PC vil ikke forblive slukket - ???

Diverse d.  08. oktober. 2013, skrevet af Burgurne
Vist: 19899 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2013 16:24:51
Svar/Indlæg:
5874/1287
Davs.
Nysamlet PC, ASUS Z87-K mobo, core-i5 4570, 8Gbyte corsair 1600Mhz ram osv osv. Nyinstalleret Windows 7 Ultimate 64bit.

Når strøm har været helt off fra stikkontakten, så startes den normalt ved tryk på "power on"-knappen. Her tænder den ikke selv.
Den booter fint op. Når man så vælger "luk computer" så lukker den ned, og slukker, men ca 4 sekunder derefter starter den op igen!!
Her er, hvad vi har prøvet:

Tjekket at ALLE "vækketimere" er sat til OFF i Windows

Tjekket at ALLE "Power on"muligheder i BIOS er sat til OFF (power on by USB, by LAN, by Ring osv)

Startet Windows 7 i Sikker Mode, og slukket den derfra, den starter stadig op efter ca 4 sekunder.

Pillet stikket til "Power On" af på bundkortet, så jeg måtte kortslutte de 2 ben for at starte den. Heller ingen forskel.

Kan det være PSU, da det stadig er en ældre Corsair 550w, som ikke kan styre den nye CPU's lave strømforbrug?

Andre ideer?
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
08-10-2013 16:41:21
Svar/Indlæg:
4982/47
Sku nok mobo der er defekt, det "ON" signal som til opstart sendes til PSU via powerknappen, skal vedholdes af Mobo elektronisk efter det tryk på powerknappen tænder PC´en.

Dvs PSU kan ikke tænde for hverken sig selv, eller sende omtalte signal heller (ej heller få mobo til det, PSU´er er 100% passiv og agere blot som mobo beder om) signalet skal vedholdes fysisk eller elektronisk, og PSU kan som sagt ingen af delene, uanset en evt defekt på den 🙂

Jeg ville smide setup´et på op på en kasse og teste det der.

Start med at slutte alt til, og hiv (udskift med andre bagefter, om muligt) stille og roligt alle de dele af du nu kan undervejs og se hvad den siger til det.

Men jeg tror næsten det er mobo. Selvom PSU evt er lidt for gammel (du kunne snige dig afsted med en ATX2.12, de extra low states kan jo slås fra på de fleste mobo) har det intet at sige ifh til power-on signalet til PSU´en.

Beklager at det blev en lidt lang kører, men den del omkring power-on signalet, som kan være lidt forvirrende for folk, er det mest simple design realt, hvor mobo suverent styrer det hele selv 🙂

/E

Det er forresten ikke den bedste ide altid at slukke for en Pc på kontakten, og slet ikke over længere perioder, et bios batteri holder godt nok optil 10år, men sæt en Pc ud i skur´et 3-6mdr, også holder det batteri slet ikke så længe mere 😛

Det med at den ikke "spam"-booter når du har haft taget strømmen, er nok fordi den setting som styrer hvad mobo gør efter en strømafbrydelse, er sat til at den skal forblive slukket når strømmen er tilbage (ligger som regle under power/power on settings)

Og nu jeg tænker lidt mere over det, ville jeg skifte det bios batteri som det første 😛 Kunne lige passe at det var det, og det er ganske muligt her faktisk med det ret mystiske problem med bootups...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Cocio21 d. 08-10-2013 16:58:25.

pzych0

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2013 18:00:25
Svar/Indlæg:
103/40
Bare et lille input.
Jeg oplevede næsten det samme da jeg fik mit nye setup.
Det var godt i dvale at den ikke kunne være slukket i mere end 4 sekunder.
Jeg fandt ud af at jeg skulle helt ind i egenskaber via enhedshåndteringen for netværkskortet og slå "Wake on LAN" osv. fra derinde.
Nu siger du selvf. at du har slået ting og sager fra, men har du prøvet at kikke i egenskaber for netværkskortet fra enhedshåndteringen?
Hvis ja, så bare se bort fra dette :).

Murphy

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2013 19:57:27
Svar/Indlæg:
12/3
Prøv at kører flg. i en commando promt.
powercfg -lastwake
Burde vise det device der vækkede pc'en.

powercfg -devicequery wake_armed
se hvilke devices der kan vække pc'en, slå det evt. fra i enhedshåndteringen for hvert device for at udelukke det.

i strømstyring sørg for at allow wake timers er off, mener det ligger under sleep.

Jeg har selv haft ligenden problem pga. noget samsung magician (ssd software) som synes det skulle starte pc'en hver gang jeg slukkede den.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2013 20:12:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
#2 Er prøvet, gav intet desværre.

#3 Det vil jeg få afprøvet (PC'en står ikke hos mig, men jeg videresender dit svar)

Tak for svarene

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2013 00:44:18
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for dit lange svar Cocio21. Jeg gemte det til sidst, da det kræver mere tid end de andre forslag. Men nu har jeg printet det ud, og så tager jeg det med over til ham næste gang jeg skal på besøg (han er invalid, og kan ikke komme til mig med PC'en), og så bliver den skilt ad igen.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 01:10:45
Svar/Indlæg:
4982/47

Mjah, der er jo flere ting i det fejlsøgningsmessig, så det kræver sin spalteplads nogen gange 😛

Men altså så længe det er brugbart er det jo fint nok 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2013 16:45:29
Svar/Indlæg:
5874/1287

Mjah, der er jo flere ting i det fejlsøgningsmessig, så det kræver sin spalteplads nogen gange 😛

Men altså så længe det er brugbart er det jo fint nok 🙂

Cocio21 skrev d. 09-10-2013 01:10:45

Jeg bøjer mig i støvet. Selvom jeg har samlet et utal af PC'ere og C64'ere og Amiga'er gennem tiden, så er denne PC en "første gangs" oplevelse.
Det var den onde lyneme batteriet!!!!! Skiftede det ud med det fra det gamle bundkort, og fejlen var væk 😲 Det har jeg godt nok aldrig prøvet før, da den sagtens kunne huske tid og cmos. Derfor regnede jeg bestemt ikke med batterifejl.

Det havde jeg nok ikke selv prøvet, hvis du ikke havde nævnt det, Cocio21.

112 uhyrlioner og 4 zillioner tak. 😀

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 17:37:29
Svar/Indlæg:
4982/47
Man er vel nørd 😀

Hehe ej roder en del med fejlsøgning, så har oplevet at batteriet er problemet nu og da, det er jo heller ikke en 100% fejlbar metode at holde bios data på, men tæt på, fejlraten på de batterier er faktisk ganske lav 🙂

Glad for det virkede ihvertfald, det er jo det bedste udgangspunkt i sidste ende 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 09-10-2013 17:43:25.