Rippe cder/Format/tags

Diverse d.  22. september. 2013, skrevet af Plis
Vist: 4565 gange.

Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2013 11:46:51
Svar/Indlæg:
63/8
Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Bluesound Note. Den er koblet til min effektforstærker og remote via iPad.

Jeg er nu nået til, at vil have min cd samling lagt på enten en ekstern hdd eller NAS.
Mit behov for NAS er begrænset som jeg kan se det (har dog ingen erfaring med det)og mit valg er nok at ligge musik på en ekstern hdd og lade den sidde i Noten`s usb indgang.

Jeg har netop rippet en cd på en usb stick for at prøve. Tog den i WAV format for at opnå cd kvalitet. Brugte bare det første program jeg faldt over "CD RIPPER"
Men som så mange andre kommer TAGS og COVER ikke med over i wav format. ER det slet ikke muligt?
Jeg vil nu teste FLAC da det skulle komme med det hele...eller?

Hvilket program bruger I til at rippe og hvilket format?
Er der et godt forslag til en ekstern hdd der ikke kræver mere en 500 miliampere? (kompatibel med bluesound note)





Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Plis d. 22-09-2013 11:47:25.
McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 12:43:33
Svar/Indlæg:
2470/41
#0

Du finder ikke en harddisk der kan drives af USB-porten. Du skal have en løsning med ekstern forsyning.

Jeg benytter mig meget af docks til eksterne diske. De fylder lidt mere, men kølingsmulighederne er også bedre og strømforsyninger er bedre dimensioneret.

Mht. ripning benytter jeg mig af CDex og ripper til FLAC, hvis kvaliteten skal være i top. Til telefonen ripper jeg i MP3, da den ikke kan tage andet.


Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2013 12:53:54
Svar/Indlæg:
63/8
Jeg har lige leget med WAV vs. FLAC vs. MP3 320.
Kan ikke høre mærkbart forskel i det Savage garden nummer jeg brugte. Tror Flac bliver løsningen. Gør du/I noget specielt for at få album cover med over? Jeg kan få sangtitler med.

Omkring hdd, er her et link fra HIFI klubbens forum
http://kundeklub.hifiklubben.d...

Har ikke en sådan hdd men mente der måske var andre løsninger med direkte tilslutning.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2013 13:32:49
Svar/Indlæg:
4112/52
Du kan købe en wd pasport eller anden usb hdd, de findes skam til under 500mA, og oppe i TB.

Jeg selv syns at en mp3 i 196kb er rigeligt god lydkvalitet.
Men hvis du er ægte audiofil, så er det jo kun vinyl der er godt nok. 😉


Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2013 13:58:50
Svar/Indlæg:
63/8
Audiofil er nok så meget sagt :)
Men 196 kb mp3 vs. flac....så vinder flac for mig.
Wav vs. flac...kan helt ærligt ikke høre forskel selvom jeg sætter numrene direkte op mod hinanden.

mp3 320kb synes jeg faktisk også er super god kvalitet og jeg tror hvis du lavede en blindtest på mig....så kan jeg ikke sige hvilket format du har sat på medmindre de spilles direkte op mod hinanden.

Det spændende bliver jo såfremt 24-bit bliver mere udbredt og mere mainstream. iTunes er vist godt på vej med muligheden.

Mit system er Creek evolution 2 effektforstærker og monitor audio RX8 højttalere. Jeg har ingen equilizer eller andet. Hører musikken som den er indspillet.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Plis d. 22-09-2013 14:11:03.


Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2013 15:19:41
Svar/Indlæg:
63/8
dBpoweramp kan attache de covers jeg har skullet bruge indtil nu.



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
22-09-2013 16:32:00
Svar/Indlæg:
5039/109
#1, jeg har en USB HDD der virker fint uden ekstern strøm. Så det findes skam.


Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2013 18:31:25
Svar/Indlæg:
63/8
Præcis. Det jeg synes er svært, er at finde ud af hvad der skal til for at hdd kan gøre sit job.
Jeg vil jo helst købe den rigtige disk med det samme. Men synes det er svært at finde ud af hvor max 500mA står....

Jeg har en gammel usb ekstern som ikke virker med bluesound men en usb stick som gør.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Plis d. 22-09-2013 18:32:25.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 19:55:44
Svar/Indlæg:
2470/41
#4

Wav og FLAC indeholder de samme lydinformationer så du bør naturligvis ikke kunne høre forskel. 🙂

Men selv ved 320kbps MP3 er der et stort kvalitetstab. Det er især rumklang det går ud over. Hører man elektronisk musik kan man ikke høre den store forskel, men er man derimod til akustisk musik og klassiske koncerter er MP3 (og andre tabsgivende komprimeringsalgoritmer) dræbende for oplevelsen.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 19:57:53
Svar/Indlæg:
2470/41
#6

Ja, de findes skam, men ikke i min verden. 🙂

Jeg har en 2½" disk der brænder lagringskabinetter af for et godt ord - den kan slet ikke starte op hvis den kun sidder på en enkelt USB-port.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2013 20:40:47
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg ripper med EAC, hvor jeg har lavet en config til MP3 og en til FLAC. Alt hvad jeg mener du bør vide om ripping og opsætning er at finde her: http://www.hydrogenaudio.org/f...
Der er guides til at komme i gang osv.

Jeg mener jeg ripper MP3 i VBR, med settingen til bedste kvalitet, og så ripper jeg FLAC med mindst mulig komprimering, da jeg havde en afspiller der havde problemer hvis algoritmen var for svær...


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 00:24:48
Svar/Indlæg:
1600/230
#5 Hold endelig fast i Dbpoweramp. Det har rippet 1000 cder til .flac for mig uden fejl og med gode tags til følge. Husk at du kan ændre på titlens udseende. track # - title - artist har fungeret bedst for de forskellige afspillere, jeg har skulle navigere rundt i, men det er sikkert en smagssag.
God fornøjelse!
Hvis du har lyst, må du gerne lægge dine oplevelser ud med Bluesound, som ser ret spændende ud 🙂


#12
Plis
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2013 21:15:55
Svar/Indlæg:
63/8
Jamen så kommer her lige en lille update. Det er dog med forbehold, da jeg ikke rigtig har haft nogle produkter at sammenligne med.

Jeg ville investere i et "anlæg" med fokus på den brede musik. Dertil ville jeg have muligheden for at kunne streame musik. Jeg havde tidligere brugt TDC-play som jeg var udmærket tilfreds med.
Den nemme løsning var selvfølgelig at vælge SONOS, da denne tjeneste understøtter både spotify, wimp og TDC-play.
Fordelen ved SONOS er helt klart brugervenligheden og den understøtter mange streaming tjenester.
Ulempen (hvis man kan tale om det som en ulempe) er at SONOS max kan levere 16-bit.
Normalt er "hardware" jo noget man kan måle på og fx finde ud af hvilket grafikkort der yder bedst i netop de spil man vil spille.
Lyd er for mig meget omkring følelser og fornemmelser. Noget jeg ikke mener kan måles men simpelthen skal lyttes og føles på.
Jeg ville egentlig gerne have haft spotify, da de på daværende tidspunkt havde bedst kvalitet - nemlig 320kb. Siden har wimp og tdcplay så opgraderet deres kvalitet.

Da jeg ikke ville lade mig begrænse af lyd og fremtidens muligheder for 24-bit (ved at iTunes får alt deres musik leveret i 24-bit og kan også trykke på den knap), valgte jeg Bluesound. Det til trods for at de pt. kun kan levere via wimp. Wimp er altså kvalitetsmæssigt super fornuftigt og er på nippet til at trykke på "lossless" knappen.
Dog pisser det mig af, at jeg kan finde Metallica på spotify og ikke wimp :)
Dog skulle de komme med flere streaming tjenester senere.

