Er mit grafikkort dødt?

Grafikkort d.  08. september. 2013, skrevet af banksyman
Vist: 1570 gange.

banksyman
 
Nørd
Tilføjet:
08-09-2013 14:14:44
Svar/Indlæg:
11/4
Hej HWT

Jeg skriver fordi, at jeg har problemer med "Preview" funktionen i mit videoredigeringsprogram Sony Vegas Pro 9.0.
Der er sort skærm, når jeg skal se det som jeg redigerer i.
Jeg har også problemer med, at jeg lagger i spil, der normalt kører helt fint.
Speedfan siger, at min GPU er over 90 grader, både når jeg redigerer og spiller.
Kan det betyde at mit grafikkort er brændt sammen?
Hvis ja, kan det så bedre betale sig at købe en helt ny stationær end et nyt grafikkort?

Her er oplysninger om min stationære computer:
Packard Bell ixtreme M5120
CPU: AMD Phenom(tm) II X4 945 Processor 3,0 GHz
GPU: GeForce GT 320
Hukommelse: 6,0 GB RAM
64-bit Operativsystem

Håber nogen kan hjælpe mig :)

Mvh Mads Emil
Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 14:16:31
Svar/Indlæg:
1771/62
Prøv at rens kabinettet for støv først og se om det ikke hjælper.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 14:36:39
Svar/Indlæg:
4112/53
Vær OBS på, hvis du støvsuger, at der opstår statisk elektricitet, der kan brænde dine komponenter af, så du skal hele tiden holde ude på spidsen af støvsuger slangen, samtidigt med du holder på kabinettet, så skulle der ikke ske nogle problemer.

Alternativt brug trykluft.
Har du ikek en kompressor, så kan du købe trykluft på dåse.
Når du buger trykluften, så stik lige en blyant e.l. i blæserne, sådan at de ikke kommer til at roterer med 20.000 rpm, så brænder du dem af.


banksyman
 
Nørd
Tilføjet:
08-09-2013 15:27:24
Svar/Indlæg:
11/4
@Ingdam + M. Thomsen:
Mange tak for jeres svar :) Jeg har nu renset komponenterne, men jeg har stadig samme problem.
GPU'en er 80 grader nu og og jeg har kun chrome åben ☹
Aner ikke hvad der er galt :(


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 15:38:04
Svar/Indlæg:
4112/53
Lyder som om du skal have skiftet kølepasta på GPU køleren.

Forsøg at have kabinet siden åben, og se om det ændrer på GFX temperaturer.

Hvordan er dit kabinet placeret i forhold til omgivelserne? (inde under skrivebordet, i et skab osv.)


banksyman
 
Nørd
Tilføjet:
08-09-2013 16:15:24
Svar/Indlæg:
11/4
Ved ikke rigtigt hvad Kølepasta er?

Jeg har kabinettet åbent nu og der falder nogle grader, men stadig høj temperatur på 75 grader.

Den under et bord, men så venstre side med lufthuller, har luft omkring sig. Bagsiden står ca. 30 cm fra væggen og kan også få luft der.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 16:31:17
Svar/Indlæg:
7765/230


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 16:34:02
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis dine ledninger er lange nok, så forsøg at flytte kabinettet helt fri af borde.

Jeg har set det fænomen før, hvor kabinettet var nærmes "kapslet inde", så varmen ikke kunne komme væk, og derfor blev varmen bare re-cirkuleret, frem for at blive blæst væk fra kabinettet.

Kølepasta er en masse man smører på selve chippen, for at udjævne overfladen på køler og chip, sådan at der bliver god thermisk forbindelse mellem køleren og chippen, i dit tilfælde GPU.
Men forsøg dig lige med den her nemme løsning først, for det virker til der bare er dårlig luft-udskiftning i området du har PC placeret.

Har du kabinet blæsere i?
Hvis ja, hvilke placeringer, og tager de luft ind eller ud af kabinettet?
Hvor sidder din PSU (strømforsyning) i kabinettet, og hvilken størrelse blæser har den (ca) i mm?


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 17:19:47
Svar/Indlæg:
4107/224
Har du et indbygget grafikkort du evt. kan prøve med også?


banksyman
 
Nørd
Tilføjet:
08-09-2013 17:42:56
Svar/Indlæg:
11/4
Den er ret fritstående nu, men det er ikke den store forskel på temperaturen.
Sådan her ser den ud inden i:
http://gyazo.com/0ad57c6c104bc...
http://gyazo.com/7e55bfe9d96b4...
http://gyazo.com/327bc056fc4c4...
Dn er nede på 69 grader efter jeg flyttede den lidt - men det er stadig meget, når jeg kun har chrome åben :S


#10
Spio
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 18:00:12
Svar/Indlæg:
1114/293
Gætter på du kun har brugt en støvsuger, for den burde være mere ren med kompressor.

Tror der stadig sidder meget støv i dit gfx.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2013 18:15:32
Svar/Indlæg:
4112/53
Enig med #10.

Det ligner at blæseren under PSU suger luft ind i kabinettet, og ikke ud af kabinettet.

Blæsere i fronten og på siden (den side du har afmonteret) af kabinettet skal suge luft ind

Blæsere i toppen af kabi og bagtil skal suge luften ud (der hvor du har blæser og PSU siddende).

Hvis/når du har blæseren til at sidde under PSU og suge luft ind, så vil den suge den varme ind, som PSU har blæst ud, når kabi står "gemt væk" inde under et bord.
Det vil sikkert hjælpe på temps at sætte blæseren over i fronten, og tage luft ind i kabinettet.
Dit GFX trænger til en kraftig gennemblæsning, for at fjerne det støv der sidder fast på kølefinnerne.

Tilbage til om dit GFX er "brændt af", så er svaret Nej.
GPU kan tåle op til 120°C før den lukker ned selv, om end den begynder at drossle ned ved 100-105°C.
Så efter din rengøring nu her, og hvis du gør som sagt og flytter blæseren over til fronten af kabinettet, eller i det mindste vender den om så den blæser luft ud, ikke ind i kabinettet, så vil dine temperaturer generelt blive lidt lavere.


banksyman
 
Nørd
Tilføjet:
08-09-2013 22:05:24
Svar/Indlæg:
11/4
Igen tak for hurtigt svar :)

Jeg prøver med en grundigere rengøring. Og vender blæseren

Tak for råd og vejledning.

Mvh Mads Emil.


madmax
 
Overclocker
Tilføjet:
08-09-2013 23:19:54
Svar/Indlæg:
91/11
Kom en tur til Ringsted så kan jeg kigge på det , evt prøve med et andet grafikkort .Ja blæseren vender forkert.
Tror at dit kort er for lille til det du vil redigere.

madmax