Nvidia downscale 120 hz

Grafikkort d.  23. september. 2013, skrevet af mbm
Vist: 3662 gange.

mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 08:04:28
Svar/Indlæg:
3746/627
Har siddet er kigget guides igennem, og kan fint lave større opløsnigner end mit native 1080p. Men kun i 60Hz :( min skærm 120 hz.
Kan der ikke laves højopløsning i 120 HZ?
Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 09:12:21
Svar/Indlæg:
1271/38
Så vidt jeg erindrer skal der 2 DVI/HDMI kabler til for at skabe 120hz. Måske noget du kan kigge på og arbejde videre med :)


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 09:30:21
Svar/Indlæg:
3746/627
#1
det er jo noget beregning der sker på GPUén så det har vel næppe noget at gøre med kabler? Det skal jo ikke sendes ud til skærmen


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2013 09:41:15
Svar/Indlæg:
15982/637
Du down scaler jo ikke, men up-scaler ved at gå højere end native specs. Hvis din skærm er sat til max 120Hz ved 1080p, så skal du ikke forvente højere HZ ved en højere opløsning. Det kan måske kort varigt lade sig gøre ind til skærmen brænder af.

Det kan godt være der skal bruges to kabler, hvis der bruges dobbelt Ramdac på grafikkortet..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 23-09-2013 09:42:31.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 09:45:42
Svar/Indlæg:
3746/627
#3
hmm ok har måske misforstået conceptet.
Jeg troede at når jeg valgte 2560x1440@60hz, så downscalede GPUén det til 1080p inden det blev sendt til min skærm?

Det er lykkes mig at 2560x1440@60hz og det ser da ok ud i BF3, men er så begrænset til 60Hz og det kan jeg ikke bruge til noget.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 11:10:57
Svar/Indlæg:
7765/230
Hvordan er det muligt at få en skærm til at vise flere pixel end den har... 😲


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 11:19:31
Svar/Indlæg:
1271/38
#5 - Det er det ikke. Det er en fysisk begrænsning.

Til gengæld kan dit grafikkort godt rendere grafikken i en højere opløsning - det ser man især i ARMAs grafikmotor, hvor det faktisk giver billedet et sprødere look, ja det virker sågar som en form for (meget powerhungrende) antialias.

#0 - Det var tidligt, jeg var træt. Jeg læste forkert og troede det var et problem med du ikke kunne få 120hz til at virke.

Dit grafikkort går efter hvad din skærm fortæller den understøtter. Hvis du skal over dét skal du ud i noget ID override gennem firmware eller registry ændringer. Du kan også prøve at hente et LCD Overclock værktøj. Du vil i princippet ikke overclocke din skærmfrekvens (da den i forvejen undersøtter højere opdateringsfrekvens), men blot 'brute force' din indstilling. 🙂


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 11:48:02
Svar/Indlæg:
3746/627
#6 hmm så det kan lade sig gøre?
Blot underligt det ikke nævnes i nogle af de mange guides der ligger på nettet.
Som sagt troede jeg det hele var internt på GPUén. Troede ikke en skærm understøttede højere opløsninger end native?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2013 11:56:45
Svar/Indlæg:
15982/637
#7:Det du reelt oplever, er det der ellers engang blev omtalt som Super-Sampling (nu ofte omtalt som downsampling). GPU opskalerer den valgte opløsning med en højere opløsningen og lægger så de to opløsnigner sammen. Det er faktisk også det som Full Scene Anti-Aliasing gør, det er også brugen af software super sampling.
Så i realiteten bliver dit billede f.eks vis som det ville se ud på en 2560x1600 skærm, men begrænset til 1080 opløsning.

Din GPU har også noget der hedder Ramdac, der sender opdateringsfrekvenser afsted til din skærm, så det hele hænger altså sammen.

Din skærm kan klare 120Hz ved 1920x1080, men ikke ved en forced downsampling fra 2560x1600 til 1920x1080, for den benytter de refresh rates der er tilegnet den oprindelige opløsning.

Du vil nok så mere ud af blot at køre 1920x1080 120Hz og så aktivere reel Super-Sampling Anti-Aliasing, hvis du vil have 120Hz kørende.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 23-09-2013 11:57:53.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 12:02:38
Svar/Indlæg:
3746/627
#8 ok tak for svaret. Så er der ingen grund til at bruger mere tid på det.
Mon ikke snart der er 2560x1600 @120 hz skærme på vej?

Ville gerne have den højere opløsning men kan bare ikke gå tilbage til 60hz -det køre slet ikke så flydende som 120 hz.


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 14:00:21
Svar/Indlæg:
599/14
#9 ligemeget hvilken opløsning du vælger, så ændrer det jo ikke på det antal pixels skærmen viser, så du får ikke højere opløsning af at vælge 2560x1600 når skærmen kun kan vise 1920x1080 (men du får en større el-regning samt mere varme 😛 ).


#11
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 14:20:28
Svar/Indlæg:
3746/627
#10 jeg får et skarpere billede


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 16:36:13
Svar/Indlæg:
1271/38
#10 - http://en.wikipedia.org/wiki/S...

"...achieved by rendering the image at a much higher resolution than the one being displayed, then shrinking it to the desired size, using the extra pixels for calculation. The result is a downsampled image with smoother transitions from one line of pixels to another along the edges of objects."

Som #8 er inde på 🙂


#13
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 19:52:29
Svar/Indlæg:
3746/627
fik prøvet supersamling.. det ser jo også ok fedt ud.
Det undrer mig dog at det ikke foringer performance.. Det kan da ikke passe?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2013 21:08:44
Svar/Indlæg:
15982/637
#13: Det afhænger lidt af spil og hvor meget super sampling du aktiverer.


#15
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2013 22:15:30
Svar/Indlæg:
3746/627
det er supersampling x8 og i BF3


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-09-2013 03:49:40
Svar/Indlæg:
1893/88
Skal lige siges at min skærm er klippe stabilt på 2560x1440 @ 120Hz

Det er en Benq 1920x1080 144Hz skærm.


#17
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2013 07:56:42
Svar/Indlæg:
3746/627
#16 kan du nævne hvad du har gjort?


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2013 09:59:26
Svar/Indlæg:
1271/38
Din skærm kører ikke 2560x1440, den kører 1920x1080 ved 120hz. Selvfølgelig er din skærm stabil, da den kører under dens specifikationer.

Internt, i grafikkortet, kører du måske 2560x1440, men ikke på selve skærmen. 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-09-2013 11:41:47
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er groft sagt lige som når du tager et billede med dit kamera på 3800x2000 opløsning og så tilpasser (ikke beskærer) billedet størrelsesmæssigt på din 1920x1080 skærm. Du ser alle pixels fra billedet, men det ser nok ikke heeeelt rigtig ud.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-09-2013 15:13:35
Svar/Indlæg:
1893/88
#18 Hvorfor er det så pæner, og kræver meget mere end på 1920x1080 :) !? hænger ikke sammen.