Nogle der ved noget Om LAN Ikke WLAN hjælp

Diverse d.  18. september. 2013, skrevet af Simonlvschal
Vist: 2976 gange.

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 14:23:56
Svar/Indlæg:
107/14
hej alle sammen jeg er kommet i lidt problemer da jeg ikke ved om det jeg har skrevet til min IT-Eksamen er rigtig nok

Det omhandler LAN(Lokalt netværk)

Hvis der nogle der kunne læse det hele vil det være super fedt og så skrive tilbage til mig her inde om det er rigtig nok det jeg har skrevet

det er kun omkring 5 sider ca

http://www.mediafire.com/?i999...

tak på forhånd

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Cocio21 d. 03-10-2013 12:23:19.
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2013 15:21:42
Svar/Indlæg:
2246/14
Hvad niveau er det til ?
Der findes andre devices end hubs og routere.
Sproget er MEGET usammenhængende, ikke nok punktummer og kommaer.
Du skriver antyder at det trådløse ikke er lokalt - det er forkert det er lige så meget et LAN som det andet, det er bare et andet medie end kabel.
LAN's funktion er ikke at lukke noget, det er at kunne have netværk mellem devices på et eller flere netværk.
Dine kilder bliver ikke refereret inline, det er dårlig stil.
(det er en brøkdel af min kritik - men jeg gider ikke være mere detaljeret)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
18-09-2013 15:35:49
Svar/Indlæg:
2826/100

Allerførst, når du beskriver en ting som eks LAN og så forklarer hvad det er (Local Area Network), så skriv det rigtige navn :)

At skrive LAN (Lokalt netværk) kan godt betegnes som en fejl, LAN (Local Area Network) vil derimod være rigtigt.

Men for at tage det fra en ende af, jeg tror du har misforstået princippet i hvad et LAN reelt er.. Hvad er det præcist du prøver at beskrive?

Prøver du at beskrive ordet LAN, og hvis ja hvorfor snakker du så pludselig om hubs (en ting der i øvrig ikke bruges længere), switche, routere og kabler? Eller er det udstyret du vil beskrive? er det måske begge dele?

men for at få en ting på det rene

I et netværk (LAN som WAN) bruges der i dag switche, firewalls eller routere. Hubs er et nogo og betragtes inden netværk som et fyord.

Anyway, for at give lidt konkret feedback:

En switch i dag understøtter op til 48 porte, og fåes typisk fra 4 porte og opefter (i gange 2 intervaller, altså 4,8,16,24 eller 48 porte) ikke 50 som du skriver en hub tillader.. derudover kan den have en uplink port som ikke er talt med eller fiberporte, men førnævnte er normalt det de kører efter.

Et LAN er i øvrig IKKE begrænset af en fysisk bygning eller location, et LAN er udelukket logisk begrænset. DVS. du kan sagtens have et LAN som spreder sig over byer/lande/kontinenter, det er desuden ikke et krav at et LAN skal være kablet, du kan sagtens koble på trådløst og så stadig være inden for dit LAN (det vil du faktisk være i 99,9% af alle tilfælde).

Dernæst så går du måske lidt for meget op i LAN parties i din beskrivelse, LAN parties er faktisk rigtig uinteressante
i forbindelse med et LAN da det eneste det består af er et par switche (og hvis de skal have adgang til internettet så en router og/eller firewall).

Stikket som du referer til flere gange på et netkabel hedder i øvrig et RJ45.

den logiske adskilelse sker i øvrig normalt via en router/firewall, ved private er disse 2 normalt bygget ind i samme enhed hvorimod den i virksomheder som regel er som 2 fysiske enheder.

på et tidspunkt skriver du så at Netværks stikket i bærbare sidder i højre eller venstre side, ud fra hvad konkluderer du dette? den kan sagtens sidde bagpå (og gør det som regel på erhvervsbærbare), derudover er det fysiske omkring de enkelte klienter vel uinteressant når du beskriver et LAN?

På side 5 begynder du pludseligt at beskrive hvor mange personer der kan sidde på en switch, dette bør du i mine øjne kalde enheder eller klienter, én person kan jo sagtens bruge mere end 1 port så her er personer ikke den rigtige enhed at gå op i.

på side 6 begynder du så at tale om routere og ISP'ere, men måske bør du for en ordens skyld beskrive hvad en ISP er og hvad det står for.

derudover befynder du at beskrive ethernet porte/lan porte, her går du galt i byen, ethernet er en beskrivelse af portens hastighed/type, det er lan ikke, en port hvor der kun står ethernet er typisk en 10 mbit port, står der 10/100 ethernet eller Fast ethernet er det en 100 mbit, dernæst kommer 10/100/1000 eller gigabit port. Du har til gengæld ret i at de enkelte porte på en normalt hjemmerouter er opdelt så de har funktioner til enten WAN (Wide Area Network) eller LAN.

Og hvorfor er det at du ikke mener at det trådløse net er lokalt?

Jeg tror jeg stopper her ved router delen, ellers når jeg at få skrevet mere end dig 😛

læs hvad jeg har skrevet, og tag det til efteretning 🙂 bemærk det ikke er ment som en kritisering af det du har lavet, men som en hjælp til dig. Uanset hvor hårdt det kan lyde så er det sådan det hænger sammen og gør at din opgave trænger til en større renovering for at sige det pænt.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2013 15:43:45
Svar/Indlæg:
1129/113
Først vil jeg sige, at jeg er i tvivl om eksistensen af 50 port hubs. Desuden er det meget sjældent, at man i dag bruger hubs - de er erstattet af switches, da hubs først og fremmest er langsomme, men også en sikkerhedsrisiko. En hub fungerer i bund og grund som et kabel, der bare splittes ud i en masse porte.

