koster penge hvis man ikke er under uddannelse. dybt latterligt XD)

android vil have den fordel at det kan køres på en færdiglavet relativ billig og let transportabel touch enhed (tablet) mod en pc med tilhørende touchskærm. men der findes et forholdsvis let api til java til at lave touch interfaces. kan bare ikke huske hvad det hedder XD

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 12:01:49
Svar/Indlæg:
2235/138
Hejsa

Flere har også anbefalet JAVA, også som noget der burde være overskueligt at lærer.

Planen var at det skulle kører på en 10" Tablet, noget billigt Samsung Galaxy eller lign hvis det kunne lade sig gøre - Ville holde prisen nede hvor jeg kan være med.

Hvis du kommer i tanke omkring navnet på det til at lave touch må du gerne sige til 🙂

Mange tak for svaret ihvertfald.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 18:32:59
Svar/Indlæg:
2235/138
Det setup det virker til at jeg har fået flest anbefalinger omkring er dette, også når det skal være nemt lyder det til:

- Java (Funktionerne)
- MS SQL Express (Database)
- Touch interface laves med?

Om det er muligt for mig er så en anden sag 🙂

Don

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 19:58:37
Svar/Indlæg:
644/8
Kender ikke så meget til java, men mange aver touchinterface i html5. Det er let at arbejde med og virker på alle platforme og du kan programmere det med alle sprog :)

Ved .Net har du WPF til at lave interface med og du kommer superhurtigt igang. Bare download gratis version af visual studio og du har dit første kompilet program inden for 10 minutter.

Ved Java vil du hele tiden blive stillet over for en masse valg... Den satans frihed til at kan gøre tingene på så mange måder kan være besværlig ;)

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 22:26:49
Svar/Indlæg:
2235/138
#8: Er dette forstået rigtigt ?

Touch Interface - HTML5
Funktioner - Visual Studio .net
Database - ?

Tak for at have givet mig endnu mere at undersøge, gid folk var enige 😀

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 23:20:43
Svar/Indlæg:
5474/39
Det minder mig om Lean systemet ?

det er ikke et program, som sådan.

Det er med til give overblik omkring gennemløbstid.

Plejer lave sådan noget i Microsoft Projekt.

Det er nemt og hurtigt til ind deling af tider, så kan man også sætte på om der er 2-4 personer til løse opgaven osv.

Sætte effektivitet på, så skal du have lavet nogle bestemte skemaer med opreationer. Det er over i Driftteknologi verden.
Du skal ind tage tider osv, da man kan have mange forskelige små operationer i en produktion.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 07-09-2013 23:25:27.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2013 23:26:03
Svar/Indlæg:
2235/138
#10: Har arbejdet meget med LEAN, og ganske korrekt at det ikke bare et noget program man installere.

Dette er noget der skal ud i produktionen, hvor medarbejderne selv kan gå hen og afslutte en opgave osv ved hjælp af en tablet. Har det taget længere tid end forventet kan de nemt tilføje grund til dette.

Dette er en løsning jeg tror vil fungere præcis til dette firma, samt klargøre ting for ledelse, samt hjælpe medarbejderne med overblikket.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 11:14:19
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg forstår ikke, at det er så nødvendigt igen.

Det er bare mere papir arbejde for folket og mere kontrol.

Der er mange, som arbejder hurtigere når står nogen kigger og tager tid.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 11:16:39
Svar/Indlæg:
2235/138
#12: Hvis man bare ser det som papir arbejde og kontrol, så er det fordi man i mine øjne ser forkert på det.

Dette er et stykke værktøj til at informere medarbejdere, samt få kortlagt hvilke problemer der er så de kan løses bedst muligt.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2013 19:48:54
Svar/Indlæg:
2235/138
Vil lige sige tak for hjælpen 🙂 ....

Har fundet en som tidligere har hjulpet mig, og han vil nu begynde at kigge på opgaven snart.

Det bliver en browser baseret "light" udgave hvor en del funktioner/muligheder er fjernet for at gøre opgaven overskueligt.

Den skal bruges til at vurdere hvor godt det princippet overhoved fungere, inden der smides mere tid/penge/energi i projektet end nødvendigt.

Så arbejdet er begyndt 🙂