Læses/swappes der på disken under gaming

Gaming d.  09. september. 2013, skrevet af mbm
Vist: 722 gange.

mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 11:48:52
Svar/Indlæg:
3746/627
Vil jeg opleve smoother gameplay ved at skifte min disk ud med en SDD eller skrives/læses der ikke fra disken under online gaming?
Det skal sige siges jeg ligger på 80-150 FPS når jeg gamer BF3 men sommetider synes jeg ikke det flyder helt smooth.
Så det er lidt i jagten på dette jeg tænker ny disk?
Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 11:59:28
Svar/Indlæg:
1495/34
En SSD vil helt klart være en gevinst, men den hjælper kun på evt. problemer i din ende af spillet.

Med en SSD vil dit spil starte hurtigere op og dine baner vil loade hurtigere.

Hvis du oplever lag pga. mange spillere/action på et lille sted, en sløv server eller du har spilere inde der sidder på en langsom forbindelse, så hjælper en SSD ikke.

En SSD vil formentlig give dig et af de største boost du har oplevet ved skift til ny hardware. En ny cpu eller et nyt grafikkort er er intet i sammenligning med skiftet fra HDD til SSD.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 12:16:39
Svar/Indlæg:
4112/52
#1 Nu skal du lige tage forbehold for, hvilket område performance stigning vi snakker om, for en SSD har NADA indflydelse på GFX' egenskaber til at tage sig af grafikken f.eks., så det er en sandhed med modifikationer.

Men Ja, load tiderne bliver væsentligt bedre med en SSD.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 13:30:11
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg sidder pt og køre os på ssd og spil fra en 5400rpm skod hdd. Loading tid på mine spil er blevet latterlige lange, men så snart spillet køre, så det som det altid har været.


-=egghead=-
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 14:47:10
Svar/Indlæg:
91/18
Jeg er ikke sikker på BF3, men der findes jo spil som loader imens man spiller, f.eks. de store GTA sandbox spil.

På en måde tvivler jeg på at BF3 gøre det, men måske med de helt store maps kunne det have brug for det?


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 14:53:50
Svar/Indlæg:
3746/627
Ja det var jo i forsøget på at optimere..
Så SSdén skulle kun have OS og så Battlefield 😛
Loadtider er jeg i princippet ligeglad med.
Men vil det sige at man kører med laveste fællesnævner når vi gamer online? Jeg troede kun det gik ud over den der sad med dårligest forbindels?


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 16:40:27
Svar/Indlæg:
1495/34
#2

Jeg nævner ingen steder at en SSD har indflydelse på GFX egenskaber!

Hvis man f.eks opgraderer fra GTX 275 til GTX770, eller fra i7 920 til i7 4770K så er det boost der opleves pebernødder - i forhold til skiftet fra HDD til SSD.

#5

En spiller med en langsom/dårlig forbindelse kan have indflydelse på alle. Derfor sætter mange serveradmins regler for hvor høj ping man må have.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 19:17:22
Svar/Indlæg:
3746/627
#6
Hmm lyder lige lovligt volsomt mht boost.
Hvordan måler du det boost? Det er jo ikke i fps. Jeg kan ikke finde nogle test der understøtter det du nævner.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:22:58
Svar/Indlæg:
1495/34
En hurtig HDD har svartider nede omkring 4-5ms, en fornuftig SSD (f.eks Samsung 840) har svartider på omkring 0,05ms

En hurtig HDD overfører 70-100 MB/s, en fornuftig SSD 500 MB/s

En hurtig HDD kan levere 180-200 IOPS, en fornuftig SSD 30.000 IOPS

Det siger vel sig selv hvorfor skiftet fra HDD til til SSD er så mærkbart


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:42:06
Svar/Indlæg:
3746/627
#8
Nej egentlig ikke.
Og jeg synes dine sammenligninger med opgraderinger af grafikkort er helt hen i vejret.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:56:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg ved ikke, om det specifikt vil gælde BF3, men jeg ved, at Crysis (i sin tid), kørte væsentligt bedre på 2x Raptor i RAID0, end en enkelt HDD - og tilsvarende bedre med en SSD.

Nogle spil - som sagt, ved ikke om det også gælder BF3 - loader teksturer o.lign., mens man spiller. Derfor vil en SSD givetvis kunne give et boost.

Men, det afhænger meget af det enkelte spil, og jeg tror ikke, at der kan udstikkes en generel regel om, at man opnår eks. 10-15 % ekstra, ved at skifte fra HDD til SSD 🙂


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 09:24:41
Svar/Indlæg:
1495/34
#9

Undskyld, men hvad er det du ikke forstår ?

De fleste brugere her på siden har oplevet glæden ved at skifte til ny, og hurtigere hardware ?