At man har et LAN betyder ikke nødvendigvis, at det ikke er tilgængeligt udefra. Det afhænger af din netværksopsætning, selvom forkortelsen står for Local Area Network.

Typen af kabel man bruger til at forbinde netværksudstyr i et gennemsnitligt hjemmesetup hedder et Cat5e patch kabel.

Du skriver, at når man benytter et LAN med hubs, så kan folk ikke snuppe den data. Det er generelt forkert, især hvis der er en Wi-Fi extender forbundet til samme. Så kan al data der sendes mellem enheder sniffes.

Og som det er nævnt før, så er trådløst internet også LAN, det hedder bare WLAN.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af LlamaAgenten d. 18-09-2013 15:48:21.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2013 16:08:12
Svar/Indlæg:
1271/38
Det har ikke noget at gøre med at et LAN kun kan bestå af medlemmer 'ejeren' bestemmer. Her snakker vi MAC filtrering eller manuel allokering af IP adresser - altså forskellige opsætninger, men ikke noget der er en generel betegnelse for LAN.

"man bruger tit Lan til server ved Lan parties da det gør at ingen ude fra af det internet personen har, kan komme ind."
Vent, hvad? Det kommer da kraftigt an på hvordan portene, firewall(s) og server er konfigureret. Yderligere synes jeg du skal holde ved din terminologi og kalde LAN for LAN, ikke Lan. Det er en forkortelse for Local Area Network, og er derfor ikke et ord eller et navn.

Generelt: Prøv at starte dine overskrifter med stort - det samme med ord efter punktum. Lad være med at sætte punktum lige efter 'men'. Læs din tekst igennem igen, der er enormt mange steder den ikke giver mening. Dog mest af alt: Læs op på dit stof.

Det er ret tydeligt du bare skriver ud fra gefühl, hvor du reelt set ikke har forstand på hvad du skriver om. Du har nogle grundidéer som i virkeligheden er gode nok, men hele opgaven skriger nærmest af at du kun ved om termen fordi du gamer. Skal du skrive en faglig opgave om det bliver du nødsaget til at læse op på det.

Hvis du kan engelsk, så er det her en god genvej til viden: http://en.wikipedia.org/wiki/L...

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 16:29:52
Svar/Indlæg:
107/14
niveau er kun D

mhm tror sku jeg har taget overhånd over hvad jeg kan så... tror jeg spørge min lærer om det er muligt at lave om..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Simonlvschal d. 18-09-2013 16:35:30.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2013 16:40:54
Svar/Indlæg:
1495/34

Uanset niveauet, så skulle du fjerne det du har uploadet. Læse det igennem folk har skrevet til dig - og så smide en ny (forbedret) version op om en dags tid eller to

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 16:44:17
Svar/Indlæg:
107/14
tror dog stadig jeg ikke ville kunne nå det.. har kun få dage igen.. tror det bliver lavet helt om.. ikke om Lan men noget andet..

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 16:47:14
Svar/Indlæg:
107/14
tak for jeres hjælp men tror sku det bliver for svært at skrive om Lan for mig..

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
18-09-2013 16:49:21
Svar/Indlæg:
2826/100

Det skal du gøre op med dig selv 🙂 Men du har så vidt jeg kunne læse til d. 24, så på de dage der er indtil deadline burde du kunne lave en rigtig fornuftig opgave.. 😉

Tag feedbacken til dig, brug nettet til at finde informationer om alt det du har fået at vide herinde så kan du sagtens få en fornuftig aflevering ud af det 🙂

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 17:01:21
Svar/Indlæg:
107/14
var der noget i min skod rapport der overhovedet kunne bruges eller var rigtig?

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2013 19:48:39
Svar/Indlæg:
1271/38
#8 - LAN, ikke Lan.

Du har en grund-idé der som sådan er god nok, som sagt, men du bliver nødt til at læse op på dit stof hvis du vil skrive fagligt om det.

Op med modet, lad være med at give op. 'Et par dage' er temmeligt lang tid. Folk som har siddet og svaret dig her, har skrevet deres indlæg på nok under 20 minutter. Tænk på hvor meget info der er at finde her - og på wiki. Læs og forstå, og sæt dig ned og skriv en times tid, så får du nok noget langt bedre. 🙂

Mine hårde ord var ikke for at køre på dig, men for at få dig til at indse at du skal forholde dig til fakta frem for ting du tror eller har hørt. 🙂

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 19:59:13
Svar/Indlæg:
107/14
uh mhm

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 20:11:58
Svar/Indlæg:
107/14
btw hvad mener i med Grund-ide?

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
18-09-2013 20:15:20
Svar/Indlæg:
2826/100

LAN eller netværk ;) Det er et stort stort emne og et emne du kan skrive rigtig meget om..

Så som #11 skriver, op med modet lav lidt research, har du spørgsmål er vi en del herinde der gerne vil hjælpe dig videre (altså hjælpe, ikke lave den for dig.. Bare lige for at få den på det rene 🙂 )

Simonlvschal

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2013 20:16:36
Svar/Indlæg:
107/14
mhm altså Jeg skal skrive omkring LAN altså hvordan det virker og hvad LAN er og sådan

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2013 15:23:05
Svar/Indlæg:
639/66
hovsa

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af IgIbUu d. 30-09-2013 15:23:27.