Søger gode råd omkring vandkøling

Køling d.  29. september. 2013, skrevet af hejsameddig
Vist: 3096 gange.

hejsameddig
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2013 11:25:35
Svar/Indlæg:
172/49
Står og skal igang med et nyt projekt. sagen er jeg har aldrig gjort i vandkøling før så helt grøn på dette område.
har masser af erfaring af montering og modding, dog har jeg altid lavet luft køling, men vil tag en den "to the next step" nu.

spørgsmålet går så ud på, hvad skal jeg huske at tænke over når jeg køber det, tænker fittings, slanger, væske, rads and so on, har læst mig lidt til EK, at de laver nogen gode rads og cpu blokke så det var det jeg havde i tankerne om at jeg ville gå efter.
men er i tvivl om hvad for en pumpe jeg skal ha, kan se der står liter i timen, men tænker også på støj? også er der også en kompakt løsning med et "tube" og pumpe i en sammen slutning, nogen der har gode erfaringer med det? for som regl når det er "to i en" løsning plejer det aldrig og være 100% effektivt og kræver lidt mere vedligeholdelse.

men er så kommet frem til jeg skal en reservoir som er i "tube" form og en stille men effektiv pumpe som skal trække 360 rad plus vand på motherboardet og cpu, også vil jeg efterfølgende lave en selvstændig vandkøle løsning til grafikort.
så hvad skal jeg nu gå efter, nu plus og minusser ved de forskellige ting, hvad skal jeg huske at tænke over før jeg bestiller tingene, kunne forstille mig det er tykkelse på slangerne, mest mulig flow? fittings hvordan ved jeg hvad er hvad og hvad passer til slanger, cpu blok og rad. som i kan se er der lige en stor røvfuld tvivl som jeg håber en super water cooling nerd, kan svare mig på?!

tak på forhånd, gerne kom med link, begrundelser og hvad der nu ellers høre med til hjælpen!
don
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 16:07:15
Svar/Indlæg:
1380/8
hvor mange penge ville du bruge på det ?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 16:37:53
Svar/Indlæg:
3100/53
www.coolerkitlab.dk

Læs hele denne side, så er du godt på vej.

Reservoir/pumpe/pumpetop - Jeg ved Coolerkit snart har et MEGA lækkert kit på vej til dette. Kommer nok til at koste omkring 1800 kroner, men så har du også et reservoir/pumpe/pumpetop som vil holde til alle de build du kommer til at lave.

Derudover skal du bruge:

push-on fittings - 10/16 mm
En radiator (360 er et ganske fint valg, og kan køle cpu og gfx)
Blæsere.

Lad være med at lave en selvstændig løsning til grafikkortet. Smid det hele i et system, og gør det fra starten af. Det er altid grafikkortet der larmer mest, så her vil du mærke det mest.



Men igen, vigtist af alt, hvad vil du bruge på det? Det som jeg foreslår dig her kommer til at koste i omegnen af 3500,-


hejsameddig
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2013 16:44:32
Svar/Indlæg:
172/49
penge er i og for sig lige gyldig, men gider ikke købe mig fattig så heller spare lidt og have lidt dyre/bedre hw're..

pope!, perfekt link, giver lige indsigt på det hele, der skal 100% opstå nogen spørgsmål hen af vejen..

hurtigt spørgsmål, hvorfor 10/16 mm og ikke mindre eller større for den sags skyld?
tænker nemlig at jeg vil jo have vandet til at have det største flow muligt, men må jo også være hårdere for pumpen og derved mindske levetiden?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 18:18:32
Svar/Indlæg:
3100/53
Flow var noget man tænkte på i gamle dage da man havde skod pumper.

Større slanger gør INTET for dit flow. Og folk der prøver at bilde dig det ind ved intet om vandkøling.

Flow skal bare være over 5 l/m og det kan alle pumper næsten klare i dag.

Grunden til de slanger er at de er super nemme at arbejde med, og kollapser ikke så nemt.

Skriv eventuelt til Coolerkit angående den pumpe kombination. Jeg ved de har den på lager, men den er bare ikke lagt op på deres webshop endnu. Det er et fantastisk sæt som kombinere nogle af de bedste produkter fra aquacomputer, og er virkeligt toppen af poppen når det kommer til pumpesetup.

Der bør snart komme en artikkel op på coolerkitlab omkring netop denne.


hejsameddig
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2013 18:54:31
Svar/Indlæg:
172/49
okay super fedt, vil jeg prøve!