Datatekniker, OS erfaring mm.

Software d.  04. oktober. 2013, skrevet af HPK
Vist: 20316 gange.

HPK

Ny Bruger
Tilføjet:
04-10-2013 22:19:55
Svar/Indlæg:
16/4
Aften folkens 🙂

Jeg har bestemt mig for at gå i retning af datatekniker, altså primært opsætning af server(e) samt vedligeholdelse af netværk.

Jeg står samtidig og skal have fat i en ny bærbar. Det skal være en Ultrabook, da den udelukkende er til arbejde, surf osv.

Nu er jeg så i tvivl om jeg skal vælge en Windows baseret eller få prøvet OS X noget mere. Har nok også planer om at prøve dual boot med Ubuntu, uanset hvilken jeg vælger.

Det er primært for at få erfaring med andre styresystemer end Windows. Jeg er ikke helt blank når det kommer til Linux, men OSX har jeg ikke brugt meget tid i.

Er det en dum ide? Altså, vil jeg kunne bruge det til noget arbejdsmæssigt fremover eller kører de fleste firmaer osv. bare Windows NT/Server med Windows klienter?

Håber på noget feedback så jeg kan få købt en maskine 🙂
vindum

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2013 22:34:54
Svar/Indlæg:
365/0
Jeg ville gå for windows som parrent OS :)

Hvis du vil rode med flere systemer, kan jeg anbefale at du gør det virtuelt. Endten med VM Ware Player, eller hvis du har win 8 pro/ent, kan du køre hyper-v:
http://blogs.windows.com/windo...

En maskine med 12-16 gb ram, og en ssd kan fiint køre en VM eller tre

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2013 22:47:23
Svar/Indlæg:
2246/14
imho er virtualbox bedre end vmware, og meget bedre end hyper-v.
Dualboot er som regel ikke noget problem. Istedet for ubuntu ville jeg nok anbefale mint eller bare ren debian, men det er mest personlig præference.
Jeg har i øjeblikket ubuntu som primær og windows i en virtuel - det eneste ubehag er at optimus kan være besværligt. Jeg har bare slukket min nvidia gpu (jeg kan dog skifte manuelt).

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2013 00:05:01
Svar/Indlæg:
1271/38
De fleste steder du kan blive skolet i IT-Support/Datateknik bruger MS software, da det er 'gratis' for dem. Det er en smart fidus, da alle uddannede i området så er oplært i MS produkter...

Der var dog et par med Mac's og det hele gik fint med virtuelle styresystemer.

Hvad angår arbejdsmarkedet har jeg ingen anelse om.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-10-2013 01:04:53
Svar/Indlæg:
5258/240
Rent erfarings mæssigt vil du nok stå bedst hvis du nøjes med windows.

Men jeg er ret sikker på at du kan finde et fedt job hvis du bliver ørn til linux server miljø også

vindum

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2013 11:22:01
Svar/Indlæg:
365/0
Virtualbox, i forhold til hyper-v er til dem der interaktivt skal arbejde med deres VM. Hyper-v/vmware kører på hardwaren, og er hurtigere end virtualbox. Så skal du teste forskellig software, som server, databaser osv..så bruger man hyper-v eller vmware esx/player. Skal du compile musik (som datatekniker?) kan du bruge virtualbox, eller hvis du har helt vildt meget brug for din usb stick attached til din VM.
Een fordel ved virtualbox er dog, at du kan køre dine child vms's på linux og windows..

Men, #2, før du nu begynder med at fortælle hvad der er bedst, i din lille perfekte verden, så find ud af hvad der brug for, i stedet for at smide en smart bemærkning.

HPK

Ny Bruger
Tilføjet:
05-10-2013 20:17:23
Svar/Indlæg:
16/4
Tak for svarene :)

Jeg vil prøve at rode lidt med virtuelle maskiner. Havde jeg ikke tænkt på.

#5 Hvad mener du med child vms?

Jeg har prøvet VirtualBox og det var nemt. De andre lyder til at være lidt svære at bruge og sætte sig ind i?

vindum

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2013 13:44:31
Svar/Indlæg:
365/0

Child/guest VM's er bare et term man bruger, om en virtuel maskine, som kører på en host/parrent.

VmWare Player er også en application du installerer, og er lige til at gå til.
Hyper-V i windows 8, er en feature du installerer under control panel.

De samme grundprincipper går igen for begge to; lav et netværk (vSwitch), en harddisk, tildel ram og cpu og så ellers igang.

De kører som layer1, direkte på hardwaren, via hypervisor, så dine ressourcer bliver udnyttet bedre.
Men hvis du ikke skal lave nogle high-performance/complex scenarios, så kan virtualbox nemt være valget for dig.

HPK

Ny Bruger
Tilføjet:
10-10-2013 11:07:18
Svar/Indlæg:
16/4
#7 Ok takker

Jeg har dog store problemer med at få OS X til at køre over VirtuelBox.