PC til musikproduktion

Bundkort / CPU d.  22. september. 2013, skrevet af lsh86
Vist: 3077 gange.

lsh86

Ny Bruger
Tilføjet:
22-09-2013 11:15:10
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg søger en smule rådgivning i, hvilken PC jeg skal købe, da min nuværende er ved at være "træt"

PCen skal primært anvendes til indspilning og redigering af lyd i Cubase 5 og nyere versioner, med en ekstern DAC.

Jeg ved ikke om det skal være en stationær eller en bærbar. Der har jeg i princippet ikke nogle præferencer, andet end at jeg ser en fordel i at kunne opgradere den løbende, og at prisen nok er lavere på en stationær.
Jeg leder ikke efter den perfekte PC til mange tusinde kroner, men bedst til prisen. Mit loft er omkring 7000-8000 kr.

Jeg kan gå på kompromis med grafikkort, da jeg ikke gamer så meget mere.

Jeg ved der sidder en masse mennesker i dette forum med de rette kompetencer, og jeg håber en af jer vil give mig et par forslag til nogle færdige løsninger jeg kan investere i.
Hvis 7000-8000 kr er højt sat til mit behov, vil jeg meget gerne se på et billigere forslag også.

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af lsh86 d. 22-09-2013 11:18:41.
Mr.

Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 12:34:27
Svar/Indlæg:
2518/53
Hvad med den her?: http://topdata.dk/product.asp?... så med i7 cpu, sdd og anden cpu køler.

lsh86

Ny Bruger
Tilføjet:
22-09-2013 13:36:16
Svar/Indlæg:
4/1
Er det ikke meget at skulle skifte ud? Tænker det må være bedre at finde en færdig løsning.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 18:15:16
Svar/Indlæg:
2518/53
Der er bare at vælge det til under køb.
Hvis du vil kunne game en del også så kan du se på en af dem med gtx 760/70 kort i.

lsh86

Ny Bruger
Tilføjet:
22-09-2013 19:49:39
Svar/Indlæg:
4/1
Umiddelbart kan jeg ikke ændre CPU. Jeg ved ikke om den understøtter en i7 processor, eller om det er noget andet der gør at jeg ikke kan vælge den til.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2013 03:13:06
Svar/Indlæg:
184/11
Hej

Okey hvis det KUN er til "kontor arbejde" hvad så med
http://topdata.dk/product.asp?...

Her er den tilpasset med flere ram, støjsvagt kabinet og køler, større HDD*2 og Win7 (Windows 8 koster det samme). 7200 kr.

De 2 1TB harddisks er der en grund til. Jeg synes nemlig du bør sætte dem i Raid 1. I Raid 1 ser du de to HDD's som en HDD på 1TB. PC'en vil så bruge begge HDD's på samme tid, som kopier af hinanden. Dvs. hvis den ene HDD pludseligt ikke virker mere har du et kopi af alt dit data på den anden 😀 Hvis du ikke ved hvordan man sætter Raid op kan topdata eller en kamerat helt sikkert hjælpe.

Men synes nu også du bør få dig en ordenlig SSD på 256 GB. Så du er sikker på der er plads til alt det data du bruger atm / aktivt, også bruge HDD'en til lager til færdige ting. Brug SSD'en til windows, programmer, indspilning, sampels osv.
Her er en god en til 1200
http://www.edbpriser.dk/ssd-so...

Mvh Waszipa

PS er meget i tvivl og det overhoved er nødvendigt med sådan en kraft karl her til musik production. Hvilken slags arbejde laver du? Hvis det ivoldvere meget decoding / encoding er denne PC nok på sin plads.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 23-09-2013 03:24:34.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 04:38:41
Svar/Indlæg:
1271/38
Masser af CPU kraft, usandsynligt mange RAM og et hurtigt og stort lager ville jeg satse på.

Du skal nok ud i noget i7 3770/4770 - Du behøver ikke kigge på K versionen da ustabile overclocks er en variabel du ikke skal rode med når det kommer til præcise operationer i lyd. 8 eller 16GB RAM lyder anstændigt. Så stor SSD som muligt til arbejdslager, og så eventuelt nogle store backupdrev (både interne og eksterne).

Det er i princippet kravene til lydproduktion. Da du lader til i forvejen at have DAC er du jo dækket ind på lydområdet.

Du kan få enorme mængder regnekraft på et lille budget hvis ikke du behøver et grafikkort. 🙂

lsh86

Ny Bruger
Tilføjet:
23-09-2013 08:27:16
Svar/Indlæg:
4/1
@Waszipa

Jeg tror du rammer nogenlunde plet der.
I forhold til hvad jeg skal arbejde med er det op til 20 audiotracks på en gang og en enkelt eller to MIDI tracks. Så en kraftkarl er skam nødvendigt. Jeg skal kunne sætte bufferen helt i bund, så jeg undgår mest mulig latency, når jeg bruger monitorfunktionen ved indspilning. Der kan min nuværende slet ikke være med på RAM, hvilket er frustrerende da det er ualmindeligt svært at indspille en god vokal når man ikke kan høre sig selv.

Den maskine kan vel også sagtens opgraderes med et Geforce GTX på sigt?

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 11:29:20
Svar/Indlæg:
1271/38
Har din DAC ikke indbygget monitor funktion?
Dine RAM burde ikke umiddelbart have noget at gøre med hastigheden af lydgengivelsen, da hardwaren burde smide lyden direkte ud hvis du har den på monitor. Bruger du ASIO driveren til din DAC? Det hele burde afhænge af dén og dens funktioner...

lsh86

Ny Bruger
Tilføjet:
23-09-2013 11:38:50
Svar/Indlæg:
4/1
DACens monitorfunktion er ikke god, idet du ikke kan høre hvordan lyden bliver i mixet, men kun hvordan det rå lydspor er. Det gør at lyden mellem mix og indspilningen lyder usammenhængende, hvilket medfører en dårlig vokalindspilning. Det er intet problem ved de fleste andre instrumenter.
Jeg bruger ASIO-driveren ja. Pt har jeg en kompromisløsning med en audiobox fra presonus. Det fungerer egentligt ok, men jeg kan som sagt mærke jeg er begrænset når jeg forsøger at sænke bufferen. Jo højere buffer, des større forsinkelse. Der har jeg ladet mig fortælle at RAM og processor er afgørende, det er muligt jeg tager fejl.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2013 13:23:23
Svar/Indlæg:
184/11
#7 Okey jamen det var da godt nok så 😀

Ja der kan naturligtvis sættes et graffikkort i senere. Men PSU'en sætter dog en begrænsning. Den er angiveligt på 500w men der står ikke angivet noget producent navn, hvilket får mig til at tro det er en kina.

Et mid til mid-high graffikkort tror jeg den kan trække. Som GTX 660, 670, 760 eller AMD hd 7870, 7950 da de ligger under 200w.
Reference liste: http://www.tomshardware.com/ch...

Mvh

PS. Installere dansk på PC'en pt, så jeg kan få internet ordbog igen. Staver jo som en brækket arm 🤡

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Waszipa d. 23-09-2013 13:27:32.