Jeg husker tydeligt da jeg gik fra Intel C2D og til i7 920 - et mærkbart boost, men ikke alle steder, da mange spil/applikationer endnu ikke var gearet til mere end max 2 cores.

Jeg husker også da jeg skiftede, samtidigt med C2D til 920, gfx fra 8800 til 275 - ligeledes et mærkbart boost, måske en kombination af hele udskiftningen, men alligevel noget der kunne mærkes/ses.

Jeg skiftede også en gammel HDD ud med en 160GB Raptor - jøsses kineser der kom fart over feltet.

I foråret 2011 tog jeg springet og investerede i en SSD, en 250GB Intel 510 og smed i mit i7 920 setup.

Ingen af de opgraderinger jeg indtil videre havde foretaget - siden jeg begynde at rode med pc'er i 1986, kunne måle sig med den forbedring jeg oplevede ved at smide OS og mest spillede spil på en SSD.

Bevares, det var sjovt, og mærkbart med RAID0 på 2 Raptor diske en overgang, men stadig intet i forhold til den generelle forbedring jeg havde på pc'en efter skift til SSD.

Windows booter meget hurtigere med SSD.

Spil/programmer loader meget hurtigere.

Skift mellem spil/OS (alt+tab) er hurtigere.

Som NoNig skriver - load af nye baner/texturer under spil sker meget hurtigere.

Det eneste sted jeg/vi benytter HDD nu, er i vores NAS.

Derfor er min påstand - ingen andre HW opgraderinger giver så stort et boost som skiftet fra HDD til SSD.

En SSD giver, mig bekendt, ikke flere FPS, og hjælper intet hvis årsagen til dine problemer skyldes manglende CPU/GFX power eller er på server siden.

Er årsagen til dit at dit spil ikke flyder "helt smooth", at der hentes texturer o.lign undervejs, så er det nok din 7.2k WD Caviar Black der kæmper med OS og spil om at få lidt af de maks 200 IOPS den er i stand til at levere.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 09:50:52
Svar/Indlæg:
4112/52
#11
Quote:
En SSD giver, mig bekendt, ikke flere FPS, og hjælper intet hvis årsagen til dine problemer skyldes manglende CPU/GFX power eller er på server siden.
/unquote.

DET er hvad jeg, og sikkert også #9, refarerer til.
Du får ikke flere FPS, hvilket er det de fleste tolker som bedre performance.
Ja, tingene loader væsentligt hurtigere, og det har vi ogs åsagt hele tiden, men det er stadigvæk ikke "performance" i den forstand at PC'en er i stand til at få flere fps frem, hvilket er hvad der kommer ud af større GFX, og ofte også større CPU.
En gang imellem er MoBo en flaskehals mellem CPU &GFX, men det er sjældent, og endnu mere sjældent at det giver flere FPS at skifte MoBo, frem for CPU/GFX/tilføje RAM.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 10-09-2013 09:51:38.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 10:40:56
Svar/Indlæg:
1495/34
#12

#0 har 80-150 FPS, og det kan der vel ikke klages over ? men alligevel føles det ikke "helt smooth".

Hvis årsagen er den langsomme HDD, så er vejen frem at investere i en SSD - og samtidigt nyde godt af alle de andre gevinster der er ved at benytte SSD.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 11:26:22
Svar/Indlæg:
4112/52
#13
Jeg er ikke imod opgraderingen til SSD, jeg er imod udtalelsen i #1:
En SSD vil formentlig give dig et af de største boost du har oplevet ved skift til ny hardware. En ny cpu eller et nyt grafikkort er er intet i sammenligning med skiftet fra HDD til SSD.

Du glorificerer en SSD som om det er det eneste her i verdenen der hjælper på en PC's ydeevne.

Vel giver det da mere i spil performance, at gå fra en 8800Ultra eller GTX til et titan GFX, eller fra en Celeron til en 3670K, end at skifte fra HDD til SSD.

Nej, jeg vil ikke have #0 skal opgraderer GFX/CPU, og til hans system, vil en SSD klart give forbedringer.
Jeg kender ikke noget til BF3, men det er da muligt at det skal loade bane data løbene, og så er der gevinster på den front.


RoyMonZ
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2013 11:37:17
Svar/Indlæg:
9/0
tror ikke man kommer uden om noget nyere spil der ikke skal loeade til tider, hver gang du udføre en funktion et skud, løb i en bane eller noget tredje.

og da BF3 er et stort spil, kan den ikke have alle sine data liggende i ram eller gfx ram, jeg tror også på du vil se den ekstra performance i bf3, men det er nu altid bare et gæt.
grunden til den ekstra performance er søgetiden på ssden og dens IO antal, ikke så meget hvor hurtigt den overføre tingene.