Jeg gik fra 3GS til en Samsung Galaxy S3, hvilket har været en blandet fornøjelse.
Der er plusser og minusser i begge lejre, så for at komme med en anden sammenligning, så er det her lige som at sige "Skal jeg vælge Intel eller AMD".
Ja, der er forskel på de to, og det jeg oplevede med min 3GS, som jeg købte lige efter de var kommet på markedet, var at allerede da 4'eren var kommet, begyndte 3GS'eren at have problemer med at trække iOS. (3.5.2 mener jeg det var nået til, da jeg hoppede af).
Hvad jeg mener med dette er, at hvis man kører iPhone, og vil have sin tlf. opdateret til det nyeste hele tiden, så mister den ret hurtigt sin "kapacitet"/processoren bliver overbelastet.
Strømforbruget på både 3GS og Samsung Galaxy S3 forsvinder inden for 24 timer, hvis man har WiFi tændt permanent, hvilket jeg har, og har bare FB kørerne i baggrunden.
På Med min galaxy er der dog også begyndt at blive problemer med den bliver sløv nu, men det er til dels også pga. jeg har fyldt den stort set helt op, så den ikke har så meget RAM at arbejde med.
Ting man kan sammenligne rimeligt firkantet:
Opdatering af styresystem ordner Android selv i baggrunden når der er WiFi, så henter den det nye, og beder om lov til at installerer det når den har hentet det.
iPhone skal tilsluttes iTunes for at blive opdateret, ja bare for at blive aktiveret så du kan bruge tlf.
Applikationer er det nemmere at finde rundt i Appstor på iPhone/iPad end med android, hvor der for Samsungs vedkommende både er samsung's app store "Samsung apps" og android's "play butik", sidst nævnte tror jeg (uden at vide det) var det der hed android marked før hen.
markedsandelene er helt klart android der er størst, og dermed størst opbakning. Dog er der nogle ting der kun fås til iPhone og vise versa.
Kameraet i SGS3 er bedre end det der var i iphone 3gs, men der kan jeg ikke snakke med om dem i 4/4s/5 eller SGS4/mini.
Samsung Galaxy kan man flytte data til via WiFi fra en PC, ved at have "kies air" på tlf.
iphone skal du bruge itunes til alting med. Små opdateringer af add ons kan gøres via app store, men store skal ind over itunes på computeren.
Vigtig praktisk information:
HVIS du vælger at skifte platform, så kan man ikke direkte overfører sine kontakter fra iphone til android. Den anden vej ved jeg ikke med, og du kan ikke "slippe udenom" ved at sende kontakterne som mms'er, hvis du har samme tlf. nummer på de to tlf'er.