Maskine til streaming

Media Center d.  22. september. 2013, skrevet af dixib
Vist: 3548 gange.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2013 12:37:13
Svar/Indlæg:
33/10
Hey

Jeg skal have bygget en maskine til fjernsynes, hvor det på nuværende tidspunkt skal være muligt at streame fre DR NU og Netflix, men samtidig skal være sikret til at kunne streame fra andre tjenester (f.eks. ViaPlay og HBO).

Jeg har en del krav til den, som på ingen måde alle kan lade sig gøre, men håber at der er nogen her inde, som kan hjælpe med at få lavet en maskine, som overholder de fleste af kravene.

Lige nu har jeg sat min ene stationære op (en E7300 med et 5770, 4GB RAM, en ældre SATA HDD og i et stort skrummel af et kabinet).
Den larmer dog for meget og hakker i det når den afspiller fra Netflix (hvilket jeg ikke tænker at den burde).

Det jeg ønsker fra den nye maskine er:
1. Så billig som mulig
2. Så støjsvag som mulig
3. Lavt strømforbrug
4. Så lille som mulig
5. SSD (støj og hastighed)

Det er vist de kriterier jeg har, i nogenlunde prioriteret rækkefølge.

Er en konsol evt. en god løsning?

Jeg håber nogen kan komme med gode forslag til en maskine som opfylder mine krav bedst muligt. Jeg er meget taknemlig for alt den hjælp jeg kan få.

Venlig hilsen
Ole Møller Christensen
Mr.

Superbruger
Tilføjet:
22-09-2013 21:17:29
Svar/Indlæg:
2518/53
Den du har nu skulle kunne gøre det uden problem, tror du ikke noget måske er for varmt eller der er brug for en frisk OS install?

Hvad med en "billig" laptop?: http://www.edbpriser.dk/baerba... så selv komme en ssd i og bruge dem anden som usb lager.

Eller et mini-itx system i stil af?: http://www.edbpriser.dk/proces...
http://www.edbpriser.dk/bundko...
I en lille itx box med psu, 8gb ram og ssd.

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2013 21:56:05
Svar/Indlæg:
2192/67
Hvad med en intel NUC ?

Hvis du ikke har brug for dvd/bluray drev så er det nok den fedeste/nemmeste ii
De bliver lavet i alle mulige modeller af forskellige fabrikanter. De skal så overholde nogle forskellige specifikationer/features fremsat af intel. Lidt som ultrabooks i virkeligheden.

Du kan prøve at Google intel NUC. Så kommer der virkelig mange frem. De fleste har sdd og er passivt kølet også er de beregnet til streaming og htpc brug. Med en pris på 3000-4000 er det svært at lave noget lækrere selv.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 05:56:09
Svar/Indlæg:
33/10
Tænkte også at den burde kunne klare det uden problemer. Det er ikke så længe siden den har fået installeret OS, så tror ikke det er der problemet ligger. Prøver med et andet GFX og ser, om det ændrer noget.

En bærbar er ikke lige det jeg ønsker.
I forhold til det jeg ønsker at give for maskinen, så bliver det nok en tand for dyrt med det setup du link'er til. Har selv kigget på ting i den retning (dog med en i3 for at gøre det billigere). Det ender dog hele tiden på noget mere en jeg håber på at skulle give.

Er egentlig også meget interesseret i en NUC, men de ender også oppe i et prisleje jeg gerne vil holde mig noget under. Det er ellers en maskine af den type som lige er det jeg ønsker bare på et lavere budget, hvis det ellers kan lade sig gøre...

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 10:47:45
Svar/Indlæg:
2192/67
Hvad er dit umiddelbare budget? For man kan godt lave noget der er billigere end en NUC. Men hvis du vil ha SSD, lille fysisk størrelse og lydløst. Så er det hurtigt noget der bliver dyrt. Selvom om du køber en billig SSD koster den nok 500 alene. Kabinetter i Mitx der er nogenlunde acceptable at kigge på er heller ikke gratis. Jeg har et Streacom evo 8 som er passivt kølet. Det og en pico psu (ekstern klods som en bærbar fx) koster alene 1500 kr ca.

