Bærbar Workstation til Inventor og Solid Works

Diverse d.  09. september. 2013, skrevet af Pwidtfeldt
Vist: 4497 gange.

Pwidtfeldt

Overclocker
Tilføjet:
09-09-2013 15:33:19
Svar/Indlæg:
29/2
Hej HWT-Folk 🙂

Jeg har netop lige skrevet uddannelses-kontrakt til industritekniker uddannelsen.
Derfor søger jeg en bærbar som kan trække Inventor og Solid Works, jeg har kigget lidt på forskellige workstations fra både HP og Lenovo's W serie - men prisen er jo lidt høj på disse maskiner, jeg tænker derfor om der er nogle som har erfaringer med mindre maskiner til mindre end 10.000,- som også fint vil kunne køre disse programmer?

Min største tanke ligger selvfølgelig på at det skal være med SSD og nok Ram, men kan man køre disse programmer med de "alm."-grafikkort som bliver solgt i de fleste bærbare, eller vil det give for store forsinkelser?

Håber nogle har lidt erfaringer de vil dele ud af..

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Pwidtfeldt d. 09-09-2013 15:33:53.
malkin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:03:01
Svar/Indlæg:
1118/24
det er grafikkort, processor og ram som bliver det afgørende for dig. så med et stramt budget er det der du skal ligge pengene.
Kører selv w530 med quaddro k2000, i7 haswell og 16 gb ram. Jeg havde dog ikke noget budget og valgte derfor også ssd.
Jeg vil sige at du som et minimum skal vælge et quadro k1000, og en hurtig i5 og ihvertfald 8gb, og full hd skærm det er dine minimum spec og du burde sigte højere end det.
Jeg ville aldrig vælge et en gamer bærbar for at spare lidt penge,så hellere spare lidt op og købe det som du skal bruge.
Du kommer til at rendere som trækker processor kraft, du kommer til at lave komplekse 3d figurer, det trækker på kort, processor og ram, så gå ikke ned på det.

Lenovos rma service er noget af det bedste jeg har haft med at gøre btw, så kan kun anbefale lenovo.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 13:20:38
Svar/Indlæg:
5750/124
jeg har ingen erfaring med hvad der kræves til netop de programmer, men jeg tror også som #1 at der skal nogle af de "sjove" grafikkort til, altså workstation kort 🙂

Derudover, så melder jeg mig klart ind i flokken af folk der godt kan lide Lenovo/IBM's service niveau! Jeg har selv en 510 🙂

Pwidtfeldt

Overclocker
Tilføjet:
11-09-2013 15:34:36
Svar/Indlæg:
29/2

Tak for dit råd.
Jeg er brændt lidt varm på sådan en Lenovo w530, det er snart den eneste jeg kigger på :)
Jeg venter lige på at vores IT-ansvarlige vender tilbage på arbejde og så hører om der er noget at hente ved at købe den igennem firmaet.

Men jeg sidder også lidt og overvejer om jeg kan købe en model med en god CPU og GPU og så selv sørge for at opgradere ram og ssd, for jeg syntes deres priser på opgradering er lidt vilde..

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2013 14:10:51
Svar/Indlæg:
5750/124
#3 Det gjorde jeg med min, jeg købte modellen med 2GB ram og en alm. HDD. Jeg købte fluks 8GB ekstra RAM til maskinen, og en SSD kom senere da chancen bød sig, og det er nok den bedste opgradering jeg nogensinde har lavet til en maskine 🙂

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2013 14:21:54
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg ved godt det er krav, men bærbar er bare ikke en bedste løsning til de tunge programmer.

Personligt tegner jeg selv, og det var faktisk sådan jeg kom tilbage ind in pc verden for 4 år siden efter en lang pause.

Dengang blev jeg hurtig glad for min X58 i7 930, SSD og 12Gb ram. Samt et quadro kort.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2013 14:51:45
Svar/Indlæg:
1118/24
#3 det kan du sagtens, og er det eneste måde man kan spare på en workstation

Det er ikke sandt det du skriver. En k2000, i7 haswell skal sagtens kunne holde nogle år til det behov. Bevares alt bliver forældet, lige som dit setup du nævner er forældet.

