Hjælp til 2 problemer

Diverse d.  09. september. 2013, skrevet af Hanga
Vist: 1334 gange.

Hanga
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:11:50
Svar/Indlæg:
154/39
Hej HwT

Jeg har igennem et stykke tid døjet med 2 problemer, som jeg håber I kan hjælpe mig med at finde svaret/løsningen på.

Computer problem: Min computer bliver nogle gange pludselig rimelig sløv, det lader til at ske ud af det blå, og det sker umiddelbart på random tidspunkter. Fra at være hurtig til at åbne programmer og søge sider frem på nettet, bliver den pludselig sløv til at åbne programmer og til at åbne hjemmesider. Når først et program, spil eller lign. er åben, fungerer programmet uden problemer. En genstart hjælper ALTID på problemet.

Jeg har Avast antivirus og den finder ingen trælse programmer, der kunne tænkes at sløve maskinen. Jeg har prøvet at køre en AS SSD test mens problemet er der, for at se om det er diskens læsehastighed der er langsom, men den scorer helt normalt. Der lader heller ikke til at være en stor forbrug af CPU'en eller hukommelsen.

Er der nogen der har et bud?

Internet problem: Min forbindelse har det med at gå kold ud af det blå. Det lader til at være et problem i enten router eller modem, da der som regel skal en genstart til en af disse til at løse problemet.

Når problemet opstår, sker der for det meste det, at routerens "aktivitetsblink" blinker meget langsommere end normalt. Her virker genstart af routeren som regel. Andre gange bliver aktivitetsblinket gult i stedet for grønt. Her skal der som regel en genstart af både modem og router til, før forbindelsen igen virker. Status ser altid normalt ud på modem.

Skal der en ny router til eller hvad?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Hanga d. 09-09-2013 21:12:55.
korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:26:22
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - har du kørt Advanced system care 6 - og evt. Tuneup Utilities 2014 - med One Care?.

Du kan hente dem som trial, og får de fleste normale systemproblemer på plads.

Mvh. - Kim



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 21:28:19
Svar/Indlæg:
4112/52
Computer problem:
Lyder som et varme problem eller dårlig kontakt mellem en køler og chippen.
Tjek om dine kølere er fedtet til med støv, og i givet fald rengør dem.

Internet problem:
Det lyder som om der er mange der bruger samme frekvens bånd/kanal til WiFi i dit område.
Til Android kan du hente en app der hedder "WiFi analyzer", den viser hvilke frekvenser der er meget run på/dårligt signal med, og hvilke kanaler der passer godt til der hvor du bor.



Hanga
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 22:19:27
Svar/Indlæg:
154/39
Tak for svarene.

#2
Er det kun cpu temp du tænker på? Umiddelbart er temp fine ifølge coretemp. Jeg har ikke umiddelbart mistænkt diverse temps for at være problemet, da det som sagt altid bliver løst ved en reboot og ikke kommer igen sådan lige med det samme.

Smart lille app, men jeg ved ikke helt hvordan den skal læses. Jeg har derfor lagt et par screens op her. Mit net er "Nørregade".








M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 22:35:53
Svar/Indlæg:
4112/52
Billede 2 giver dig billedet af, hvilken kanal der er "ledig" og hvilke der er "run på".

Billede 2:
Så som du har valgt, kanal 1, så har du (ud fra denne app) valgt en af de bedste (alternativt kanal 14).
Billede 3:
kan se der er 6 netværk i alt: 4 netværk der kører på kanal 6 dit net på kanal 1, og så et på kanal 11.

Så hvis du kørte på kanal 4-8 før, så kunne det godt være årsag til dit WiFi smed forbindelsen af og til.

Billede 1 viser de netværk du kan modtage, med hvor stærkt et signal.
Billede 3 viser sådan set det samme, men på en mere overskuelig måde IMO.