Da jeg købte separat forstærker, faldt valget på Bluesound Node. Jeg ved der er mange mange muligheder for at sammensætte andre systemer fx airport Express osv., men det her passer fint til mit temperament.
Selve installationen af Bluesound er en anelse mere besværligt end SONOS, dog uden problemer når man følger guiden i APPen. Men vigtigst af alt, hav en god trådløs router eller kobel kabel på. Når mine store drenge "gamer" er signalet ikke super stærkt. Så produktet er lidt følsom der.
Jeg navigere primært via iPad og det fungere super godt.
De enste irritationsmomenter er:
At ikke kunne se de sidste fx. 100 numre jeg har afspillet
Når jeg hører et nummer, kan jeg ikke klikke på band og få andre numre.
At lave playlister i Appen fungere ikke for mig. Det er noget med man skal oprette et share, hvilket jeg jo er ligeglad med, da jeg har købt en pc fri løsning og betalt godt for det. Dog laver jeg playlister på pc i wimp og de er tilgængelig med det samme på iPad.

Selve lyden synes jeg er super god. Specielt når jeg køre wav/Flac eller cd. Om det kan blive bedre med en ekstern DAC skal jeg ikke kunne svare på, da jeg aldrig har prøvet andre. Tror heller ikke jeg kommer til det forløbigt. HIFI klubben skrev på et tidspunkt at den kommer med en rigtig god DAC, men man kan tilslutte en ekstern for sublim hifi lyd. Andre emner jeg har set om folk der har testet det, tyder på det ikke er nødvendigt. Men kan salgstedet sælge en DAC med, er det selvfølgelig også et plus for dem. Dog er det da noget jeg vil lege med engang senere, såfremt jeg kan låne mig frem. Har ingen planer om at købe en.

Jeg vil nu ligge mine CDer over på en ekstern HD. Jeg har ikke brug for en NAS, da tv og film er mig ret ligemeget.
Her starter problemerne så. USB porten kan levere 500mA og jeg kan ikke rigtig finde noget på nettet.
Jeg har her i dag modtaget en Verbatim store`n`go 500GB som skal kunne fødes fra en USB2.0 og 1.1.
Jeg lagde de samme filer over som jeg har lagt på en USB stick som virker med bluesound. Men nej, igen som om der ikke er strøm nok. Et problem jeg har set og hørt fra andre også.
At et så nyt produkt som bluesound ikke kan levere en USB indgang som kan fungere med stort set alle eksterne HD er mig en gåde og faktisk et irritationsmoment. Jeg har skrevet på hifi klubbens forum og håber på svar i morgen. Jeg har også skrevet til Verbatim og spurgt til hvor meget denne HD kræver for at starte op.
Det kan jo også ske jeg skal gøre det på en anden måde. Det må de næste dage vise.

Alt ialt er jeg stadig den lykkelige ejer af Bluesound. Jeg synes det er et super stykke hardware for folk som mig, der ikke gider rode for meget med tingene men bare vil have let adgang til god lyd. Produktet er helt nyt herhjemme og de udvikler hele tiden - og så er det klar såfremt 24-bit lydfiler bliver mainstream.

Har du læst hele vejen hertil, siger jeg tak for tålmodigheden :)



McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
27-09-2013 09:17:41
Svar/Indlæg:
2470/41
#12

Du vil altid kunne få en bedre lyd ved at koble en ekstern D/A til, men du skal op i en ret høj pris for at få en forbedring (hvis Bluesound ikke er gået på kompromis, der).

I så fald er converteren den samme som sidder på Asus Xonar DX og den kan jeg godt anbefale. 🙂

Du bør under ingen omstændigheder anvende en D/A-converter indbygget i en forstærker. Kør analogt ud til forstærkeren.