Og desuden hvordan skulle man modtage undervisning med sin stationære stående hjemme?
Hvorfor krøble sig selv med en stationær når man har opgaver, undervisning og projekter. desuden er der ting som skal printes, skæres og lignende hvor man har brug for at rette til, så bliver man nødt til at tage hjem for derefter at tage ud til maskinen og prøve igen.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2013 15:55:15
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg vil så gerne understrege, at det er IKKE op til eleven at købe en pc til undervisning. Skolen stiller det til rådighed som er nødvendig.

Jeg er uddannet Teknisk Designer, og er skolen har altid stillet det nødvendige til rådighed, ingen forventer man køber egen. Jeg valgte at købe selv da jeg ville have en stationær igen fordi bærebar var noget pis i det lange løb, og fordi man kan opgradere. Mit x58 setup var mit første, køre i7 3770k nu.

Men ja, en bærebar er helt fin. Du kan sagtens køre programmer på en helt alm bærebar til 5000kr, det afhæmger mest af hvor godt det skal køre, og hvor hurtigt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pierre3400 d. 12-09-2013 15:57:12.

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
12-09-2013 16:16:07
Svar/Indlæg:
74/0
#7 Helt korrekt. En bærbar til 5000,- kan sagtens trække de programmer..

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2013 13:28:14
Svar/Indlæg:
1118/24
#7 ja på teknisk design skole. På andre videregående uddannelser er der krav til computeren og som regel også tilbud fra skolen på BÆRBARE.
Industritekniker uddannelsen har højere krav end teknisk design og du kan derfor ikke drage paraller.
Produktionsteknolog uddannelsen f.eks kan ikke gennemføres hvis du ikke har bærbar, og de anbefaler og sælger lenovo w530

Ja den kan, men det er så langt fra optimalt. Og hvis #0 leder efter noget ordentligt er det et råd i den retning. Du kan også game på en 3000kr stationær, det er bare ikke ideelt

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af malkin d. 14-09-2013 13:30:38.

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2013 16:56:25
Svar/Indlæg:
74/0
#9 Min storebror har et firma hvor han laver maskiner. Der er som regel et sted mellem 500-1000 parter. Det trækker en bilka bærbar uden problemer. Som industri tekniker laver man en del af gangen dvs en part. Det skal der ikke særlig meget computer til..

En industri tekniker uddannelse, foregår med delvis ophold på skole og lærepladsen. På skolen får man computere stillet til rådighed. Samt lærepladsen skal selvfølgelig stille en computer tilrådighed, når man er der.

Dannyboy81dk

Nørd
Tilføjet:
27-09-2013 14:28:04
Svar/Indlæg:
1/0
har et VIRKELIGE god 8560w BILLIGE hvis det er ...firepro gddr5 grafikkort

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2013 14:40:12
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har kørt Inventor på AMD bærbar.
Inventor er glad for ram, så minimum 8 gb.
Jeg havde en Quad-core amd i min pcer N930 sådan i den stil.
langsom 5700 rpm disk er glad for have mange GB, da programmet tager meget plads. Jeg har også flere udgaver til at ligge.
GfX noget Ati, men ikke noget vildt af nogen art. Da inventor ikke kræver vildt meget af grafikkort. Du smide Ray-tracking på er selv en stationær smidt til tælling.

Jo, vilder gfx man har jo mere grafisk kan tegne med slået til. Det var ikke noget følte behov for. Jeg er heller ikke pro, men Quadcore AMD var også vildt presset i 3d tegning. Den brugte en del energi fra Cpuen.

Fedt med godt hurtig cpu og cpu til fotorealisme i Inventor. Ofte noget man først bruger når man er færdig med ens projekter.

Solid works kender jeg ikke så meget til.

Den tager kun længere tid om load programmet og gemme med 5400 RPM disk.

Det er når man skal til sætte en masse dele sammen. Det tager ram, cpu og Gpu kraft.
Ja, man kan godt klare sig med bilka bærbar.

Jeg er så heller ikke pro-tegner i 3D.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-09-2013 14:48:37.