Men du kan prøve at undersøge AMD APU. Det er modeller med indbygget grafikkort ligesom de nyere intel. Jeg synes bare dem jeg har set rundt omkring udvikler temmelig meget varme. Så på en A8 et eller andet og den har 65w Tdp. Hvilket jeg måske synes er en kende højt i et Mitx kabinet.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 18:01:38
Svar/Indlæg:
33/10
Ved godt at sætte en SSD i maskinen bliver dyrt. Forventer nok også at det bliver en brugt, hvis det bliver til en SSD. Har en 320GB 2.5" liggende, som jeg har pillet ud af en defekt bærbar, som bliver brugt, hvis det ikke bliver til en SSD.

Mit budget er så lille som muligt.

Er kommet i tanke om at jeg har et s1155 M-ITX kort liggende (AsRock Z77E-ITX), som jeg egentlig havde regnet med skulle sælges. Tænker måske at smide det i et Antec ISK110 (ikke så kønt, men kan gemmes bag tv'et), og så smide den mindst mulige CPU i. Hvad vil være det være? Kan en G1620 klare opgaven og vil det være helt uacceptabelt (hvad angår støj) at benytte stock køleren?

Det vil vel ikke være en mulighed at bruge en Raspberry Pi (eller lign.)?

Anonym202187141154

Moderator
Tilføjet:
23-09-2013 18:24:27
Svar/Indlæg:
1767/90
Hvad med en Android HDMI stick ?

http://www.proshop.dk/Mini-PC-...

Og så et bluetooth keyboard/mousepad...

Eller en billig bluray afspiller med smart tv, den kan streame viaplay hbo netflix og hvad der nu er på apps

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202187141154 d. 23-09-2013 18:28:01.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2013 05:59:04
Svar/Indlæg:
33/10
Er kvaliteten fra Netflix på Android ikke betydelig dårligere en fra deres hjemmeside? Findes der apps til Viaplay og HBO? Streamer disse i lige så god kvalitet, som fra deres hjemmesider?

Findes der BluRay-afspillere, som har mulighed for apps til alle disse streaming services?

Er lidt i tvivl om disse to løsninger vil være gode nok, selv om det umiddelbart virker til at være lige noget af det jeg ønsker. Bruger VPN når jeg er på Netflix, og ved ikke lige om dette er muligt med disse to løsninger...?

Anonym202187141154

Moderator
Tilføjet:
24-09-2013 10:09:39
Svar/Indlæg:
1767/90
#7 Ja det syns jeg faktisk, har viaplay abb. og streamer det både fra min gamle samsung bluray (2011 model) og fra mit nye tv (F8005) kører super, MEN lige pt er der lidt probs med 5.1 lyd samsung/viasat arbejder på sagen om at få det løst, dvs der er ikke HD på app's endnu, Jeg havde netflix i en månede, og det var perfekt også :)

Men VPN det er nok meget muligt at gøre på det android stick, men så meget har jeg ikke rodet med det til at kunne svare på det, men jeg ved at nogle herinde har købt sådan nogle fætre, så du kan evt prøve at søge forum igennem det skal nok være der og de er nok villige til at hjælpe dig lidt :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202187141154 d. 24-09-2013 10:54:15.

JB

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2013 10:26:04
Svar/Indlæg:
298/27
Netflix og Viaplay kan ikke benyttes på en Raspberry pi.
tilgængæld kører den super godt med Openelec XBMC - med feks Mash up og icefilms plugin.
personligt kører jeg med Raspberry pi og ps3 til netflix og viaplay.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2013 09:44:46
Svar/Indlæg:
33/10
Hvad er den mindste socket 1155 CPU, som folk vil anbefale til sådan en maskine?

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2013 15:28:44
Svar/Indlæg:
2192/67
Mit medie center har en i3 3225 i maven. Jeg valgte den fordi jeg ville være sikker på at den kunne afspille fuld hd, fordi den har HD4000 gfx og ikke kun HD2500 som mange af de andre. Jeg ved faktisk ikke om den er overkill, men den klarer det ihverfald fint.

Men tænker ihvertfald at det er fint med en med HD4000. Det cool ved 3225"eren er at den har lav TDP ifht ydelsen. Min er kølet af den passive heatpipe køler som sidder i Streacom kabinetterne uden problemer.