Ang. temp, så tænker jeg især på bundkortet's chipsæt kølere.
Den dårlige kontakt var til CPU jeg tænkte på, har jeg selv oplevet på en socket 775.

Kan også skyldes din hdd eller at din maskine's RAM er overbelastet.
Forsøg at starte "windows Jobliste", og hav den kørende på "ydeevne".
Når du så oplever at maskinen er sløv, så skift over i ydeevne kurven, og se om RAM og/eller CPU kurven er oppe i nærheden af 100%.


Hanga
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2013 23:27:56
Svar/Indlæg:
154/39
#4
okay tak jeg prøver at bruge app'en næste gang der er problemer.

Jeg har flere gange tjekket joblisten for ydeevnen, og har endnu ikke kunnet konstatere overbelastet cpu eller ram. I første omgang tror jeg at jeg forsøger at rense maskinen for støv, give ny kølepasta etc., så må jeg se hvordan det virker.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 00:20:24
Svar/Indlæg:
4112/52
Det vigtige i forbindelse med job listen, er at den ligger og laver kurver i baggrunden, til NÅR det sker, og så se om det er pga. "Overlast" eller andet.
Kan f.eks også være en flaskehals i din system disk.
Der er MANGE muligheder, men rengøring er en af de nemme og gratis løsningsforslag. 🙂


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2013 09:02:46
Svar/Indlæg:
2470/41
#1

Professionelle IT-folk advarer mod at bruge sådanne programmer - de skader mere end de gavner.

EUC Syd's IT-service deploy'er en ny Windows hvergang en bruger har leget med sådan noget software.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-09-2013 09:15:14
Svar/Indlæg:
6368/477
Brug aldrig optimering programmer, det går kun galt!
Det lyder mest af alt til at være dårlige ram. Da en genstart laver et totalt reset af dine ram, og problemet ikke er der efter dette.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 16:05:17
Svar/Indlæg:
1334/15
#7 + 8 😀

Tjaaah jeg har nu flere gange fået min gamle slæde til at køre bedre igen med de nævnte programmer, min søn og den øvrige familie kører også med programmerne, og vi har (endnu) aldrig haft problemer via disse. Desuden er der jo "Returmuligheden" indbygget i begge programmer. Har dog ikke haft brug for det endnu :no:

At et IT firma skulle "deploye" et nyt windows hvergang en bruger har brugt disse programmer, ser jeg nu mest som overdrivelse for egen vindings skyld. Der er langt større chance for, at en pc går i sort, hvis man ikke bruger optimeringsprogrammer, så der er vist et økonomisk forretningskoncept blandet ind i den "historie" (bare min mening) 🙂 .

Desuden bruger IT firmaerne jo selv optimeringsprogrammerne for at få "frisket" kundernes Pcère op, når de kommer ind med dem. Alt andet vil være for tidskrævende og en økonomisk deroùte for firmaerne.

Rense/defragmentere registry, rense/defragmentere HD osv. er alle optimeringsprogrammer. At der så også er masser af muligheder for, at gå ind og lave rod i serviceprogrammerne, systemkontrollerne, procesmanageren osv. er både et gode og et onde, da mange netop her, har muligheden for, at rode sig ud i noget de skulle ha` holdt pølserne fra he he.

Så igen igen. For meget af det gode, kan hurtigt blive noget skidt - så med den i mènte, har IT firmaerne ret :yes:

Det er selvfølgelig altid det bedste, at fjerne selve problemet. Problemet heri er så desværre for den almene forbruger, at de ikke har den viden der skal til, for at finde årsagen til disse problemer. Optimeringsprogrammer retter en masse fejl, men vil ikke fjerne den mængde af problemer, der jo dukker op igen kort tid efter.

Mvh. - Kim


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 10-09-2013 16:28:09.


Hanga
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2013 19:57:19
Svar/Indlæg:
154/39
#8
Har jeg mulighed for at lave en test på rammene? I så fald hvordan? Du kan se mine ram i profilen, de burde være udmærket og stabile.